Kirjoittaja Aihe: Kirjastot  (Luettu 16386 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Misha

• Ankeuttaja
Kirjastot
« : Huhtikuu 26, 2003, 14:53:24 »
Eli keskustelua aiheesta kirjastot.

Millainen kirjasto paikkakunnallasi on? Onko se suuri vai pieni, millaista henkilökunta on? Pidätkö kirjastossa käymisestä? Lainaatko usein kirjoja, vai ovatko kirjastot turhia? Jos vietät kirjastossa aikaa muuten vain, mitä teet? Mitä olet lainannut viimeksi? Onko joku ollut töissä tai työharjoittelussa kirjastossa? Kertokaa kokemuksistanne...

Tämän pikkukaupungin hyviin puoliin täytyy ehdottomasti laskea hyvä kirjasto. Vaikka se on suhteellisen pieni, sieltä löytää monia uutuuskirjoja ja klassikoita. Englanninkielisiäkin kirjoja löytyy yllättävän paljon. Fantasiatarjonta tosin on valitettavan köyhä, mutta näin on varmasti monessa muussakin kirjastossa. Sitten kun on lukenut Sormusten herran ja Eddingsit, onkin jo melkein käynyt läpi koko hyllyn.

Oikeastaan kirjaston ainoa todella huono puoli koostuu aulassa maleksivista nuorisojoukoista, jotka saavat minut todella häpeämään ikäisteni puolesta. Toinen ryhmä ovat vessaan linnoittautuvat kikattavat tytöt, joilla on tapana liikkua laumoissa. Ja sitten ihmetellään, miksei henkilökunta ole heille kohteliasta...

Omat kokemukseni kirjaston henkilökunnasta ovat olleet hyviä. Siellä ollaan yleensä todella ystävällisiä, ehkä kyse on jonkinlaisesta kirjafriikkien yhteenkuuluvuudesta. Töykeät kirjastovirkailijat saattavat olla todella masentavia, mutta sellaisiin en ole törmännyt pitkään aikaan.

Käyn yleensä kirjastossa pari kertaa viikossa lainaamassa tai palauttamassa jotakin. Joskus jään sinne netteilemään tai lukemaan, aika harvoin kuitenkin. Viimeksi kävin kirjastossa tänä aamuna kärsittyäni jo parin päivän ajan lukemisen puutteesta. Ja nämä kirjat löysin: Anne Rice: Merrick, Mika Waltari: Valtatiet, Edgar Allan Poe: Korppi ja kultakuoriainen, Anna Leino: Mustat siivet ja Joel Haahtela: Tule risteykseen seitsemältä.

Onko kenelläkään muulla muuten tapana miettiä etukäteen, mitä lainaa kirjastosta? Itse en ainakaan koskaan löydä mitään, ellen tiedä jo valmiiksi mitä etsin.

Silverstep

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #1 : Huhtikuu 26, 2003, 17:10:30 »
Kajaanissa on oikein kiva kaupunginkirjasto, josta pidän huomattavasti enemmän kuin nykyisen opiskelupaikkakuntani Kuopion vastaavasta, vaikka kokoelmat ovatkin täällä laajemmat. Yleensä Kajaanistakin kuitenkin löytyy kaikki "tarpeellinen" - hakemani harvinaiset kirjat tahtovat olla aina sellaisia, ettei niitä oikein muualtakaan löydy. Henkilökunta on kaikkialla ollut mukavaa ja auttavaista, kunhan on uskaltautunut esittämään ne tyhmätkin kysymykset. En kuitenkaan ole ihan ummikko kirjaston käytössä, joten usein apua ei tule edes kaivatuksi.

Nykyisellään käyn harvemmin kirjastossa (ehkä kerran-pari kuussa), sillä aika ei tahdo riittää kaunokirjallisuuden lukemiseen, minkä lisäksi olen ryhtynyt ostelemaan kirjoja itselleni. Siltikään en missään tapauksessa suostuisi luopumaan kirjastoista - ennemmin vaikka elokuvateattereista!

Aika usein menen kirjastoon vain haahuilemaan ympäriinsä, ja katselemaan mitä hyllyistä löytyy (varsinkin jos olen jo lukenut kaikki mielessäni olleet teokset). Viimeksi taisi tarttua mukaan novellikokoelma Wizards of Odd jonka löysin ihan sattumalta sekä Pratchettin uusin eli Nightwatch.

Poissa jenan

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Kirjastot
« Vastaus #2 : Huhtikuu 26, 2003, 17:14:06 »
Minä olen kirjastohullu. Rakastan kirjastossa oleilua. Vaikken lainaisikaan mitään, vaikken olisi netissä, siellä on silti mukavaa olla. Tutkia kirjoja ja miettiä mitä voisi lainata, lukea lehtiä, lukea tietokirjoja [sanakirjoista ja tietosanakirjoista Guinnesin ennätyksiin ja kaikenlaisiin "vuosikirjoihin"], nähdä kavereita..

Lainailen kirjoja suhteellisen usein. Saatan vain ottaa kiinnostavan oloisen kirjan, josta en ole ikinä kuullutkaan, tai etsiä kirjoja suositusten tai mielenkiintoisen kuuloiseksi toteamani juonen vuoksi.

Lehtiä luen myös. Lähinnä Vauhdin maailmaa ja Urheilulehteä. Lehtiä on valikoimassa ihan mukavasti, mutta vain nuo kaksi ovat tosi kiintoisia minulle.

Tulen muistaessani muokkailemaan lisää, äiti hermostuu.

Fleur

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #3 : Huhtikuu 26, 2003, 19:00:50 »
Ehkä minulla on vain ollut huono tuuri, mutta kirjastojen henkilökunnassa olisi parantamisen varaa...Olen saanut pari kertaa aika töksähtävän vastauksen kysymykseen "hankitaanko kauan sitten kadonneiden kirjojen tilalle uusia kappaleita". Kerran olin isäni kanssa kirjastossa ja häntä syytettiin joidenkin kirjojen pilaamisesta tulleiden maksujen huomiotta jättämisestä (mikä ei tietenkään ollut totta, sillä hän ei ollut edes lainannut kyseisiä kirjoja. Ja koska hän ei menettänyt lainausoikeuttaan, asia kai selvisi.)
Mutta pakkohan kirjastossa on silti käydä. Eihän kukaan voi kaikkia kirjoja ostaa (paitsi scout joka ei uskalla käydä hankkimassa pin-koodia)

Lainaus
Pratchettin uusin eli Nightwatch

Mitä!Missä?Milloin?

