Kirjoittaja Aihe: Agatha Christie  (Luettu 11212 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Sodapop

• Monimutkainen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Agatha Christie
« : Huhtikuu 07, 2003, 21:24:44 »
Agatha Christie on englantilainen kirjailja, joka on kirjoittanut myös salanimellä Mary Westmacott. Christie toimi ensimmäisen maailmansodan aikana vapaaehtoisena lääkintähuollon tehtävissä ja siellä hän alkoi kirjoittaa ensimmäistä salapoliisiromaaniaan The Mysterious Affais at Styles, joka kiersi useilla kustantajilla, mutta viimein Christie sai esikoisensa julkaistuksi vuonna 1920 (suom. Stylesin tapaus 1970).

Agatha Christien romaaneista:
- Hercule Poirot esiintyi 33 romaanissa
- Neiti Marple esiintyi 12 romaanissa
- Christie tuotti 21 romaania, joissa ei esiinny hänen vakiohahmojaan
- yli puoli vuosisataa kestäneen uransa aikana Christie kirjoitti 66 romaania, omaelämäkerran, kuusi romaania kirjailijanimellä Mary Westmacott, kertomuksen matkastaan Syyriaan, kaksi runoteosta, joista toisessa oli runoja ja tarinoita lapsille, toistakymmentä teatteri- ja radioesitystä ja noin 150 novellia.

Osoitteesta
http://www.tornio.fi/kirjasto/tuu/dekkarit/kirjailijat/agatha1.htm löytyy kaikki Agatha Christienin suomennetut teokset, joita on niin paljon, että olisi aika hyödytöntä laittaa kaikkia niitä tähän.
Christie oli aina mieltynyt suljettujen paikkojen murhiin. Hänen tunnetuimpia, tai jopa tunnetuin, teoksensa on Kymmenen pientä neekeripoikaa, jonka moni on varmasti lukenut tai on ainakin kuullut. Tätä kirjaa on luetettu kouluissa myös 'pakkolukemisena'.

Takakansiteksti:

Neekerisaari Devonin rannikolla on jylhä, synkkä ja yksinäinen. Saarella on ainoastaan yksi talo, amerikkalaisen miljonäärin rakennuttama loistohuvila. Sinne on kutsuttu kymmenen vierasta: kolme naista ja seitsemän miestä.
Kutsut lähettänyt salaperäinen isäntä ei ilmesty lainkaan paikalle, ja omituinen seurue huomaa olevansa saarella täysin eristettynä muusta maailmasta. Kuka heidät on kutsunut? Ja miksi?
Jokaisen vierashuoneen seiniltä löytyy pahaenteinen lastenlopry kymmenestä pienestä neekeripojasta, joista yksikään ei pelastunut. Ruokailuhuoneen pöydälle on aseteltu koristeeksi kymmenen posliinineekeriä. Ne katoavat omituisesti yksi kerrallaa - aina silloin kun joku vieraista kuolee.
Agatha Christietä on aina kiehotnut suljetun paikan murhan ongelma: kaikki epäillyt kuuluvat pieneen, rajoitettuun ryhmään. Legendaarisen maineen saavuttaneessa kirjassaan hän käsittele tätä teemaa mestarillisesti, sekoittaa johtolangat nerokkaasti ja tyrmää täysin kaikki lukijan arvailut.

Kirjasta kymmenen pientä neekeripoikaa on yleensä kolmenlaisia mielipiteitä: Loistava, mitäänsanomaton, huono. Ei yleensä mitään siltä väliltä. Koska itsekin rakastan suljetun paikan mysteerejä, Kymmenen pientä neekeripoikaa ja myös muut Agatha Christien teokset ovat mieleeni.

Kuinka moni teistä on lukenut Agatha Christien tuotantoa? Pidittekö siitä? Miksi? Mikä on paras Christieltä lukemanne teos, mikäli olette lukeneet enemmän kuin yhden?

