Kirjoittaja Aihe: Agatha Christie  (Luettu 11192 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Marionett

• Ankeuttaja
Vs: Agatha Christie
« Vastaus #25 : Heinäkuu 11, 2007, 12:03:44 »
Rakastan Christien kirjoja! Ton ekalla sivulla olevan kirjalistan perusteella oon lukenu jotain 23, ja paras on Eikä yksikään pelastunut, noin yllättääkseni.
Pidän myös niistä näytelmistä sovelletuista kirjoista, koska ne on nopeatempoisia ja lopussa tulee vielä joku yllätys vaikkei sitä edes olisi kaivannu. Seitti esimerkiksi on mahtava, mutta inhosin sitä loppua, mutten viitsi spoilata. Satuin vaan pitämään yhestä henkilöstä.
Olen muuten pariin otteeseen saanut arvattua murhaajan, sen perusteella kellä on huonoin motiivi tai pettämätön alibi tai joka muuten on epätodennäköisin murhan tekijäksi. Yleensä tosin arvaan kirjan aikana puolia hahmoja tekijöiksi. Esimerkiksi kirjoissa Kissa kyyhkyslakassa, Kohti nollapistettä, Kuolema ilmoittaa lehdessä ja Mabellen kahdet kasvot olen arvannut murhaajan, tosin ensimmäisessä osittain ja viimeisessä en itse asiassa tainnut arvata, mutta yhden jutun kuitenkin.
Tuli hiukan sekava viesti, sisko tulossa koneelle ja hiukan kiire.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2008, 02:57:11 kirjoittanut Marionett »

Marionett

• Ankeuttaja
« Vastaus #26 : Heinäkuu 29, 2007, 22:22:33 »
Nyt tuota edellistä viestiä haluaisin vielä pidentää, mutten viitsi muokkailla, jotta kaikki lukisivat.
Ensinnäkin täällä on vertailtu Marplea ja Poirotia, ja itse pidän ehdottomasti Poirotista. Ehkä tuli jotain ennakkoluuloja Marplea kohtaan jostakin, tai sitten ehdin vain tottua Poirotiin kun sitä ensin olen lukenut... Aluksi kyllä harmittelin hirveästi, kun ei löytynyt niitä "salapoliisittomia" Christieitä, kun muiden tapaan luin Kymmenen pientä neekeripoikaa ensin. Nyt pidän siis Poiroteista yhtä paljon kuin noista edellämainistuista, mutta Marplet eivät iske, tai sitten olen lukenut tylsempiä teoksia. Siksi tuo Neiti Marple koston jumalattarena alkoi kiehtoa, kun on niin kovasti kehuttu, mutta kirjastosta ei tunnut löytyvän. Olenko muuten ainoa, jolle on tullut sellainen ilmiö, että kun alkoi lukea kaikkiaChristien kirjoja, ei valikoivasti, ne alkoivat heti olla useammin lainassa? Tuntuu, ettei ikinä ole mitään mitä en ole lukanut, vaikka selvästi niitä on.
Lempi-Agathojani ovat tuo mainitsemani Kymmenen pientä neekeripoikaa, Kuolema Niilillä(arvasin tmän alkuvaiheilla murhaajan, mutta se unohtui sitten...) ja Idän pikajunan arvoitus(tässäkin arvasin, mutta vasta lopulla).
Sitten noista Poirot-filmeistä. Tänä kesänähän niitä on mukavasti esitety, harmi vaan, että havahduin vasta vajaa kaksi viikkoa sitten, jolloin siis tuli tuo Kuolema Niilillä, jota katsoin viimeisen puoli tuntia. Sen jälkeen olen sitten katsonut toissapäiväisen Kohtalokkaan viikonlopun, jossa arvasin murhaajan ja jota en ole lukenut. Ja sittenhän ne jo loppuivatkin... Tietääkö joku, onko niitä syksyn mittaan tulossa lisää tai koska ylipäätään seuraavan kerran? Siis ei pelkästään ykköseltä vaan ihan kaikilta kanavilta?
Onko se muuten muokattu se Paddingtonista 16.50-leffa? Kun musta se meni kirjassa eri tavalla... Tai siis se meni, mutta miksi ihmeess sitä on menty kopeloimaan?