Tinca

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #4 : Huhtikuu 26, 2003, 21:26:02 »
Yksi hyvä puoli tässä pikku kylässä on ihan hyvä kirjasto. Eikä ole kovin kaukanakaan minun kodistani. Ja on kiva aina koulun välitunneilla käydä joko lainaamassa, lukemassa tai katselemassa kirjoja. Nimittäin kirjasto on siinä ylä-asteessa.
Se ei ole kovin suuri, muttei sitä voi sanoa itse asiassa pieneksikään. Pienen ja suuren väliltä. Yksi "kirjastotäti" on kärttyisä ämmä. Se tekee kirjastossa käymisestä joskus epämielyttävän. Joskus välitunneilla se ajaa kaikki koululaiset pois jos jotkut idiootit on siellä jotain mölynnyt. Kerran hän ei päästänyt ketään kirjastoon, jos ei ollut korttia mukana. Piti oikein näyttää siinä ovella onko kortti. Tuo on aivan idioottia, sillä eihän kirjasto ole aina pelkkää lainaamista varten! Monia typeriä juttuja on siellä sattunut, sen "tädin" takia... Minulle itselleni ei ole tietenkään koskaan tultu valittamaan, mutta olen kuullut noita monia juttuja.
Kirjastot ovat aivan ihania, ei turhia. Kun siellä ei ole välitunneilla, siellä on ihanan hiljaisaa. Siellä voi rauhoittua. Yleensä menen sinne lainaamaan, mutta myös luen ja katselen jotain kirjoja... Joskus menen sinne nettiin.
Viimeksi (eilen eli perjantaina) lainatutin kaverillani kirjan nimeltä "Unelmien hevonen", Susan Saunders. En ole nimittäin ennen tuollaista nähnytkään.
Joskus minä mietin etukäteen mitä lainaan. Mutta joskus menen ihan etsiskelemään mitä sattuu. Jos vaikka jotain mielenkiintoista löytyisi...

Walda

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #5 : Huhtikuu 26, 2003, 22:11:26 »
Tässä pikkukaupungissa on myös suhteellisen hyvä ja melko laaja kirjasto. ^__^ Kirjastossa vietän jonkinverran aikaa, yleensä kavereiden kanssa istuskellen ja lueskellen jotain nuortenlehtiä tai sitten aikakausilehtiä. Lähinnä vapaatunneilla tai ylipitkillä välitunneilla, kirjasto kun on aivan koulun kyljessä.

Nettikin sieltä löytyy, mutta yleensä en sitä jaksa käyttää kun kotonakin on oma ja nopeampi ja niin edespäin, sitäpaitsi se kirjaston netti on aina varattu. :P Mutta on se hyvä asia että sellainen on ja sitä saa ilmaiseksi käyttää, kun kaikilla ei ole mahdollisuutta kotona käyttää internettiä.

Kirjaston henkilökunta on kylläkin jokseenkin omituista. O.o Ne tädit hipsuttelevat siellä ympäriinsä kyttäilemässä.. :) En sitten tiedä.. Mutta ei niistä isommin haittaa ole silti ollut tähän mennessä. Hyvä puoli on että niillä on "terveisiä tylypahkasta" paidat! :D Ainakin aina välillä. :)

Toki lainailenkin kirjastosta jotain. Yleensä jotain romaaneita joita olen varta vasten tullut sieltä hakemaan. Tai sitten jotain kouluprojektia varten aiheeseen liittyviä kirjoja (esim. viimeksi Buddhalaisuuteen). Kirjastossa on ihan hyvät valikoimat ja kirjaston tietokoneissa toimiva haku  siitä onko kirja paikalla vai ei.

Verity

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #6 : Huhtikuu 26, 2003, 22:11:42 »
Omassa elämässäni on ollut useampia kirjastoja. Elämäni ensimmäinen kirjasto oli varmaankin tässä meidän lähellämme oleva Tuiran kirjasto, joka muuten sijaitsee myös ihan ala-asteeni vieressä. Se on varsin pieni, mutta kirjoja löytyy tarpeeksi pidemmäksikin aikaa. Henkilökunta on mukavaa ja muutenkin pidän tästä kirjastosta. Toinen kirjastoni on Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto. Se on varsin suuri ja sijaitsee useammassa kerroksessa. Kirjastossa on enemmän kirjoja kuin sielu sietää, ja vieraskielisiäkin löytyy tarpeeksi. Tämän kirjaston suuri plussa on lainausautomaatti, jonka ansiosta ei tarvitse jonotella (paitsi silloin kun ihmiset eivät osaa noudattaa automaatin antamia ohjeita, mikä on melkein aina).

Kolmas kirjastoni on Maikkulan kirjasto, joka on tällä hetkellä suljettuna remontin vuoksi. Se kuitenkin sijaitsee vanhan yläasteeni vieressä, joten siellä tuli silloin käytyä lähes päivittäin. Kirjaston paras puoli on huomattavan hyvä fantasiavalikoima, vaikka muitakin kirjoja löytyy ihan mukavasti. Neljäs kirjastoni on Oulun yliopiston kirjasto. Olin siellä tetissä yhdeksännellä, ja käyn siellä vieläkin silloin tällöin, koska se sijaitsee lukioni vieressä. Kirjastossa ei ole niin paljon kaunokirjallisuutta, mutta kun mukaan lasketaan laitosten kirjastot, tietokirjallisuutta löytyy runsaasti. Muitakin kirjastoja elämässäni on, mutta niillä on ollut varsin pieni rooli.

Olen pienestä asti pitänyt kirjastoista. Kirjastossa on mukava olla, vaikka ei olisikaan lainaamassa mitään. Pienenä lainasin aina muovikassin täyteen kirjoja melkein joka viikko. Lopullisesti ihastuin kirjastoihin kuitenkin vasta yläasteella. Kävimme silloin melkein joka päivä kirjastossa lyhyellä visiitillä. Silloin kun emme lainanneet kirjoja, luimme lehtiä tai katselimme kirjoja, joita olisimme voineet lainata. Nykyään en käy enää niin usein kirjastoissa, mutta se johtuu vain siitä, että minulla ei ole ollut aikaa. Viimeksi olin kirjastossa pari viikkoa sitten. Kävin noutamassa varaamani kirjan, joka käsittelee yrttejä. Kohta pitäisi taas päästä pidemmälle visiitille.

Jos kirjastotädeillä olisi parempi palkka, menisin opiskeleman sille alalle heti. Kun olin tetissä yliopiston kirjastossa sain tutustua suurimpaan osaan kirjaston tehtävistä: lainaus, palautus, hyllytys, lajittelu, kaukolainaus... Ainoa homma, josta en niin paljon pitänyt, oli kirjastokorttien tekeminen. Kuvitelkaa istuvanne iltapäivä liimaamassa tarroja kortille ja sitten laittamassa kortteja muoveihin, niin ymmärrätte, mistä puhun. Jos minusta jostain syystä tulisi aave, menisin varmaan kummittelemaan kirjastoon. Siellä on vaan niin mukavaa.