//070507 siivottu vanhat & turhat kommentit välistä pois. -Tinna
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2007, 15:25:20 kirjoittanut Tinna »

Enye

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #1 : Huhtikuu 14, 2003, 18:58:30 »
Ehanaa, viimeinkin eräs lempiaiheista. Olen lukenut aika monta Agatha Christie on _todella_ loistava kirjailija ja minua kuten muitakin tähän topicciin kirjoittaneita kiehtoo suljetunpaikan murhat. Poirot on ehana. Tällä hetkellä olen lukemassa golfkentän murhaa ja ensimmäinen minkä luin oli Kymmenen pientä neekeripoikaa, joskus kuudennella luokalla. Meillä piti koulussa valita muutamasta kirjasta yksi luettavaksi ja minä valitsin tuon.

Lempikirja: Kymmenen pientä neekeripoikaa tai Roger Ackroydin murha
Huonointa en osaa kertoa koska ne ovat kaikki hyviä.

Poissa Sarah Musta

• Lucius
  • Henkihörhö
Agatha Christie
« Vastaus #2 : Huhtikuu 15, 2003, 15:38:43 »
Vanha kunnon Agatha täti *hymy*

Olen lukenut kaikki Christien kirjat, ja ehdoton suosikki hahmoni on Poirot ranskankilisina huomautuksineen aj munanmuotoisina päinee. Pidän myös filmatisoinneista, näyttelijä valinta on loistava. Pidän Porotin tavasta ratkaista rikoksia, itse saan aina kehitettyä jonkun aivan toisen murhaajan, kuin mitä oikeasti.

Suosikkejani ovat Idän pikajuna (Oriental Express) ja ABC murdes (muistaakseni aikataulun arvoitus suomeksi). Loitavia murhia, joiden loppuratkaisuun, minulla ei ollut mitään teoriaa. Pidin toki Kymmenestä pinesät neekerinpojastakin, mutta koska olen vannoutunut Poirot fni, niin en voi sanoa, että se olisi suosikkini!
I'm not evil, I'm just better than you

Tieka

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #3 : Toukokuu 31, 2003, 17:59:00 »
Minulla iski jouluna joku "Agatha Christie lue lue lue" -vaihe, mutta pystyin lukemaan vain 5 hänen teostaan, koska Kuusamon kirjaston valikoima ei ole kovin mittava, ja vietimme siellä joulun :/
Pidin erittäin paljon Christien tyylistä kirjoittaa, ja Poirot henkilönä on hienosti kuvattu. Poirotin persoonakin on mielenkiintoinen, vaikka minä välillä ärsyynnyn häneen. Marpleja ja muita en ole edes koskaan lukenut, täytyy varmaan lainata kirjastosta.
Kirjoissa on mielestäni niin kimurantteja juonia joskus, etten minä ainakaan niitä keksi. Se on tietysti upea lisä, koska minä yleensä keksin syyllisen ennen kuin se kerrotaan.
Paras Chirtien kirjoista oli Kymmenen pientä neekeripoikaa. Siinä oli kutkuttavan jännittävä juoni, ja minun oli pakko lukea sitä koko ajan, halusin tietää murhaajan. Loppuratkaisu oli erittäin yllättävä, ja silti kaikki täsmäsi. Kirjoja lukiessa minulle tuli hassu painostunut olo, joka ei todellakaan ollut negatiivinen asia, se vain kertoi siitä, kuinka Christie osaa kuvata tuollaisenkin tilanteen erinomaisesti. Se runo oli ihan mahtava, se oli joskus seinällänikin ^__^

Katariina

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #4 : Kesäkuu 11, 2003, 15:49:13 »
Nyt olen jo lukenut Kuolema Niilillä ja Varjossa auringon alla- kirjatkin :)
Poirot on minunkin suosikkini.
Vaikka olen lukenut vain muutamia kirjoja Christieltä, niin suurimmassa osassa niistäkin on ollut tuo "suljetun murhan ongelma" eli murhaaja on joku jostain tietystä joukosta. Sinänsä ihan hyvä, lukija voi sitä sitten arvuutella että kuka se niistä on. Hassua.