Schumi

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Heinäkuu 30, 2007, 14:41:30 »
Äidin kirjahyllystä löytyvät varmaankin kaikki suomeksi julkaistut Agatha Christien kirjat, joten on tullut niitä hieman luettua. (:
En kylläkään ole mikään Christien fani. Suurimmaksi osaksi olen lukenut niitä, missä Poirot seikkailee, koska hänestä pidän enemmän kuin neiti Marplesta. Poirot on tosiaan kyllä joskus (joku mainitsikin) vähän sellainen ylimielinen/ärsyttävän tietäväinen hahmo. Miten muka aina Poirot - harmaine aivosoluineen - voi keksiä murhaajan tuosta vaan, kun poliisit ja muut epäilet aivan muita?! En ymmärrä.
Suosikkini niistä, mitä olen lukenut on Idän pikajunan arvoitus, en osaa kylläkään perustella, miksi juuri se. Kirja on kuitenkin tullut luettua pariinkin kertaan <:

peloton

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Heinäkuu 30, 2007, 16:34:08 »
Idän pikäjunan arvoitus on kyllä hyvä. Itse en ikinä arvaa noita murhaajia, Christien kirjoissa aina tapahtuu lopussa joku yllättävä käänne ja mun arvailut menee ihan pipariksi. :)

Poirot-kirjat on ihan hyviä ja niissä on ehkä kieltämättä kiehtovammat hahmot ja murhat. Pitäisi ehkä tarkentaa tuota aikaisempaa viestiä, pidän Neiti Marplesta hahmona enemmän kuin Poirotista, ja ovat jotkut jututkin parempia, mutta pääasiassa Poirotilla on kiehtovimmat murhat.
Pidin kyllä erityisesti tuosta Neiti Marplen viimeinen juttu. Siinä oli hurjan kammottava murha. Eräs nainen muutti Englannissa taloon, joka tuntui hänestä hirveän tutulta. Myöhemmin selvisikin, että hän oli asunut samassa talossa (ja nainen muutti taloon aikuisena tietämättä tästä) kolmivuotiaana ja nähnyt, että joku oli murhannut hänen äitipuolensa. Hui, se oli oikeasti vähän kammottava. :)

Monetkin Christien kirjoihin perustuvat elokuvat ovat vähän muokattuja. Esimerkiksi Viidessä pienessä possussa oli aika paljon eri juttuja kuin kirjassa, vuosiluvut olivat väärin ja tälläisiä pikkuseikkoja.
Itse en katsonut tuota Kuolema Niilillä kun en ole lukenut kirjaa, ei ole kirjastosta löytynyt.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #29 : Heinäkuu 30, 2007, 20:12:58 »
Eräs nainen muutti Englannissa taloon, joka tuntui hänestä hirveän tutulta. Myöhemmin selvisikin, että hän oli asunut samassa talossa (ja nainen muutti taloon aikuisena tietämättä tästä) kolmivuotiaana ja nähnyt, että joku oli murhannut hänen äitipuolensa. Hui, se oli oikeasti vähän kammottava. :)

Olen samaa mieltä. Itseäni kammotti ensin se, miten nainen näytti tietävän talosta asioita, joita hänen ei olisi pitänyt voida tietää (vaikutti jo samantapaiselta ahdistavalta yliluonnolliselta tapaukselta kuin "kummitusjutut" Kuoleman koirassa), ja sitten se, miten hänen heräävistä muistikuvistaan alkoi löytyä murhaan viittaavia välähdyksiä. Siksi se onkin niin hyvä kirja =)

Samasta syystä pidän kovasti Hallavan hevosen majatalosta (offina mainittakoon, että kun lukiokurssia varten luin sen saksankielisenä käännöksenä, totesin sensuurin iskeneen kovalla kädellä: kaikki mahdolliset yliluonnollista koskevat pohdiskelut oli karsittu armotta pois. Us-ko-ma-ton-ta!) ja jo edellä mainitsemastani Kuoleman koirasta, vaikka se ei dekkari olekaan. Erityisesti Kuoleman koirasta on jäänyt mieleen kummittelemaan ainutlaatuisen taitavasta nuoresta meediosta kertonut novelli, vaikka myös kirjan niminovelli oli aika karmiva.