Juliette

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #7 : Huhtikuu 26, 2003, 23:04:08 »
Vierailen kirjastossa kerran viikossa. Meidän kirjasto on suuri, ja sieltä löytyy todella jotain ja jokaiselle. Itse pysähdyn aina hyllyn kohdalle, jossa ovat fantasiakirjat. Niitä on paljon, ja löydän joka kerta sieltä jotain uutta mielenkiintoista.
Lisäksi pysähdyn usein myös sci-fi kirjojen kohdalla, ja yhdellä kirjastokeikalla mukaani lähtee 2-3 kirjaa, kesäisin hieman enemmän. Kirjastoa käytän kirjojen lainaamiseen (uskomatonta), läksyjen tekoon silloin kun niitä ei pysty kotona tekemään, aineiston hankintaan sekä uusimpien lehtien läpi selaamiseen.
Tietokoneita ja musiikkiosastoa en käytä juuri lainkaan.
Kirjastomme henkilökunta on ok väkeä, naisia suurin osa, ja kommentoivat silloin tällöin lukemisiani.
Meidän piti koulussa lukea jonkun suomalaisen nuorisokirjoja kirjoittavan kirjailijan kirja, ja kun marssin lainaustiskille Vesipajatso kädessäni, tiskin nainen totesi hymyillen:
-" Tämä taitaa olla poikkeus, vai? "
Mumisin jotain koulutyöstä ja kohauttelin olkiani.

Lainaus käyttäjältä: "susihukka"
Kirjastot ovat ihania paikkoja, joissa kuluttaa aikaa.  :)

Juu, mutta se oma ja tutuin kirjasto on kaikista paras paikka ajan viettoon. Itse en esim. pysty lukemaan mitään pidempää opusta kirjastossa. No lehtiä, mutta kunnon tarinoihin keskittyminen ei onnistu millään.
Tykkään istua toisen kerroksen suuren ikkunan luona olevalla penkillä ja katsoa ulos. Se on pieni nurkkaus hyllyjen takana, ja siellä voi olla rauhassa, kirjoitella juttuja ja tehdä läksyjä.
Harmi vaan, että kaverini saivat senkin piilopaikan jo selville.
Se kirjastosta.

Poissa Decamerone

• Vuotislainen
    • www.decamerone.vuodatus.net
Kirjastot
« Vastaus #8 : Huhtikuu 27, 2003, 12:57:06 »
Minä olen sikäli onnellisessa asemassa, että kirjasto on kadun toisella puolella. Vaikka kirjastomme ei olekaan pääkirjasto, vaan sivukirjasto, ei se suinkaan ole pieni. Käyn siellä usein jopa päivittäin, sillä liki aina löydän jotain uutta ja mielenkiintoista luettavaa.

Lasten ja nuortenosastolla tunnen jokaisen kirjastonhoitajan, ja oikeastaan asioinkin mieluiten siellä. Jos esimerkiksi varaan kirjan, varaan sen mieluummin lastenosaston, kuin aikuistenosaston kautta. Ystävällinen, asiantunteva palvelu ovat minusta tärkeitä kriteerejä.

Vielä jälkikommentti, että fantasiatarjonta on oikein hyvä. :)
On vaikeaa olla rohkea, kun on vain Hyvin Pieni Eläin.

kaneli

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #9 : Huhtikuu 27, 2003, 13:42:53 »
Onhan tuossa meitäkin vastapäätä yksi kirjasto. Vaikka se on niin lähellä, en lorvaile siellä joka päivä. Yksi syy on kirjastonhoitajakammo. Iik. Kirjastonhoitajat ovat aina minulle erittäin epäkohteliaita. Mistäköhän tuokin johtuu..? *evil grin* Ehkäpä siitä, että jokainen kirja, jonka lainaan on ainakin kolme viikkoa myöhässä ja olen ollut lainauskiellossa noin seitsemänsataakolme kertaa. Ja niin. Olen myös hukannut kirjastokorttini tuhat kertaa ja olen varma, että kaikki kirjastonhoitajat ovat liittoutuneet minua vastaan. ^^

Kirjastot ovat oikeastaan loistava keksintö. Kirjastostahan löytyy vaikka mitä kirjoja kaikenikäisille ja kaikista genreistä. Myöskin muista kirjastoista puuttuvien kirjojen varaaminen ja "tilaaminen" on muksaa. Se on niin hienoa. "Varaisin kirjan *piip*, jonka on kirjoittanut *piip*" ^^;; Okei, olen outo.

Johtuen kirjastonhoitajakammostani, lainaan kirjat aina lainausautomaatista. Olen aina täysin varma, että jos menen tiskille, minulla on joko kahdeksan kirjaa palauttamatta, maksuja 30 euroa tai lainauskielto. Lainausautomaatista on sitä paitsi hauska piippailla niitä kirjoja, varsinkin aina kun pikkukakarat katsovat vierestä ihmetellen, mitä teen. Eikä lainausautomaatissa ole puolen kilometrin pituista jonoa. Ikinä. Tarkoitan sitä, ei ikinä. Kukaan ei osaa käyttää sitä, tai heillä ei ole salasanaa. Taisin taas eksyä aiheesta.

Käytättekö te lainausautomaattia vai lainaatteko tiskiltä?

Minulle kirjasto on vain rakennus/palvelu muiden joukossa. En kuluta siellä paljon aikaa, mutta se ei ole täysin turhakaan. Juu. Kirjastot on jees, lukuunottamatta kirjastonhoitajia. *gg*

Poissa Sodapop

• Monimutkainen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Kirjastot
« Vastaus #10 : Huhtikuu 27, 2003, 18:12:05 »
Tampereella on kaksi kirjastoa, joissa käyn säännöllisesti. Tai ehkä säännöllisesti on väärä sana -- käyn kuitenkin aika paljon. Kouluni Sampolan yhteyteen valmistui juuri tänä keväänä Sampolan kirjasto, ja siellä käyn yleensä koulun jälkeen tekemässä läksyjä tai muuta sellaista. Kuitenkin Sampolan kirjastossa Dragonlancea on valitettavan vähän, eikä muitakaan haluamiani fantasiakirjoja paljoa hyllyissä näy. Silloin minun on turvauduttava pääkirjasto Metsoon.

Metsossa fantasiakirjojakin löytyy suhteellisen paljon, Dragonlancea ei kamalasti hyllyissä aina ole valtaisan suosionsa takia, mutta ainahan kirjoja voi varata. Metsossa käyn muutaman kerran kuussa lainaamassa ja palauttamassa kirjoja joita ei muualta saa. Metsossa teen myös mahdollisesti koulututkielmat.

Pidän siitä hajusta tai tuoksusta, mikä kirjastoissa on :) Ihan sama kun jossain oikein vanhoissa, hieman pölyttyneessä huoneessa, missä on paljon kirjoja, se tuoksuu mielestäni hyvältä. Paperin ja musteen yhdistelmä = <3

Kirjastotädit ovat paikoin todella töykeitä, paikoin hyvin palvelemisintoisia ja ystävällisiä. En ole koskaan sen suuremmin pitänyt kirjastotädeistä (mistä ihmeestä tulee nimitys 'kirjastoTÄTI?' Minä ja minun sanavarastoni...). Joskus haluaisin kirjastoon töihin. Se olisi hienoa. Kirjastossa olisi varmasti todella hieno työskennellä. Vaikka palkka onkin törkeän huono, kun ottaa huomioon yliopistokoulutuksen, mitä työhön vaaditaan.