Misha

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #5 : Kesäkuu 12, 2003, 16:45:15 »
Ensin ajattelin etten ole kovin monta Agatha Christien kirjaa lukenut, mutta kun katselin tuota listaa, niin lukemiini kirjoihin kuuluvat ainakin Syyttävä sormi, Teetä kolmelle, Seitsemän kellon salaisuus, Mykkä todistaja, Aikataulukon arvoitus, He tulivat Bagdadiin, Lordin kuolema, Stylesin tapaus, Poirotin lyhyet jutut, Kuolema Niilillä, Hänet täytyy tappaa ja Neiti Marplen viimeinen juttu, jota muuten luen parhaillaan uudestaan. Toisin sanoen kaikki Christien kirjat, jotka olohuoneen kirjahyllystä löytyivät.

Rakastan Agatha-tädin kirjoitustyyliä, näissä kirjoissa on jotain suloista ja viatonta. Minä en ainakaan voi olla pitämättä siitä. Myös monet henkilöt ovat ihania, vaikka toisinaan hahmojen paljous hiukan häiritseekin. Juonet ovat niin monimutkaisia, että yleensä en edes jaksa alkaa itse pohtia arvoitusta. Siihen tarvitsisi kynän ja paperia.

En yleensä pidä dekkareista, mutta Christien kirjat tekevät poikkeuksen. Pitäisi tosiaan lukea niitä enemmänkin, ainakin Kymmenen pientä neekeripoikaa kuuluu kirjoihin jotka olen päättänyt lukea jossain vaiheessa. Epäilen vain ettei kirjaston valikoima ole kovin suuri.

makkuro kurosuke

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #6 : Heinäkuu 09, 2003, 21:16:24 »
Olen lukenut aika monta... Kymmenen pientä neekeripoikaa, Kuolema Niilillä, Kuolema lähettää viestin
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Kuolleen miehen huvimaja
Lordin kuolema (miten mulle tulee mieleen just ne missä on sana kuolema? :D), Idän pikajunan arvoitus, Stylesin tapaus, Esirippu (mä oikeesti itkin kun mä luin tätä), Varjossa auringon alla, Neiti Lemon erehtyy, Vuoksi ja luode, Murha maalaiskylässä, Salaperäiset rukiinjyvät, Kortit pöydällä, Askel tyhjyyteen (tästä en oikein pitänyt. Se oli vaan tylsä), Aikataulukon arvoitus, Poirotin varhaiset jutut+yms. kokoelmat lyhyitä tarinoita...

Taidanpa lopettaa tän litanian nyt. Paras on ehdottomasti 10 pientä neekeripoikaa.

Se on jotenkin niin... ovelaa, kun siis minä en ainakaan ole arvannut murhaajaa ennalta. Ehkä joissain niissä lyhyissä tarinoissa, mutta en muista että olisin kertaakaan näissä pitkissä tarinoissa keksinyt, kuka on murhaaja. Ja se on kuitenkin aina niin looginen, ei mikään väkisin väännetty ihmeellinen selitys.

[Offtopic] Naureskelin, kun joku aika sitten luin Murha maalaiskylässä, kun siinä on mm. sellaisia hahmoja kuin Lucius Protheroe, joku rouva Lestrange ja rouva Abbott (vai oliko se Abbotts?) [/Offtopic]

//Tinna lisäsi varoitukset spoilauksesta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2007, 15:18:59 kirjoittanut Tinna »

Crna Gora

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #7 : Heinäkuu 11, 2003, 17:01:38 »
Nyt onkin hyvä kirjoittaa, sillä minulla on meneillä juuri suuri Agatha Christie-villitys. En ole vähään aikaan muita kirjoja lukenutkaan.

Eka kirja jonka luin oli Kymmenen pientä neekerin poikaa ja se tapahtui koulun ansiosta. Kirja mykisti minut täysin ja on edelleen suosikkieni joukossa. Myös Idän pikajunan arvoitus, Kuolema Niilillä, Neiti Marplen viimeinen juttu ja Kohtalokas viikonloppu olivat aivan huippuja. Juuri nyt on meneillä Neiti Marple koston jumalattarena, mutta siitä en voi paljonkaan sanoa sillä olen vielä kovin alkuvaiheessa...