Olisisko jollakulla tietoa siitä, sisältyykö Christien johonkin muuhun kirjaan voimakkaita yliluonnollisia tai sellaisilta näyttäviä elementtejä?
Constantem decorat honor

Poissa Nimue

• broccoli
  • Vuotislainen
  • I’m collapsing in stellar clouds of gas.
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #30 : Elokuu 03, 2007, 18:26:05 »
Agathan kirjoja olen jonkin verran lukenut, joistakin pitänyt vähemmän, toisista enemmän. Kaikki tähän mennessä tullee Poirotit/Marplet olen katsonut. En osaa päättää, että pidänkö enenmmän Poirotista harmaine aivosoluineen, vai kilpikonnamaisesta (mulle tulee oikeasti siitö mieleen kilpikonna!:) neiti Marplesta. Neitin Marplen näyttelijä (kuin myös Poirotin) on aivan omiaan siihen rooliin. Lempijaksojani ovat ainakin Kohtalokas viikonloppu, ja se toinen missä he olivat Egyptissä, sekä Neiti Marplen junajuttu. En tarkoita sitä Niili hommaa, joka oli muuten aivan liian surullinen minulle.

Kirjojakin on tullut lueskeltua. Etenkin se taiturimainen kerronta, ja juonet, ja hienosti keksityt murhat. En käsitä, miten hän pystyy punomaan murhista sellaisen sekasotkun. Lisäksi kirjoja on mukava lukea, sillä ne täytyy lukea ajatuksella, muuten minä en ainakaan pysy kärryillä niissä^^ Ja se on hassu tunne, kun luulet tietäväsi murhaajan, mutta hän onkin juuri se, jonka sivuutit mielestäsi juuri hetki sitten.. Lempikirjojani ovat ehkä 10 pientä neekeripoikaa ja Aikataulun arvoitus. 10 neekeripoikaa oli todella hyvä, enkä olisi mitenkään arvannut että hän oli se murhaaja :) Agathan kirjat piristävät aina, kun kaipaat jotakin "älyllistä" lukemista!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2007, 19:09:00 kirjoittanut Nimue »
"You being all mysterious with your - cheekbones and turning your collar up so you look cool."

Poissa Helena T

• Keijukaismuori
  • Vuotislainen
  • Pottermore: AccioQuill137
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #31 : Lokakuu 09, 2007, 18:54:44 »
Ah, vanha kunnon Agatha-täti ja hänen jännittävät salapoliisiromaaninsa. Joskus yläasteella meidän piti lukea se 10 pientä neekeripoikaa. Se oli tuskaa, vaikka pidinkin (ja pidän) lukemisesta. Mutta sitten muutaman vuoden päästä kolahti. Laskelmieni mukaan olen lukenut kaikki Poirot-  ja neiti Marple -kirjat ja jokusen, joissa kumpikaan näistä ei ole mukana. Poirot oli pitkään suosikkini, mutta nyttemin olen tykästynyt neitiin. Niin, maailma ja ihmiset ovat loppujen lopuksi aika samanlaisia joka puolella - eli ei mitään uutta auringon alla.

Poissa Kuupposen päivä

• Vuotislainen
  • Pottermore: NightGold9667
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #32 : Marraskuu 03, 2007, 15:41:14 »
Itse olen lukenut Kymmenen pientä neekeripoikaa -kirjan, ja pidin kyllä kovasti! Sen lisäksi olen lukenut myös yhden Hercule Poirot -kirjan, joka ei ollut läheskään niin hyvä, mutta ihan kiva kuitenkin. Voisihan noita joskus lukea vaikka enemmänkin, pidän Agatha Christien tavasta kehitellä juonta ja antaa lukijalle kiinnostavia johtolankoja, jotka kuitenkaan eivät kuitenkaan ole liian paljastavia. Tästä seuraa se, ettei loppuratkaisu ole - ainakaan omasta mielestäni - helposti arvattavissa. Uskon kuitenkin, että Christien kirjoissa saattaa olla aika paljon itsensä toistoa ja samanlaisia juonikuvioita, joten ehkä sikäli on parempikin, että lukee vain muutaman kirjan. Ei ala kyllästyttää.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 21, 2007, 23:58:41 kirjoittanut Kuupposen päivä »