Nelli

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #11 : Huhtikuu 27, 2003, 22:39:36 »
Tajusin juuri, että en ole käynyt kirjastossa ainakaan kahteen viikkoon. Ja minä rakastan kirjastoja. Huomenna täytyy mennä..

Tämän kylän kirjasto on suuri. Ja ehkä koko kylän hienoin rakennus. :P Siellä on melkoisen laaja valikoima kirjoja, lehtiä, musiikkia ja videoitakin. Samoin samassa rakennuksessa on myös näyttelytila, jossa on aika ajoin vaihtuva näyttely millloin mistäkin.

Aikaisemmin kävin kirjastossa aika usein, koulumatkalla kun se sattuu olemaan. Jotain kaksi-kolme kertaa viikossa. Nykyisin vähän vähemmän, ehkä siksi, etten enää lue niin paljoa kuin ennen.
Yleensä menen kirjastoon vain oleilemaan, haistelemaan ja koskettelemaan kirjoja (joojoo, pitäkää vaan kahjona.. :P). Joskus kuitenkin tarttuu kirjoja mukaan. Yleensä lainaan enemmän kuin ehdin lukea. Niitä sakkoja sitten tippuu postilaatikosta aina silloin tällöin.

Minulla sattui toissa talvena pieni onnettomuus; kirjastokorttini katkesi kahtia, kun olin luistelemassa. Menin kirjastotädin luo ja kysyin, saisinko uuden kortin. Täti ojensi teippiä ja ilmoitti, että pärjään sillä ihan hienosti. :P Vuoden sillä pärjäsinkin, kunnes se hukkui tuossa pari kuukautta sitten. Onneksi meillä on täällä sellainen käytäntö, että voi ajokortilla lainata (varmaan monissa kirjastoissa).

CD:itä, videoita ja DVD:itä lainaan myös silloin tällöin. On paljon edullisempaa lainata video/DVD kirjastosta viikoksi kuin vuokrata Ärrältä kiskurihintaan yhdeksi päiväksi. Tosin kirjastossa ei aina ole hyviä elokuvia paikalla..

Hikka

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #12 : Huhtikuu 29, 2003, 20:02:31 »
Meikäläisen ensimmäinen muisto kirjastoista on kun joskus ala-asteella koulun pihaan ajoi kerran viikossa kirjastoauto, ja kerran sinne palauttaessani kirjoja kirjastontäti huusi perääni kun olin palauttanut jonkun omankin kirjan. Se kirjastoauto kävi meidän puolella kaupunkia parina ala-asteen ensimmäisenä vuonna jonka jälkeen sinne rakennettiin oikeakin kirjasto. Siinä 'meidän' kirjastossa kävin suht vakituisesti eli aina kun huvitti lukea jotakin.

Lukioaikana sitten, kaupunkimme pääkirjasto sattui sijaitsemaan koulua vastapäätä ja siitä alkoi enemmän ja vähemmän vakituinen rakkaussuhteeni kirjastoa kohtaan. Vietin siellä nimittäin jokaisen pidemmän välitunnin ja kaikki hyppärit. En niinkään tuhlannut aikaa kirjojen parissa (välitunneilla siis), mutta suurkulutin lehtipuolta, päivän aikana saatoin selata läpi Dagens nyheterin ja Foton ja Facen ja musiikkiosastolla Qn. (Kotona pysty lukemaan kotimaan uutimet kotimaisesta sanomalehdestä, kirjastossa oli kiva käydä läpi ulkomaalaset lehdet.)

Toki minä kirjojakin luen ja kirjasto on kerrassaan hyödyllinen siksi että sieltä saa lainata kirjoja (usko tai älä!). Nykyisin vaan kaikki mitä tulee lainattua tahtoo olla tenttikirjoja. Odotan ensikesää kun on aika ettei tarvitse välittää opiskelusta pennin vertaa ja saa vaan lukea. (Työn ohella on suht pitkä loma ja olen jo suunnitellut valmiiksi kaikki kirjat mitä aion lukea.) Nyt vasta kun ensimmäistä kertaa ei yksinkertaisesti ole aikaa lukea kaunokirjallisuutta, huomaa kuinka mukavaa touhua se oikeen on.

Kirjasto on auttanut paljon myös meikäläisen varatonta musiikinrakastajapuoliskoa. (Yhteen aikaan mulla oli kolme levyä lainassa puolitoista vuotta putkeen ennen kuin sain hommattua ne omaksi. Tietenkin uusin niitä lainoja lähes aina ajoissa ja sitä rataa.) Kirjastoon on kiva mennä, päättää tutustua uuteen artistiin ja lainata jokin levy (voisihan moista tehdä netistäkin musiikkia lataamalla, mutta oikea levy on kyllä aina oikea levy). Elokuvadiggariosa minusta taasen pitää siitä että kirjastosta saa lainata elokuvia. Vaikkei valikoima olisikaan erityisen laaja, niin kirjastosta löytyy ihan kaikenlaisia leffoja, toisin kuin elokuvavuokraamoista yleensä, sillä niistä saa ainoastaan ensi-iltaelokuvia ja kuuluisimpia vanhuksia.

Sitten ne armaat kirjastontädit. Ne on mukavaa porukkaa. Ja niitä on miehiäkin. Kaikissa kirjastoissa joissa olen useampaan kertaan käynyt (eli siis jonka henkilökuntaan olen 'tutustunut') on kaikissa muutama tylyhkö, työhönsä kyllästynyt ja kirjoja liian kauan katsellut (?) kirjastonhoitaja, mutta yleisesti ottaen kirjastotädit (ja -sedät ja -oranki) on supereita. (Varsinkin aina silloin kun ne tekevät mulle uuden kortin maksutta vanhan katkettua. Niin on käynyt nyt noin kolme kertaa. Ja taas on kortti katki, mutta silleen mukavasti pituussuunnassa että sillä voi lainata... Niin kuin aina.)

Parasta kirjastoissa on että ne on. Että sinne voi mennä etsiskelemään jotakin luettavaa tai katsottavaa tai kuunneltavaa tai että voi käyttää nettiä tai että siellä voi istua ja lukea kirjaa tai lehteä ja whatever. Minä diggaan kirjastoista suuresti. Aion myös tulevaisuudessa viettää paljon aikaa niissä asioidessa. Toivottavasti mitään kummaa ei tapahdu ja kirjastot jatkavat oloaan ainakin niin kauan kun minä elän. Sen jälkeen ei ole väliä.