Hercule Poirot viiksineen on lempihahmoni. Christie tosiaan osaa kuvailla ihmisiä. Juonet ovat joskus niin monimutkaisia että hyvä kun kärryillä pysyy. Yritin kerran itse väsätä jotain murhajuttua, mutta eihän siitä mitään tullut, oli pulassa jo henkilöitä keksiessä: "Siis jos tuo on murhaaja niin...ei, ei se käy. Mutta entäs jos sen velipuoli...mikä velipuoli? Eihän sillä sellasta ollu, määhän poistin se ja laitoin tilalle pikkuserkun....mutta jos sen äiti kantais kaunaa sille ja sitte se vaan yrittikin harhauttaa....mikä tään jutun idea oikein on!!!!" Christie on uskomaton, miten hän pystyy siihen?

Kaikki kirjat ovat sopivan jännittäviä mutteivät liian pelottavia. Niissä ei ole esimerkiksi kuvattu liian tarkasti vainajan ruumista tai kuolin tapahtumaa tai mitään muuta sellaisa. Ei liikaa verenvuodatusta ja tuskaa.
Huippua!

makkuro kurosuke

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #8 : Syyskuu 21, 2003, 19:53:49 »
Onko kukaan lukenut Christien muita kirjoja? Mä olen lukenut yhden Mary Westmacottin nimellä kirjoitetun, Yksinäinen kevät. En oikein tykännyt siitä... Samoin Kuoleman koira, kokoelma "yliluonnollisia" novelleja, oli aika naurettava. Agatha on (tai oli) parempi dekkareissa.

En oikeastaan pitänyt Marplesta ennen kuin luin Neiti Marple koston jumalattarena. Tai no, ei se hahmo siitä paremmaksi muuttunut, se oli vain todella hyvä kirja. Jotenkin kivaa kun murhan syynä on joku muu kuin raha. Tai no siis, ei "kivaa" sillä tavalla...

//Tinna muoksi varoitukset spoilauksesta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2007, 15:20:46 kirjoittanut Tinna »

Poissa Domie

• Hirnyrkki
  • Tupa: Korpinkynsi
Agatha Christie
« Vastaus #9 : Lokakuu 09, 2004, 23:35:07 »
Agatha Christie oli aika topakka täti kun jaksoi kirjoittaa niin loistavia kirjoja vanhanakin. Olen lukenut tuon ensimmäisessä viestissä olevan listan mukaan suurimman osan. Lapuan kaupunginkirjastosta taitaapi puuttua muutama. Christie kirjoittaa erehtymättömän loogista tekstiä vieden lukijan brittiläisen maailmankuvan sisään. Aikaa myöten kun osaa ajatella ja etsiä johtolankoja niin osaa arvata murhaajan. Kirjasta myös tietää milloin vyyhti alkaa purkautumaan. Keskimäärin kolmannen-kuudennen murhan jälkeen riippuen kirjasta.
Työnantajani kesätyöpaikassa kerran erehtyi kysymään oliko kirja hyvä. (Kädessäni oli joku Christie) Taisin itsekin säpsähtää kun vastasin että totta kai, nyt on jo viisi ihmistä murhattu. :) (ei minä en lusmuillut, ei vain ollut asiakkaita)
Jos pakko olisi valita paras Christie niin kyllä se olisi Nti Marple koston jumalatterena. Nemesis. Muut Christiet ovat toki loistavia mutta eivät vedä vertoja tuolle kirjalle, koska tuossa kirjassa kiteytyi loistava juoni joka rakentui erehtymättömän kylmään loogiseen päättelyyn.
Christie tutustutti minut brittiläiseen kirjallisuuteen kunnolla ja hänen kirjojensa loistavuus johdatti minut Artur Conan Doylen pariin. Pelottavaa kuinka hyviä murhaajia heistä olisi aikanaan voinut tulla. Siihen ei olisi tarvittu kuin vähän mielikuvitusta.

Marnie of Gondor

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #10 : Marraskuu 11, 2004, 08:55:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Linnet"
No, eiköhän se ole sen verran tunnettu että ei tuo kauheasti haitanne. Mikä se on enkuksi, alkup. nimi?
...

Alkuperäinen taisi olla Ten Little Indians, sitten siitä tuli Ten Little Niggers ja sitten Then there was none. Jos nyt ihan oikein muistan tuon järjestyksen.

