Kirjoittaja Aihe: Vikas Swarup - Slummien miljonääri  (Luettu 2425 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
Vikas Swarup - Slummien miljonääri
« : Huhtikuu 08, 2011, 09:31:17 »
Slummien miljonääri on vuonna 2005 ilmestynyt Vikas Swarupin esikoisteos, joka ilmestyi aluksi nimellä Tyhjentävä vastaus eli Kuka voittaa miljardin? (englanninkielinen alkuteos nimeltään Q and A). Kriitikot ympäri maailman ovat ylistäneet intialaisen Swarupin teosta, jota onkin käännetty reilulle neljällekymmenelle kielelle. Slummien miljonääri -kirjasta on pohjana myös Danny Boylen ohjaamalle elokuvalle, joka kantaa myös nimeä Slummien miljonääri.

Slummien miljonääri kertoo 18-vuotiaasta nuoresta tarjoilijasta Ram Mohammad Thomasista, joka joutuu pidätetyksi voitettuaan television uudessa tietokilpailussa miljardin rupian päävoiton. Yleistä ihmetystä herätti se, kuinka kouluja käymätön köyhä orpopoika pystyi vastaamaan oikein kaikkiin kysymyksiin - oliko kyseessä huijaus, noituutta vaiko silkkaa onnea? Asianajajalleen Ram kertoo huikean ja vaiherikkaan elämäntarinansa, jonka avulla hän osoittaa oppineensa asioita, joista oli hyötyä tietokilpailussa.

Lukukokemuksena Slummien miljonääri oli lukukokemuksena aivan toisenlainen mitä osasin odottaa, positiivisessa mielessä. Intian karuja oloja, tapahtumia ja henkilöhahmoja kuvattiin paikoin tarkastikin, mikä sai ainakin minut täysillä mukaan eläytymään tarinaan. Hienoin oivallus minusta tässä kirjasta oli kuitenkin se, että lukijakin pystyi arvuuttelemaan tietokilpailun kysymyksiä Ramin kertomien tarinoiden perusteella.

Oletteko te muut tutustuneet kyseiseen opukseen? Mitä olitte mieltä tarinoista, henkilöhahmoista, tapahtumista? Mihin olitte tyytyväisiä, mihin petyitte? Sana on vapaa.

//Täällä löytyy Vuotiksen keskustelu Slummien miljonääri -elokuvasta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2011, 21:20:21 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
Vs: Vikas Swarup - Slummien miljonääri
« Vastaus #1 : Huhtikuu 08, 2011, 19:02:36 »
Minä luin kyseisen kirjan ensimmäisen kerran englanniksi, enkä välttämättä ihan kaikkea tajunnut, mutta oli kyllä silti ällistyttävä lukukokemus. Oli huikea tunne tajuta, kuinka kaikki yksittäiset tarinat lopulta nivoutuivat pala palalta yhteen. Jossain tarinassa melko samantekevät sivuhenkilöt tulivat toisessa tarinassa paljon tärkeämmiksi. Juonellisesti juttu on aikamoinen tuhkimotarina, mutta jotenkin se ei haittaa, kun mitään ei voi arvata ennalta. Olin lukemisen jälkeen sellaisten ahaa-elämysten ja vastaavien vallassa että harvoin on kirja saanut sellaista aikaan.

(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa Afro

• Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Vikas Swarup - Slummien miljonääri
« Vastaus #2 : Heinäkuu 26, 2011, 14:02:10 »
Olen lukenut tämän monta kertaa, enkä vieläkään kyllästy. Kopioin tähän koulua varten kirjoittamani arvion kyseisestä kirjasta.

----------

En ole nähnyt tätä kahdeksan Oscar -pystin elokuvaa, mutta uskallan sanoa, että leffa on yhtä hyvä kuin kirjakin. Elokuvan ja kirjan tarinat ovat pohjustukseltaan samat, mutta niissä on silti eroa. Kirjan kerrontatapa on erikoinen ja nerokas, itse en olisi samaa keksinyt. Jokaiseen kysymykseenhän siis liittyy jokin tapahtuma päähenkilö Ram Mohammed Thomasin elämästä, mutta koska kysymykset eivät voi sitä itse tietää, ja ne ovat siis sekalaisessa järjestyksessä (jos joku ymmärsi), kerrontatapa on hieman sekava. Joutuu ajoittain miettimään, tiedänkö, mitä tätä ennen tai tämän jälkeen on tapahtunut, ja mitä on tapahtunut. Mieleenpainuvin luku oli samalla myös minulle tavallaan henkilökohtainenkin, ja kauhistuttavin: Raajarikkojen hyväksi. Vakiohahmoista suosikkini on päähenkilön muslimiystävä Salim (joka nyt on hyvishahmo, ei "pahis" niin kuin leffassa), taustahenkilöistä mieleeni jäi kamalan elämän
uhriksi joutunut Shankar. Kirja käsittelee kaikkea, mitä slummissa ja kaduilla elävän intialaisnuoren elämään voi kuulua; poikakoti, palkkamurhat, hyväksikäyttö, mafiat ja gangsterit, ryöstöt, kerjääminen ja monta muuta. Loppu oli ehkä vähän liian kliseinen

-------------
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2011, 14:34:28 kirjoittanut Zenzibar »