Celestia

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #13 : Huhtikuu 29, 2003, 22:25:15 »
Kirjastot ja sadepäivät kuuluvat yhteen. Minun suurinta sadepäivähupiani oli lapsena mennä kirjastoon, kantaa sieltä monia monia painomusteelle tuoksuvia kirjoja ja mennä kotiin tutkimaan niitä aarteita. Kirjastot ovat aarrekammioita, mitä tahansa voi tulla eteen. Esim. uusia ulottuvuuksia löytyi video-osastolta animen muodossa. (Tosin neivät olleet mitään laadukkaita, mutta animea silti.)
Ja CD-levyt (ainakin hieman vanhemmat, kun varauksissa ei ole enää 20 tyypin jonoa) voi testata kirjastosta, ennenkuin haaskaa niihin rahojaan (Celestia suosittelee; Massive Attackin "Mezzanine" ja Mobyn "Play"). Kirjastot ovat pieni, positiivinen todellisuusvääristymä usein niin ankeassa maailmassa.

Toisaalta kirjastonkirjat ovat kaikkien yhteistä omaisuutta, jolloin henkilökohtainen suhde niihin jää olemattomaksi. Lempikirjani haluan ehdottomasti itselleni, koska muuten tunnen että osa maailmastani puuttuu. Esim. ostin lähiaikoina itselleni ehdottomasti maailmankaikkeuden -tai ainakin minun maailmankaikkeuteni- TopKymppiin kuuluvan The Vampire Lestat -kirjan ja maailmani oli taas jälleen kokonaisempi. (joo, tiedostan kuinka fanaattiselta tämä kuulostaa).
Lisäksi kirjastojen englanninkielisten kirjojen määrä ei ole hulppea, joten kun nykyisin luen kirjat lähinnä englanniksi, ne tulee ostettua.

Vielä edelleenkin rakastan uuden kirjan tuoksua, mikä on yksi syy siihen, että ostan kirjat mieluiten itselleni -kirjastonkirjoissa on usein epämiellyttävä vieraiden ihmisten löyhkäkokoelma. Minun on aina välillä pakko nuuhkaista kirjaa kun luen sitä. Ilmeisesti muut eivät sitä harjoita, koska useimmat tuomitsevat sen friikkitoiminnaksi. Aah... painomustetta... ja sidedishinä tuoretta, vasta valmistettua paperia. Kaikkein parhaimmalle tuoksuvat sellaiset kiiltäväpaperiset, joihin (ihmeellistä kyllä) koulukirjat on usein painettu (voiko koulukirjoihin oikeasti liittyä positiivisia muistoja?), esim. Teologia -johdatus tutkimukseen pääsykoekirjani on painettu sille paperille...  Myös Fushigi Yûgi-albumit tuoksuvat hyvälle. ^_^ Kokeilkaa vaikka.

Mutta kaikenkaikkiaan kirjastot ovat muikeita, myös vaeltelu- ja tutkimusmielessä.

~Celestia "Professional kirjastohengaaja sekä PaperiAromien Itseoppinut Euforianautiskelija" Kuka tarvitsee nuuskaa tai hajupyyhekumeja kun on olemassa uusia kirjoja?

Poissa Kosminen Poro

• Vuotislainen
Kirjastot
« Vastaus #14 : Huhtikuu 29, 2003, 22:52:51 »
Voi, onko mikään hienompaa kuin mahdollisuus kurvata puolentoista kilometrin matka lähimpään kirjastoon keväisenä perjantai-iltana, istahtaa mukavaan nurkkapöytään ja lukea Shakespearea? Viljami Säkinperän näytelmät (suomennokset 1940-luvulta, kirjat painettu vuonna 1954, viimeksi lainattu 30 vuotta sitten) nyt vain sattuvat olemaan ainut kirjallisuuden laji, johon voin uppoutua kirjastopöydän ääressä. Varsinkin silloin, kun ilta-aurinko paistaa kirkkaasti ja valaisee viereisen urheilukirjahyllyn.

Minun kotikuntani on pieni, mutta kirjasto on ihan mukavan kokoinen. Uutuuskirjojakin sieltä saa. Ikävää on vain se, ettei kirjastoon ole varaa ostaa kuin yksi kappale kutakin kirjaa, joten lainausjonot saattavat olla suhteellisen pitkiä.

Kirjasto on toinen kotini. Viime kesänä kerran jopa nukahdin tuon em. nurkkapöydän ääreen. Saman pöydän ääressä on tullut monet kerrat istuttua ystäväni kanssa suunnittelemassa hurjaa alientarinaa tai tekemässä jotain kouluhommeleita.

Meidän kirjastossamme ei ole erikseen hyllyjä esim. fantasiakirjoille. Kaikki kaunokirjallisuus on sekaisin hyllyissä. Vieraskieliset kirjat tosin ovat omassa nurkassaan. Niitä onkin hurja määrä, saksankielisiäkin ainakin puoli hyllymetriä. Käsikirjaosasto on erikseen, kuten myös musiikkiosasto ja lehtilukusali.

Tietokoneita oli yhteen väliin ainakin kymmenen, mutta ne poistettiin käytöstä, koska asiakkaat surffailivat sopimattomilla sivuilla ja noin 12-vuotiaat pojat istuivat päivät pitkät koneilla pelaamassa räiskintäpelejä. Nykyisin koneet on sijoitettu niin, että kirjastotätien haukansilmät voivat valvoa niitä. Koneiden edessä ei ole edes tuoleja, vaan käyttäjän täytyy seisoa. Suurin käyttäjäryhmä ovat noin kuudesluokkalaiset tytöt ja pojat, jotka sättäilevät Hotelli Kultakalassa.

Kirjastotädit ja -sedät ovat ystävällisiä aikuisille, tylyjä nuorille. Heidän kielenkäytössään "Hrmph" tarkoittaa "Hei, antaisitko kirjastokorttisi" ja "Siinon" tarkoittaa "Ole hyvä. Oli ilo palvella. Tervetuloa uudelleen". Kerran yläasteella ollessamme luokan kanssa vierailulla kirjastossa muuan kirjastotäti jopa uhkasi ilmoittaa koulumme rehtorille, kun luulimme olevamme ystävällisiä ja tarjouduimme istumaan lattialla, jos tuoleja ei ole tarpeeksi.

Koulun kirjasto on myös ihan mukava. Se on n. 4x3 m kokoinen huone, jossa on kattoon asti ulottuvia hyllyjä täynnä tietokirjoja vuodelta pottu ja kuokka. Hyllyjen välissä on tilaa arviolta 40 cm. Erittäin viihtyisä paikka siis sekin.

Tweebie

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #15 : Huhtikuu 30, 2003, 00:48:17 »
Jyväskylän kaupunginkirjasto sijaitsee parin sadan metrin päässä kotoani. Näen ikkunastani tuon vaalean rakennuksen katon. Voin koska tahansa piipahtaa kirjastossa, joko lainaamassa kirjoja tai muuten vain kurkkimassa mitä uutta ja ihmeellistä sieltä löytyykään.