Poissa Satakieli

• Vuotislainen
« Vastaus #33 : Marraskuu 09, 2007, 20:56:26 »
Agatha Christie on kyllä yksi lempi kirjailijoistani, on ollut jo useamman vuoden ajan. Muistan kuinka äidinkielen opettajamme yläasteella kerran suositteli lukemaan Christien Kymmenen pientä neekeripoikaa, ja minähän sitten innokkaana lukijana menin oitis lainaamaan sen kirjastosta ja luin sen saman tien. Pidin teoksesta todella paljon, ja olen siitä pitäen lueskellut Christien kirjoja aina kun vain aikaa löytyy. En edes muista kaikkia niitä teoksia jotka olen lukenut, mutta läheskään kaikkea ei ole tullut luettua sillä niitä ei löydy kirjastosta. Tykkään erityisesti Hercule Poirotista, Marple ei tunnu niin mielenkiintoiselta.

väärä liemi

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Huhtikuu 09, 2008, 19:03:48 »
Kesällä ajattelin alkaa lukemaan Agatha Christien kirjoja, mutta aina onnistuin löytämään lähes pätevän tekosyyn. No, viikonloppuna sain käsiini odottamaton vieras-teoksen ja ahmaisinkin sen yhdeltä istumalta. Kävi ilmi että se on yksi parhaimmista lukemistani kirjoista. Kerronta on mukaansa tempaavaa ja hahmot tuntuvat todellisilta. Tarina on mielenkiintoinen olematta kuitenkaan kaukaa haettu.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Aikomukseni onkin lukea enemmän Agathan kirjoja (kaikki elokuvat olenkin jo katsonut). Tällä kertaa siis ihan oikeasti.

Chockladcream

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Joulukuu 05, 2008, 18:52:43 »
Ahh, Agatha Cristie. Olen lukenut monia kirjoja, jotka on kirjoittanut kyseinen kirjailija, ehkä enemmän niitä, joissa on Hercule Poirot pääosassa. Neiti Marplesta en erityisemmin pidä, kun olen vasta pari kirjaa lukenut. Ehkä kaikille tulee mieleen siitä "Kymmenen pientä neekeripoikaa", jota nimeä tosin ei saa enää käyttää ja sen virallinen nimi taitaa olla "Eikä yksikään selvinnyt" tai joku sen tyylinen.

Mutta mulle tule mieleen Agatha Cristiesta, harmaita aivosolujaan käyttävä Hercule Poirot. Se vaan on niin paras dekkarihahmo :) Ehkä kaikista paras kirja Hercule Poiroteista on "Idän pikajunan arvoitus". Se on tosi hyvä kirja, suosittelen, mikäli tässä saa mainostaa.

-chock

Bulla

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Joulukuu 07, 2008, 00:32:32 »
Agatha Christie on ehdottomasti yksi lempikirjailijoistani. Rakastan Kymmentä pientä neekeripoikaa, ihan vaan sen takia, että se on ehkä pelottavin kirja, jonka olen koskaan lukenut. Minua ei missään nimessä pelota mikään verellä mässäily tai yksityiskohtainen tappo, vaan paljon enemmänkin tuon tyylinen kerronta. Puistattavaa. Ne jotka ovat kirjan lukeneet, tietävät kyllä mitä tarkoitan.

Toinen nerokas Christien kirja on Roger Ackroydin murha. Yleensä aina Hercule Poirot -tarinoissa olen arvannut murhaajan kirjaa lukiessani, mutta tässä se pääsi yllättämään pahanpäiväisesti. Taas kerran - ne jotka kirjan ovat lukeneet, tietävät mistä puhun.