Minäkin pidän Christien kirjoista, olen lukenut niistä aika monta ja monta löytyy hyllystäkin. Yleisesti ottaen pidän sekä Neiti Marple että Hercule Poirot -kirjoista, kummatkin ovat hyviä. Miss Marple on sellainen yksinkertaisesti ihana henkilö, ja Poirotista on pakko pitää. Pienet harmaat aivosolut.. Tommy ja Tuppence-kirjoista pidän myös, siinä on hyvä parivaljakko. Minusta niiden välinen kemia toimii loistavasti. Harmi että niitä ei ole kirjoitettu kuin kolme.

Lempikirjojani ovat Seitsemän kellon salaisuus, Askel tyhjyyteen, Idän pikajunan arvoitus, Kymmenen pientä neekeripoikaa, Ikiyö, Kuolema Niilillä.. ja monta muuta.

Muutenkin pidän vanhoista dekkareista - minusta tuo tapa, jolla Christie kuvaa tuota vanhaa Englantia on aivan ihana.

Sofia

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #11 : Maaliskuu 18, 2005, 17:10:34 »
Ihan hyviä kirjoja. Tai, voiko sanoa monikossa jos on lukenut yhden ainoan kyseisen kirjailijan teoksen? Tarkoitukseni tosin olisi lukea enemmänkin, sillä tämä jonka luin, en muista nimeä, oli ainakin erittäin hyvä. Hercule Poirot on paras, mutta on Marplekin ihan hyvä. Telkkarista olen aika paljon katsellut Christien kirjojen ohjelmaversioita melkein aina kun olen huomannut että niitä tulee.

// No niin, nyt kesällä olen lukenut kolme Christietä lisää, ehdottomasti paras oli Aikataulokon arvoitus. Noita tänä kesänä tulleita Poirot-leffoja olen myös katsonut, yksi vain jäi välistä (partioleirin takia, vanhemmat unohtivat nauhoittaa).

Girabbit

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #12 : Maaliskuu 21, 2005, 17:30:06 »
Miekin oun lukenu vaan yhden. Kymmenen pientä neekeripoikaa, yllätys yllätys.
Se oli hyvä. Tosi hyvä. Alku kyllä oli aika tylsä ja näin, mutta loppua kohden parani. Oun ajatellut lukea muitakin, mutta kun mie luen niin montaa kirjaa samaan aikaan, niin en vielä ou ehtinnä. Sen Kurpitsajuhlan varmaan seuraavaksi.
Kuolema ilmoittaa lehdessä -nimistä kirjaa oun alottanu joskus tokaluokalla, mutta en jaksanna kovin pitkälle. Nykyään sen on semmonen kirja, jota saattaa lukea, kun on sairas. Ei vaikuta niin kiinnostavalta, että muuten. Muut Christien kirjat kyllä näyttää kiinnostavilta ja varmaan joskus luen enemmän.

BlackWolf

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #13 : Maaliskuu 29, 2005, 17:20:11 »
Olen lukenut monia Christien kirjoja ja katsonut pienestä pitäen Poirotia ja neiti Marplea telkkarista. Pidän Chrstien kirjoitustavasta kirjoittaa kirjoja. Hän kuvailee henkilöt hyvin ja minusta on kiva arvailla murhaajaa hänen kirjoissaan. Olen lukenut 10 pientä neekeripoikaa, Varjossa auringon alla, Kohtalokas viikonloppu ja muita Christien kirjoa. Ja Idän pikajuna, Tuijottava katse ja Kuolema Niilillä olen nähnyt videolta ja tietenkin Poirot ja Marple sarjoja. Välillä kirjat tuntuvat tylsähköiltä, mutta loppu on aina hyvin jännittävä.
Lempihenkilöni on Poirot ja hänen apurinsa Hastings. Poirot on hassu symppis belgialainen, joll aon haarmaat aivosolut, mikäs sen parempaa?

Pidän muutenkin kaikista etsivä-sarjoista, kuten Murhasta tuli totta, Sherlock Holmes, Midsommerin murhat, Komisario Frost, Yokshiren etsivät (se ei nyt ole niiin hyvä) ja muita..

Héide

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #14 : Kesäkuu 28, 2005, 20:32:31 »
No minäkin lukeudun tähän suureen joukkoon joka ihailee Kyseistä kirjailijaa. Hän sitten jaksaa yllättää kerta toisensa jälkeen ja ideoita häneltä tuntui vain pursuavan!