Kirjasto on suuri, Jyväskylän pääkirjasto. Kirjastosta löytyy laaja lastenosasto, jossa on valtavasti erilaisia lasten kirjoja, myös vieraskielisiä. Lastenosaston toinen pää on omistettu nuorten kirjoille. Sieltä löytyy myös jonkin verran fantasiakirjoja. Sitten on varsinainen aikuistenosasto, jossa on erikseen hylly pullollaan fantasiaa ja scifiä. Lisäksi tietysti löytyy nämä perinteiset aikuisten kirjat, jotka on järjestetty tekijän sukunimen mukaan. Myös tietokirjat löytyvät kirjaston perältä helposti ja nopeasti, ne on lajiteltu aiheittain.

Lisäksi kirjastosta löytyy musiikkiosasto ja lehtienlukusali, sekä maakuntaosasto. Musiikkiosastolta löytyy useita hyviä cd-levyjä. Vanhempia saa yleensä lainattua helposti, mutta uudemmat saattaa joutua varaamaan. Lisäksi myös nuotteja ja äänitteitä on ihan kiitettävä valikoima.

Itse käytän eniten aikuisten- ja lastenosastoja. Lastenosastolta haen monenlaista luettavaa, mm. Pikku Vampyyrejä, Neiti Etsiviä, Tove Janssonin kirjoja, Viisikkoja ja kaikkia muita ihania klassikkoja. Lastenosasto on kuin toinen kotini, vaikka täytyykin myöntää, että toisinaan hieman hävettää siellä pyöriä. Onhan tuota ikääkin jo kertynyt... :) Nuorten osastolta haen joskus joitakin nuorten kirjoja sekä fantasiaa, muuten en siellä juurikaan viihdy.

Aikuistenosastolta löydän lähes kaiken tarvitsemani, tietokirjat, romaanit, fantasiaa, mangaa, jännityskirjoja. Jos jotain kirjaa ei sattumalta ole, se yleensä tilataan jostain toisesta kirjastosta. Lisäksi teoksien varaus on todella helppoa. Itse hoidan nämä kirjasto-asiat kotoa tietokoneen välityksellä.

Erityistä kiitosta täytyy kirjastolle antaa laajasta valikoimastaan. Kaikki tarpeellinen löytyy ja jokaista kirjaa on monta kappaletta, joten varaamiaan kirjoja ei joudu odottamaan ikuisuuksia. Kirjastossa on myös oikein ystävällinen henkilökunta, joka on aina valmis auttamaan. Itseäni ei ole koskaan kirjastossa mitenkään huonosti kohdeltu, vaikka olen siellä teinistä asti käynyt säännöllisesti.

Lisäksi kirjastossa on mahdollista varata vuoro tietokoneelle. Yksi asiakas saa viettää tunnin päivässä netissä. Kirjastossa on yhteensä kymmenen internetmikroa ja vuoron saa yleensä hyvin helposti. Itselleni kirjaston maksuttomat internetmikrot olivat pelastus, kun minulla ei vähään aikaan muuton vuoksi ollut nettiä käytössä.

Viimeksi kävin kirjastossa eilen, mukaani tarttuivat seuraavat kirjat:

Brian Jacques: Soturi Matiaksen miekka (Redwallin taru1)
Brian Jacques: Sammalkukkametsän sota (Redwallin taru 2)
Brian Jacques: Mattimeo (Redwallin taru 3)
Brian Jacques: Mariel, taistelija (Redwallin taru 4)
Brian Jacques: Salamandastronin aarre (Redwallin taru 5)
Kenichi Sonoda: Gunsmith Cats - Bad Trip

Huomennakin aion kirjastoon suunnistaa hakemaan pari varaamaani kirjaa :) Ennen kirjastoon menoa mietin usein mitä lainaan, mutta kyllä silti kirjastosta tarttuu mukaan muutakin. Eilenkään ei pitänyt mitään noista kuudesta kirjasta lainata, mutta sitten näin Redwallin tarun kirjoja hyllyssä ja en voinut vastustaa. Olen lukenut tarun jo kerran ja rakastan sitä, joten päätin lukea sen uudestaan. Gunsmith Cats on puolestaan hauska manga, jonka löysin sattumalta hyljättynä kirjastonpöydältä. Nappasin sen mukaani ja olenkin jo siihen tutustunut :)

Kirjasto on mielestäni mainio paikka. Harmi vaan etteivät kaikki osaa arvostaa kirjastoa ja kirjaston materiaaleja. Olen monesti törmännyt sotkettuihin kirjoihin. Mitäköhän iloa sotkijat saavat siitä, että pahoittavat toisen ihmisen mielen? Minulle ainakin tulee aina paha mieli, kun näen sotketun kirjaston kirjan. Kirjastot ovat kuitenkin hieno juttu ja jos ei ole muuta tekemistä kuin sotkea kirjaston kirjoja, voisi jättää menemättä kirjastoon. Mielestäni on hienoa, että kirjoja voi lainata kirjastosta. Miettikääpä millaista olisi jos ei olisi kirjastoja. Tuskimpa minäkään olisin kovin montaa kirjaa lukenut, sen verran kalliita kirjat ovat, ettei niitä raaski jatkuvasti ostella.

Ja Jyväskylän kaupunginkirjaston sivuihin voi tutustua osoitteessa http://www.jkl.fi/kirjasto

Poissa Mirzam

• Henkihörhö
Kirjastot
« Vastaus #16 : Huhtikuu 30, 2003, 01:04:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Walda"
Tässä pikkukaupungissa on myös suhteellisen hyvä ja melko laaja kirjasto.

Oletan kyseessä olevan Kokemäen kirjasto, kun Kokemäki on tiedoissasi mainittuna? Kokemäen kirjasto, ja sen yhteistyökirjastot Harjavalta ja Nakkila kuuluvat olennaisina asioina elämääni. Yllättävän hyvä valikoima, ja jos ei Harjavallasta löydy, tulen Kokemäeltä tahi Nakkilasta sen kirjan hakemaan. Käyn ylipäätään paljon mieluummin kotiseudun pikkukirjastokolmikossa, kuin Tampereen Metsossa.

Onhan tarjonta tietysti Metsossa, ja sen yhteistyökirjastoissa huomattavasti parempi, mutta pienessä kirjastokolmikossa palvelu on jotenkin lämpimämpää..

Poissa James

• Vuotislainen
Kirjastot
« Vastaus #17 : Toukokuu 03, 2003, 14:07:36 »
Kävin kirjastossa ennen n. 3 kertaa viikossa. Nyt ei ole tullut käytyä siellä pitkään aikaan, kun kotonakin on jo muuten niin paljon luettavaa ^^

Olen tyytyväinen Haapaveden kirjastoon. Valikoima on aika suuri. Ainoa ongelma on se, että yhdestä kirjasta on vain yksi kappale. Olisi paljon parempi, jos suosituista kirjoista olisi useampi, että ei pidä niin kauan jonottaa. Täällä on sitten myös paljon CD:itä ym. Osa kirjoista on valitettavan huonokuntoisia, jotkut 5-vuotiaat töhrinyt niitä jne. Se on tosi inhottavaa, varmasti monesta muustakin kuin minusta. Kirjastoa remontoitiin tässä viitisen (?) vuotta sitten paljon isommaksi, siitä oli tosi paljon hyötyä.