Hercule Poirot on lempihahmoni Christien teoksissa, joskin pidän myös neiti Marplesta, mutta hän jää aina hieman vaisuksi belgialaiseen verrattuna.

Olenko muuten yksi harvoista, jotka eivät pitäneet Idän pikajunasta? En tiedä miksi, mutta se ei ikinä sykähdyttänyt minua samalla tavalla kuin monet muut Agathan juonet.

Toivoisin, että Yleltä tulisi taas tuo Poirot-sarja, David Suchet on mielestäni loistava Poirot, ja vaikka olenkin nähnyt varmaan jokaisen niistä kertomuksista, voisin helposti katsoa ne vielä uudestaan. Jonkun takia lauantai-ilta ei tunnu samalta, kun Avaran luonnon jälkeen ei tule Poirotia. (Tai Midsomerin murhia :) )

-Bulla

Poissa Isetom

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • Livejournal
  • Pottermore: PurpleFang101
« Vastaus #37 : Tammikuu 02, 2009, 19:51:14 »
Kun sain syyslukukauden aikana äidinkielen lukutunneilla luettua Tolkienin Kaksi tornia ja Kuninkaan paluu, niin menin sitten luokan takaosassa oleville kirjahyllyille ja melko pian löysinkin käteeni Agatha Christien Varjossa auringon alla -kirjan. En vielä ole edes puolessa välin ja vielä joululomakin nyt tässä välissä, joten toivottavasti en unohda juonta. Mutta jännittävään kohtaan jäin, siihen kun SPOILAA Arlena Stuart löydettiin kuristettuna sieltä 'aurinkoa ottamasta'. Hui, järkytyin. :)

Muoks:

Ja jos muut Christien kirjat ovat vielä kiehtovampia, niin kuin sanotte, niin olen melko varmasti lukemassa vielä Kuoleman Niilillä ja Kymmenen pientä neekeripoikaa. Tuli ostettua kirjahyllyyn Kuolema Niilillä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2009, 23:09:05 kirjoittanut Tomataro »
through the warmthest cord of care
your love was sent to me

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #38 : Tammikuu 15, 2009, 21:15:44 »
Mä oon lukenut kanssa jonkun verran Agatha Christien tuotantoa, mutta en läheskään kaikkia. Esimerkiksi neiti Marple on mulle aika vieraaksi jäänyt hahmo, päätinkin nyt tätä topsua lukiessani vaappua viikonloppuna kirjastoon korjaamaan asian :)

Idän pikajuna ja Kymmenen pientä neekeripoikaa on ehkä mun lukemistani ne säväyttävimmät ja laadukkaimmat, ihan samoista syistä kuin mitä täällä ollaan jo sanottu. Mutta mun suosikki-Christieni on kuitenkin Ruskeapukuinen mies, se oli eka hänen kirjoistaan, jonka mä luin, ja mulla on tapana kiintyä ensimmäisiin tuttavuuksiin. Sitäpaitsi Ruskeapukuisessa miehessä on rempseä ja itsenäinen sankaritar (jee!) ja se on ihastuttavan kepeä tunnelmaltaan (jee!). Ja toki siinäkin on ratkaistava murha, paljon epäilyksenalaisia jne.
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Kerberos