Joo minäkin niin kuin monet muutkin aloitin kirjalla 10 pientä neekerin poikaa ja se oli upea!! Mutta mä olen löytänyt yhden paremman Agathan kirjan: Väärän vänkyrä talo. Törmäsin siihen kirjaan vasta vähän aikaa sitten ja olen iloinen että törmäsin!

Minusta yleensäkkin hänen kirjansa ovat loistavia ja nerokkaita. Yleensä kylläkin kirjan 10 viimeistä sivua ovat parhaat! Silloin saa sen palkkion että on lukenu kirjan ja saa pitkän odotuksen jälkeen tietää kuka olikaan tuo salaperäinen murhaaja..

Timri

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #15 : Elokuu 01, 2005, 15:23:19 »
Agatha Cristie... yksi ehdoton lempikirjailijani, joka onnistuu luomaan jännitystä paremmin kuin kukaan. Aivan.
Olen lukenut useita Agatha Christien kirjoja, kaikki ei edes tule mieleen.
Legendaarinen Kymmenen pientä neekeripoikaa on tietysti luettu, ja kaikien ylistyksen, minkä se on saanut, on se ehdottomasti myös ansainnut. Sen voi ahmia vaikka kerralla, siitä ei saa nenää irti.

Agatha Christiellä on aivan oma tyyli ja todella valloittavat hahmot. Hercule Poirot on niin mahtava, ja Hastings tietysti myös. Neiti Marple on myös mainio mummo.
Luonnehdinta on mahtavaa, ja henkilöihin ehtii kiintyä. Yksi parhaista dekkarikirjailijoista, mitä maailma on koskaan nähnyt. ^^'

Poissa Eedla

• Vuotislainen
Agatha Christie
« Vastaus #16 : Elokuu 05, 2005, 16:22:03 »
Christie on ehdottomasti yksi lempikirjailijoistani! Olen lukenut luultavasti suunnilleen parikymmentä hänen teostaan ja pitänyt kaikista. Ensimmäisenä luin Kymmenen pientä neekeripoikaa suunnilleen 12-vuotiaana ja se oli aivan loistava, yksi parhaimmista Christien kirjoista. Nyt kuluneen vuoden aikana olen lainannnut joka kirjastokerralla jonkun hänen teoksistaan.

Suosikkikirjojani ovat luultavasti juuri äsken mainittu Kymmenen pientä neekeripoikaa, Kuolema ilmoittaa lehdessä, Idän pikajuna ja Neiti Marplen viimeinen juttu. Noissa kirjoissa loppuratkaisua ei voinut arvata mitenkään. Neiti Marple on myös suosikkihahmoni,mutta Poirotkin on hyvä.

Pidän Agatha Christien kirjoista osaksi nerokkan juonen takia,jossa loppuratkaisu on aina yllätys ja osaksi sen ihanan menneen ajan kuvailun vuoksi. Myös kaikki kuulustelut ovat mielenkiintoisia. Suosittelen Christien kirjoja sydämellisesti kaikille hyvästä jännityksestä pitäville!

Arwen's Light

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #17 : Syyskuu 19, 2005, 09:05:34 »
Kyllä, olen lukenut. Tai no, en oikeastaan muita kuin Poiroteja, mutta niistä lähes kaikki. Pidän Agatha Christinen kirjoista, ja täytyy sanoa että elokuvatkin ovat melko hyviä. Tosin, kirja on lähes aina parempi kuin elokuva.

En kuitenkaan pitänyt Poiroteista läheskään yhtä paljon kuin Sherlock Holmeseista, vaikkeivät Holmesit olekaan Agathan. Poiroteista jäi puuttumaan sitä jotakin. Jotakin jota en kyllä nyt saa päähäni.