Buckbeak

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #18 : Toukokuu 03, 2003, 22:46:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Silverstep"
Kajaanissa on oikein kiva kaupunginkirjasto, josta pidän huomattavasti enemmän kuin nykyisen opiskelupaikkakuntani Kuopion vastaavasta, vaikka kokoelmat ovatkin täällä laajemmat.

Mulla on paljon hyviä muistoja Kuopion pääkirjastosta, vaikka muutinkin pois juuri ennen laajennusta. Nuortensoasto oli tosi laaja ja viihtyisä. Muistini saattaa vääristellä muistoja, koska siitä on jo neljä vuotta, kun viimeeksi kuljin sen hyllyjen välissä, mutta kirjoja tuntui olevan aivan loputtomiin. Kaiken lisäksi minua jäi harmittamaan, koska en käynyt koskaan "montun" pohjalla.

Lähin kirjastoni täällä Tampereella on Kauksun todella vaatimaton kirjasto, jossa tuskin pääsee kääntymään. Sieltä löytyy aika vaatiamttomasti kirjoja ja levyjä sekä sarjakuvia, joten suosin enemmän Hervanna kirjastoa. Kauksulla tuli käytyä viime vuonna tiuhaan, koska se oli toisella puoella koulun pihaa ja siellä oli helppo piipahtaa lainaamassa kirjoja, joita Turre kasasi syliini.

Hervannan kirjavalikoimat ovat paljon laajemmat, mutta itse rakennus oninhottava kalsea, joten en viihdy siellä koskaan kovinkaan kauaa. Fantsua löytyy kivasti. Tein viime vuonna viestinnän päättötyönä fantsulenden, johon kirjoitin mm. artikkelin Hervanna fantsukirjojen valokoimasta. Laskin kirjojen määrän metreissä sekä kirjoissa. Tulos oli tyydyttävä (fantukirjoja ei voi koskaan olla liikaa).

siunattu

• Ankeuttaja
Re: Kirjastot
« Vastaus #19 : Toukokuu 31, 2003, 19:31:08 »
meidän kirjastomme on aika uusi rakennus, ja minun mielestäni se on ihan hyvä. se on keskikokoinen, yksikerroksinen ja siellä on paljon tietokoneita jota koko kylä käyttää. kirjoja on mielestäni ihan kiitettävästi, tosin yhtä kirjaa voi joutua odottamaan hirmuisen kauan jos se on sattunut varaamaan. se on ehkä kylän ns. keskus, sieltä jos jostain löytää aina paljon porukkaa, lähinnä tietokoneilta. henkilökunnassa ei ole mitään moitittavaa, ihan mukavia kai he ovat. lehtiä ja videoita on aika paljon. viime kesästä lähtien on myös iloksi ruvennut tulemaan uutuus-levyjä, eli seillaista musiikkia mitä nykyäänkin voi kuunnella, niitä ei ole ennen ollut. asiaan tietenkin kuuluu, että uusinta numeroa jostain lehdestä ei heti saa lainata, niin se on harmittavaa kun pitää odottaa tai lukea siellä. huono on myöskin se, että aina haluamaansa kirjaa ei kuitenkaan ole saatavilla, sillä joku saattaa lainata koko sarjan, ja palauttaa vasta kun on lukenut niistä jokaisen, mutta se ei suinkaan ole kirjaston vika, vaan siinä on se kuukauden eräpäivä, johon mennessä pitää palauttaa.

minä käyn kirjastossa melkeimpä joka päivä, se nimittäin kuuluu koulukeskukseemme. yleensä palautan esimerkiksi äitini lainaamia kirjoja, tai omianikin joskus. joskus menen muuten vain katsomaan kavereiden kanssa onko siellä tuttuja. ennen käytin paljon tietokoneita, sillä niissä on tunnin vuorot, niin se oli kiitettävää. nykyään en kumminkaan käytä, sillä olen kotona. kirjaston koneet ovat ihanan nopeita. ^^ kyllä minä kirjojakin silloin tällöin lainaan, mutta olemassa on usein myös pelko että unohdan palauttaa kirjat, niinkuin minulle lähes aina niinä harvoina kertoina on sattunut käymään. tottakai minä pidän kirjastossa käymisestä, en minä siellä mutuen varmaankaan liioin vapaa-ajallani olisikaan. viimeksi olen muistaakseni lainannut ja palauttanut jonkun nuorten kirjan, en muista minkä. en yleensä pengo hirveästi hyllyjä, mutta lehtiä ja uutuuskirjoja kyllä tulee katseltua. kirjastoon on mukava mennä ja kyllä siellä tulee käytyä.

Newilya

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #20 : Kesäkuu 02, 2003, 18:57:52 »
Äh, minä inhoan Kannelmäen kirjastoa. Se on ihan rupu paikka. ^_^;
Mitään kirjoja siellä ei ikinä ole, joten täytyy varata joko niiltä kirjastotyypeiltä kauempaa kirjat tai sitten koneilta.
Olen odottanut yhtä kirjaa puoli vuotta, jotta se tulisi sinne kirjastoon.
Eipä ole näkynyt.

Onhan se sinänsä ihan siisti paikka, ja kirjoja löytyy laidasta laitaan, mutta..
Kumminkin se on sen verran pieni, että sieltä ei ikinä löydä mitään jota todella haluaisi.

Henkilökunta on ihan normaalia, en minä niihin hirveää huomiota ole kiinnittänyt.
Menettelee. ;)

Hyvin harvoin menen kirjastoon ja tulen sieltä vain yhden kirjan kanssa.
Ainakin kaksi kirjaa pitää olla lainattuna samaa aikaa, muuten en voi poistua kirjastosta, en sitten millään.
Viimeisin lainaukseni on Heli Hyvösen Ei keijut kenkiä käytä, olen kait noin puoli välissä sitä kirjaa nyt..
Minä olen jotenkin menettänyt mielenkiintoni kaikkiin kirjoihin, joten kirjastossakin olen käynyt hyvin vähän.
(byääh. kirjatoukka-maineeni on pilalla!)

Kirjaston koneilla en ole tainnut koskaan olla, tai siitä en ainakaan muista mitään.
Muutenkin jos minä kirjastossa olen, lainailen vain kirjoja, sitä varten minä siellä käyn.

Kyllä minulla olisi paniikki päällä jos kirjasto täältä hävitettäisiin, mutta kyllä ne saisivat sitä edes vähän kunnostaa ja lisäillä hyviä kirjoja..