• Ylimääräinen pää
  • Vuotislainen
  • Life sucs and then you die.
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #39 : Helmikuu 01, 2009, 13:12:45 »
Pidän pidän ^^ Golfkentän murha oli ensimmäinen kirja jonka luin, jos sitä nyt voi lukemiseksi sanoa: olin kaverini mummolassa kaverini ja kaverini siskon kanssa 2 viikkoa ja vanhukset menivät aina niin aikaisin nukkuumaan, että piti keksiä jotain hiljaista tekemistä. Haimme suuren suuresta kirjahyllystä kirjan umpimähkään, ja sehän sattui olemaan tuo. Kaikki lukivat vuorotellen ääneen yhden luvun ja muut kuuntelivat. Yllättäen koko kirja olikin jo luettu ja siirryttiin seuraavaan (Kuolema Niilillä) ja pian sekin oli luettu. Tämän jälkeen kirjoja on tullut luettua ihan oikeastikin ja olen kyllä kaikista pitänyt. Joskus teksti tuntuu kuivalta ja lukeminen saattaa tyssätä pitkäksikin aikaa, mutta kyllä niitä silti on tullut ihan kiitettävästi luettua, ja elokuviakin on tullut katsottua.
 Eniten tykkään niistä joissa on päähenkilönä miss Marple, vaikkakin Poirot on myöskin hauska tyyppi ^^ Eniten Christien kirjoissa pidänkin juuri henkilöhahmoista. Kymmenen pientä neekeripoikaa (tai eikä yksikään selviytynyt) kuuluu lemppareihini, vaikka Golfkentän murhan olen lukenut useammin.
Loma on sitä, ettei ole mitään tekemistä, ja siihen on aikaa koko päivä.

Cordelia

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Helmikuu 02, 2010, 14:50:58 »
Mä oon kans innostunu nyt Agatha Christiestä, ku telkkarista on tullu toi Neiti Marple, jossa näyttelee ihan paras Joan Hickson neiti Marplen roolissa. Kirpparilta sattu just käteen eksymään kokoelmakirja, jossa on monta neiti Marple kirjaa samassa. Just sopivasti kun just oon innostunu niistä :D Ennen mulla oli hirveet ennakkoluulot dekkareita kohtaan, mutta nyt kävi näin :D vaan eipähän ole ensimmäinen kerta kun mun ennakkoluulot menettää pohjansa.. Ennenkö katoin muinoin Taru sormusten herrasta leffat, mulla oli hirveet ennakkoluulot fantasiaelokuvia kohtaan.. Kuinka väärässä voi ihminen välillä olla :) Mut siis ylipäätään kaikki toi Agatha Christie innostus alko noista BBC:n loistavista Agatha Christie- kirjojen tv-sovituksista! Kattokaa ite! Hercule Poirotkin alkaa kohta tulee taas (sivumainintana että vanha Sherlock Holmes- sarjaki alkaa ilmeisesti huhtikuussa), siis YLE1:ltä.

Poissa Wizardine

• Fletkumato
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ElmWing25933
« Vastaus #41 : Kesäkuu 18, 2010, 21:55:51 »
Agatha Christie on yksi ehdottomista lempikirjailijoistani. Tykkään muutenkin dekkareista, mutta Christie on ylitse muiden. Ensin innostukseni herättivät David Suchetin tähdittämät Poirot-elokuvat, jonka jälkeen kirjastosta tarttui mukaan Idän pikajunan arvoitus. Tykkäsin siitä tosi paljon, vaikka mielestäni Christiellä on parempiakin kirjoja. Nyt olen lukenut monia kirjoja ja katsonut vieläkin useampia Poirot- ja Marple-elokuvia. Marpleissa pidän erityisesti Geraldine McEwanin tähdittämistä elokuvista. Niissä juonia on usein muuteltu, mutta nämä ratkaisut ovat usein toimineet mielestäni oikein hyvin. Luojan kiitos Christie on kirjoittanut niin paljon kirjoja - ei lukeminen lopu ihan hetkessä. :)
Mischief managed!

Poissa Zabit

• Unessa
  • Kelmitär
« Vastaus #42 : Kesäkuu 19, 2010, 01:15:22 »
Agatha Christie kuuluu minunkin lempikirjailijoihini (: Kirjojen juonet on aivan loistavia.

Itsellä tuolla hyllyssä ovat Helmeilevä kuolema, Odottamaton vieras ja Kurpitsajuhla.

Lisäksi olen lukenut Lomahotellin murhat ja pari muuta kirjaa, joiden nimeä en muista. Sitä kuuluisaa 10 pientä neekeripoikaa en ole lukenut.