Mutta olenhan minä yhden Neiti Marplenkin lukenut^^ Ja tuo nainen on kyllä kerrassaan ihastuttava. Pitäisi kaiketi tästä lähteä kirjastoon, etsimään hyviä Agathan dekkareita... :)

alcor

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #18 : Syyskuu 25, 2005, 22:36:00 »
Oih. Pidän Agathan Christien kirjoista. Olen lukenut monia kirjoja, ja ykkössuosikki on toki 10 pientä neekeripoikaa. Ihanan painostava jännäri, jonka takia purin kynteni ihan lyhyiksi. Suorastaan hermoja raastavan jännittävä. Rakastan Agatha Christien jännäreitä, koska niissä TAPAHTUU ja kunnolla. Ne eivät ole mitään perinteisiä etsivä/salapoliisi-kirjoja, vaan niissä on oikeasti juoni. Suosittelen kovasti Agathan kirjoja, niitä lukiessa vaan ei voi pettyä. Ja harvoinpa niistä myöskään pystyy päättelemään lopetusta. Agathan kirjoissa on se ihana puoli, että niissä lukijaa pyöritellään ja lukijan aivoilla suorastaan leikitellään, ja kuitenkin lukija veikkaa väärin lopetusta. Joku aivan loistava kirjailija. Joitain aivan loistavia kirjoja. Lukekaa. Suosittelen lämpimästi.

Mirelleth

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #19 : Lokakuu 10, 2005, 12:34:22 »
Onhan sitä Christietä tullut luettua...
Hassua tosin, etten yleensä pidä dekkareista yms. mutta Christien kirjat jaksaa aina kiinnostaa...

Ehdoton suosikkini on kyllä Kymmenen pientä neekeripoikaa. Siinä viehättää erityisesti juuri se "suljetun paikan mysteeri"... (Pidän juuri sellaisesta psykologisesta sekoilusta, jossa hetken päästä epäillään omia käsiäkin... ;)

Artemiina

• Ankeuttaja
Agatha Christie
« Vastaus #20 : Lokakuu 13, 2005, 08:32:44 »
Olen lukenut Agathalta vain kaksi kirjaa. Toinen niistä oli Norsun muisti. Jotenkin alussa tappavan tylsä ja muutenkin ei-mielenkiintoinen. Eteni hiukan liian verkkaiseen tahtiin. Lopussa kuitenkin kun päästiin vauhtiin niin kaikki loksahti paikalleen ja alkoi tapahtua. Osasyynä tylsistymiseen saattoi olla se, että luin sen koulussa kahdeksannella luokalla ns. pakkolukemisena..

Myöhemmin luin sen 10 pientä neekeripoikaa. Tiukan painostuksen alaisena, mutta vapaaehtoisesti. Pidin erittäin paljon ja minusta se oli nerokas ja siinä oli sitä jännitystä, mitä puuttui tuosta norsun muistista. Tässä sentään tapahtui jotain.

En ole saanut aikaiseksi lukea muita Agathan kirjoja, enkä tiedä saanko.. mutta ehkä joskus jos ikävystyn täysin ^^.

Poissa Hulttio

• Ruoka-aika
  • Vuotislainen
  • 8)
  • Tupa: Puuskupuh
Agatha Christie
« Vastaus #21 : Marraskuu 20, 2005, 17:57:45 »
Oh, Agatha Christie. Luin ensimmäisen kirjan kouluun ja se oli Kymmenen pientä neekeripoikaa. Nerokas ja loistavan jännittävä kirja. Seuraavan kirjan nimeä en enää muista, mutta sekin yllätti yhtä paljon kuin ensimmäinen. Minun piti lukea Idän pikajunan arvoituksen, mutta luokkatoverini paljasti kirjan ratkaisun esitelmässään, joten ei ole huvittanut lukea sitä. Nyt olen lainannut kirjat: Viisi pientä possua, Rouva McGinty on kuollut ja Murhenäytelmä kolmessa näytöksessä. Yhtäkään en ole vielä lukenut loppuun, mutta pian olisi pakko lukea ahkerasti, koska lainausaikani menee umpeen. Täytyy myöntää, että Agatha Christie on nero ja lempikirjailijani tällä hetkellä.
struggling in his arms,
the cat frantically scratched away
an escape route called loneliness.