Akane

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #21 : Kesäkuu 07, 2003, 13:09:44 »
Yäk! Malmin kirjasto vasta se ankea paikka on... Iso rakennus, pelottavan avara (ei ehkä teidän silmissänne, mutta minun kyllä!), karmiwaa henkilökuntaa (jotka näyttävät olevan siellä vain pakosta) ja talo täynnä alle 10-vuotiaita pentuja, jotka surfaavat netissä ja kiljuvat kilpaa... Fantasiakirja osasto on säälittävän pieni, eikä sieltä koskaan löydy mitään!
En ymmärrä, miksen enää suosi Tapanilan kirjastoa, joka on IHANAN kodikas. Siellä on täydellistä ja osaavaa henkilökuntaa (kiitos kirjastontäti, että suosittelit minulle Harry Pottereita...) ja kaikki muutkin asiat on kondiksessa!

Muistan, kun kolme vuotta sitten tiputin vahingossa "Redwallin taru" kirjan vesiämpäriin ja se meni ihan pilalle... Kävin palauttamassa sen Tapinilan kirjastoon ja kirjastontäti sanoi vain: "Voi, voi... Maksaisit sä vaikk 10 markkaa täst sakkoo?" Ette usko miten huojentunut olin! Joten jos joku saa käsiinsä "Sammalkukkametsän sodan", joka näyttää TOSI kärsineeltä, tulkaa syyttämään mua! :)

Auts! Nyt tuli kiire! Pitäisi vielä ehtiä käydä palauttamassa pari kirjaa...

Poissa Sun Lee

• Ronnieponnie
  • Vuotislainen
    • Tarinamaa
:)
« Vastaus #22 : Kesäkuu 07, 2003, 21:00:38 »
Tampereella kirjastoja löytyy melkein joka kolkasta. Mutta itse asun Lentävänniemen alueella, 8 kilsan päästä keskustasta, aika lähellä särkänniemeä (noh, on sinnekin melkein 5 kilsaa). Lähikirjasto on Lentävänniemen kirjasto, missä olen käynyt ihan pikkupennusta lähtien. Rakastin jo silloin lukemista ja kirjaston tädit tuntevat minut hyvin, olenhan jo ehtinyt kahteen kertaan olemaan siellä tetissäkin. Kirjastoon on helppo polkaista pyörällä, kestää pari minsaa.

Kirjasto on aika pieni, sieltä ei löydy aina kaikkea, vaan pitää läheä Tampereen pääkirjastoon hakemaan teoksia, joita ei sieltä löydy. Henkilökunta on ystävällistä. Uudet kirjat ilmestyvät hyvissä ajoin ja se hyvä puoli tässä kirjastossa on, että varaukset saa nopeammin, kun ei ole montaa varaajaa.

Kouluaikana tulee käytyä harvemmin kirjastossa, vain silloin, jos sieltä tulee jokin varaus, mutta lomalla ehdin käymään useastikin, ainakin pari kertaa viikossa. Luen paljon, mutta en niin usein kuin ennen, nykyään kirjoittaminen on kivempaa.

En yleensä jää kirjastoon kuin sen ajaksi, kun haen ja palautan kirjat. En lue siellä lehtiä tai surffaa netissä, koska netti mulla on kotona. Paitsi jos se menee rikki (kuten se välillä tuppaa tekemään :().

Kirjastot siis ovat varsin hyödyllisiä, varsinkin kun etsii tietoa jostakin asiasta. Sieltä ainakin löytyy kaikkea!

Ansku-tonttu

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #23 : Kesäkuu 14, 2003, 14:30:48 »
No jaa. Asun Kokkolan Koivuhaassa, jolla on oma pieni kirjasto. Tai, onhan kirjasto aika iso. Kirjoja löytyy. Fantasiasta historiaan. Scififistä romantiikkaan. Kaikkea löytyy. Henkilökunta on iloista ja auttavaa. Muistavat melkein kaikkien nimet ulkoa, se on ihan nicea. Kirjastossa ovat ne vakiotädit ja n. 4 harjoittelijaa. Kaksi lainaustiskiä, ja palautustiski. Paljon lehtiä. Ja hieno varasto levyjä :) (Löysin Ripisipiirakan!) Ei, kirjastot aivät ole turhia missään nimessä. Elämäni hohto on kirjat ja kirjasto! Lainaan tosi usein kirjoja. Joka kesä kaikille koululaisille, ala-aste-ikäisille annetaan kirjastopassit. Niihin kerätään tarroja joka kirjastokäynnistä. Sitten syksyllä on arvonta ja voi voittaa hienoja kirjoja. (Viime vuonna kamuni sai HP&LP!) No, jos en lainaa kirjoja luen lehtiä. Etsiskelen myös levyjä. Jos joku tosi hyvä tulee eteen, se pitää lainata vaikka kotona olisikin kasa myöhästyneitä levyjä ;) Mitä olen lainannut viimeksi? Babysitters-sarjan uusimman kirjan, Ripsipiirakan levyn sekä Kelly Osbournen levyn :) En ole ollut kirjastossa työharjoittelussa, ikäähän minulla on 12 :P

Irvikissa

• Ankeuttaja
Kirjastot
« Vastaus #24 : Kesäkuu 14, 2003, 21:44:32 »
Rakastan kirjastoja. Äitini mukaan olen käynyt kirjastossa muutaman kuukauden ikäisestä asti. Elämäni ensimmäiset (vajaa 20) vuodet asuin Vääksyssä (pieni pieni paikka Lahden lähellä) ja käytin Vääksyn kirjastoa. Pieni, mutta palvelu hyvää ja uutuuksiakin kohtuullisesti.

Lukuvuoden 2001-2002 asuin Joutsenossa ja käytin Joutsenon kirjastoa sekä Lappeenrannan kaupunginkirjastoa. Lappeenrannan kirjasto on tosi ahdistava paikka, siellä oli aina todella kuuma ja kirjasto oli muutenkin hieman epämiellyttävä (joku Lappeenrantalainen ei välttämättä ole kanssani samaa mieltä), mutta Joutsenon kirjasto oli pieni, mukava paikka.

2002 vuoden syksystä olen asunut Joensuussa ja pidän kovasti Joensuun kaupunginkirjastosta. Kirjasto on valoisa, moderni ja mukava. uutuuksia on hyvin saatavilla, levyosaston valikoima on suuri ja monipuolinen, samoin lehtilukusali. Palvelu on ystävällistä ja asiantuntevaa (tosin en kovin usein henkilökuntaa ole vaivannut) ja kirjastossa viihtyy.Kaunokirjallisuuden valikoima on myös monipuolinen. Joensuun yliopiston kirjastossa aloitan työt juhannuksen jälkeen. Yliopiston kirjasto on myös avara ja valoisa, kirjoja on 7 kilometria, työ ei siis varmasti lopu kesken.

Olen aina viihtynyt kirjastoissa ja kirjakaupoissa, kirjat tuntuvat olevan minua varten.