Kirjastosta en viitsi Christien kirjoja lainata, enkä omaksi ostaa, ellei kirpparilta satu halvalla löytämään, koska riittää lukemista pidemmäksi aikaa kun lukee vain  silloin kun sattuu löytymään vaikka mökiltä, kellarista tai tuttavan vintiltä :>

Kirjoista tehdyt leffat on mielestäni aika tylsiä... Poikkeuksiakin löytyy. Kirjoina selkeästi parempia, suosittelen ;>
Women and cats will do as they please ˘◡˘

Poissa Aimé

• Kyttääjä
  • Vuotislainen
« Vastaus #43 : Kesäkuu 20, 2010, 19:40:12 »
Olen lukenut useamman Christien kirjan ja täytyy kyllä sanoa, että kirjailija kuuluu ehdottomasti suosikkeihini. Innostus alkoi muutama vuosi sitten, kun noita elokuvia alettiin näyttää telkkarissa. Luin aluksi muutaman Poirotin ja sitten ihastuin oikein kunnolla. Eikä yksikään pelastunut (Kymmenen pientä neekeripoikaa) on ylivoimainen suosikkini.
Marplen jutuista Murha maalaiskylässä ja Kuolema ilmoittaa lehdessä kuuluvat lemppareihini. 

Hyllystä löytyy paljon Christien teoksia, sillä kirjailija kuuluu myös äitini suosikkeihin ja hän on keräillyt kirjoja lapsesta asti. 

You're going down a path I can't follow
-Padmé

Miau

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Kesäkuu 23, 2010, 22:09:08 »
En tarkalleen muista, milloin aloin lukemaan Agatha Christien kirjoja. Luultavasti katsoin ensin telkkarista joitain Poiroteja ja innostuin. Ensimmäinen lukemani Christien kirja oli Golfkentän murha, joka ei ole todellakaan jäänyt viimeiseksi! Pidän erityisesti Poirotista, mutta neiti Marpletkin ovat hyviä. Kymmenen pientä neekerinpoikaa on ainoa lukemani Christien kirja, jossa jompikumpi näistä hahmoista ei seikkaile.

Hyllystäni löytyy valitettavan vähän Christien kirjoja: muistaakseni vain Kymmenen pientä neekerinpoikaa, Varjossa auringon alla, Golfkentän murha, Salaperäiset rukiinjyvät ja Neljä suurta. Kirjaston tarjonta onkin ollut kovassa käytössä: luin juuri viime viikolla kolme Poirot-kirjaa: Neiti Lemon erehtyy, Kuolleen miehen huvimaja ja Herkuleen urotyöt.

Kirjojen kerronta on mielestäni loistavaa ja sanojen käyttö vailla vertaa. Yleensä kun alan lukemaan Christien kirjoja, en malta laskea niitä käsistäni vaan ne tulevat luettua päivässä tai parissa.

Poissa Wizardine

• Fletkumato
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ElmWing25933
« Vastaus #45 : Kesäkuu 24, 2010, 16:06:29 »
Miau, olen kanssasi samoilla linjoilla monesta asiasta: minullakin on hyllyssäni valitettavan pieni Christie-tarjonta... En omista yhtäkään hänen kirjoistaan. Kuitenkin olisi tarkoitus niitä hankkia, mutta siihen asti itsellänikin ovat kirjaston Christiet kovassa käytössä. Tosin nyt vastaani on sattunut ongelma: harvinaisempia Christie-kirjoja on harvoin hyllyssä, ja harvoin bongaan sieltä kirjan, jota en ole lukenut. Itsekin luen nuo kirjat yleensä parissa päivässä - niitä ei vain voi laskea käsistään kun on päässyt vauhtiin. :) Itse olen lukenut ei-Marple/Poirot -kirjoista Ei yksikään pelastunut lisäksi vain kirjan Eipä aikaakaan niin voi kauhistus, jossa tapausta selvittävät Tommy ja Tuppence Beresford. Hyvähän sekin oli. ^^
Mischief managed!

Poissa velhokarkki

• Yksi Weasleyn serkuista
  • Vuotislainen
  • Pottermore: LumosMoon200
« Vastaus #46 : Joulukuu 01, 2011, 18:46:32 »
Luin tänään äikänkurssia varten loppuun Christien kirjan 'Eikä yksikään pelastunut' ja pakko sanoa, että kun suljin kirjan olo oli aika sekava. Luin lähes koko kirjan kerralla, koska joka sivu muuttui loppua kohden jännittävämmäksi.
Nyt olisi tarkoituksena alkaa lukemaan lisää kyseisen kirjailijan kirjoja, kyllä naisella on taito pitää lukija jännityksessä viimeiseen sanaan asti.
"Miksi kukaan muka tahtoo juhlia kuolinpäiväänsä?" ihmetteli Ron, joka teki taikajuomien kotiläksyjä ja oli pahalla päällä. "Kuulostaa kuolettavan masentavalta, jos saan sanoa."

Poissa Nirvana

• Vuotislainen
  • Pottermore: FlightMidnight18471
« Vastaus #47 : Tammikuu 02, 2012, 16:04:43 »
Christien kirjat on ihania, erityisesti Poirotit ja Kymmenen pientä neekeripoikaa(Eikä yksikään pelastunut..)
Mulla  alko Christieiden luku joskus pari kolme vuotta sitten, kun olin jostain lukenu että se on klassikkodekkarikirjailija jne. joten täytyhän sitä sitte lukea, ja ihastuin melkein heti, Kymmenen pienen neekeripojan ekan luvun ihan alku on sitä mitä on...
Mutta Christien kirjat on ihania joka tapauksessa :) Poiroteista en lempparia osaa mainita, kaikki on hyviä, tosin Neljä suurta, kun siellä on nää 'Poirotin veli' yms. jutut, täytyy mainita, kun se on sellanen ihana, ja Esirippu on ihan kauhee kun Poirot sitten kuolee :( Marpleista ei nyt tuu lempparia mieleen, mutta sekin on kaikessa tätimäisyydessään sellanen sulonen, kun se 'tunnistaa' kaikki sillein hienosti, tavalla jota en osaa selittää :D

// Niin ja vielä noista ei-Marploe/Poirot- kirjoista pitäis ehkä mainita Askel tyhjyyteen. Se esitettiin telkkarissas tässä pari kuukautta sitten kait, tosin siihen juoneen oli tungettu mukaan Marple, ni se ei ollu läheskään yhtä hyvä kun Christien :/
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2012, 16:10:12 kirjoittanut Nirvana »
Yritä välttää tulemasta kykloopin syömäksi - ihmisliha aiheuttaa näille olennoille vakavia vaivoja eikä auta näiden suojelussa.
-Monsterologia 2008

Poissa Puhpallura

• Sonic Screwdiver
  • Vuotislainen
    • kirja/valokuvaus-blogini
  • Pottermore: ThornOwl10828
« Vastaus #48 : Tammikuu 02, 2012, 17:48:18 »
Tällä hetkellä olen lukemassa golfkentän murhaa ja ensimmäinen minkä luin oli Kymmenen pientä neekeripoikaa, joskus kuudennella luokalla. Meillä piti koulussa valita muutamasta kirjasta yksi luettavaksi ja minä valitsin tuon.
Eli 12- vuotias voisi jo alkaa lukemaan Agatha Christien kirjoja? Olen toodella pitkään halunnut lukea niitä, isäni on lukenut suunnilleen kaikki Herqule Poirot- kirjat ja olen aika paljon katsonut elokuvaversioita... Kaikki salapoliisi- ja rikos- jutut on aina ollut mieleeni :)
we are all stories in the end
just make it a good one

Poissa Nirvana

• Vuotislainen
  • Pottermore: FlightMidnight18471
« Vastaus #49 : Tammikuu 02, 2012, 19:50:45 »
Eli 12- vuotias voisi jo alkaa lukemaan Agatha Christien kirjoja?
Juu, ihan hyvin voi, ite aloin ehkä viidennellä, kuudennella niitä lukemaan :)
Yritä välttää tulemasta kykloopin syömäksi - ihmisliha aiheuttaa näille olennoille vakavia vaivoja eikä auta näiden suojelussa.
-Monsterologia 2008