Polyhymnia

• Ankeuttaja
Vs: Agatha Christie
« Vastaus #22 : Toukokuu 31, 2007, 11:54:13 »
Minä olen lukenut niin monta Christien kirjaa etten edes muista mitkä olen lukenut. Pidän Christien kirjoista ja siitä miten hän kirjoittaa. Christien dekkarit ovatkin ainoat, joita haluan ja viitsin lukea, ehkä se johtuu siitä, että minusta on hauska lukea englantilaisten porvariston salakavalista murhista. Itse en kykenisi keksimään yhtäkään dekkaria, joten on helpompi lukea niitä. Pidän muutenkin sellaisista kirjoista, joissa itse saa olla jollaintapaa mukana ja pähkäillä.

Minä olen pitänyt kaikista Christienin kirjoista, jotka olen lukenut, mutta tietenkin pitää mainita Eikä yksikään pelastunut yhdeksi lemppareista, mutta myös Teetä kolmelle oli yksi suosikeistani. Se miten kavala Eikä yksikään pelastunut on saa kunnioitusta ja Teetä kolmelle on suosikkini, sillä sen hahmot olivat monipuolisia ja ehkä ainoa Christienin dekkari, jossa muistan olleen edes häivähdys romantiikkaa. Onneksi kuitenkaan romantiikka ei noussut sen suuremmaksi osaksi.

Christienin kirjat sattuvat olemaan yksiä lemppareitani, joten mitä pahaa voisin edes sanoa niistä <:

Iria

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Toukokuu 31, 2007, 18:57:20 »
Minäkin olen ihastunut Agatha Christien maailmaan aivan täysin. Olen tainnut lukea noin kymmenisen hänen kirjaansa, eikä yksikään niistä ole ollut keskinkertaista huonompi. Christie on suljetun paikan mysteerin ehdoton kuningatar ja sellaiset tapaukset kiinnostavat minuakin. Ja hän osaa leikitellä juonenkäänteilla hyvin taitavasti ja sekoittaa pakkaa niin että en ole kertaakaan pystynyt arvaamaan murhaajaa läheskään oikein. Kirjoissa siis yleensä annetaan mukavasti tilaa lukijan omille päättelyille.

Paras Christien teoksista on minun mielestäni ollut Kymmenen pientä neekeripoikaa tai sitten vähemmän tunnettu Syyttävä Sormi (ei kannata pelästyä kummallista nimeä). Jälkimmäisessä muuten on myös jonkin verran romantiikkaa, joten Polyhymnia, jos sitä kaipasit, niin luehan se. Molemmissa oikeastaan vallitsee juuri se Christielle tyypillinen tunnelma, ahdistava ja arvoituksellinen. Ja loppuratkaisut molemmissa nerokkaan arvaamattomia. 

Minä pidän muuten enemmän neiti Marplesta, Poirotin kaikkitietävyys kun välillä on ottanut aivoon. ;>

Poissa Browey

• Vuotislainen
« Vastaus #24 : Kesäkuu 12, 2007, 20:51:06 »
Agatha Christie on yksi lempikirjailijoistani, koska hänellä oli eläessään uskomaton kyky kehitellä juonenpalasia yhteen. Jokaisen Christien dekkarin loppu yllättää lukijan, vaikka tällä onkin teoriassa mahdollisuus ratkaista tapaus ennen kuin juonenkulku yleensä salapoliisin toimesta selviää. Christien kirjoitustyyli on ajatonta, eikä minua ole koskaan häirinnyt se, että lukiessani Christien romaania luen teosta, joka on kirjoitettu 1900-luvulla ja jossa yhteiskuntaluokkien väliset erot ovat helposti nähtävissä: esimerkiksi rikkaat aateliset kohtelevat palvelusväkeä epäkunnioittavasti. Christien kirjojen kautta paluu menneeseen aikaan ja maailmaan on paitsi helppoa myös mielenkiintoista. Yksi syy siihen, miksi pidän paljon Christien kirjojen lukemisesta, kätkeytyy siihen, että varsin usein murhat ratkeavat niissä salapoliisin päätelmien kautta. Yksi suurimmista haittapuolista nykyaikaan sijoittuvissa dekkareissa on se, että tekniikan kehittymisen takia salapoliisin osa murhan tai rikoksen ratkaisemisessa on vähentynyt. Agatha Christien romaaneissa siitä ei kuitenkaan ole koskaan pelkoa.

Mielestäni Christien dekkareissa olisi kuitenkin monessa asiassa parantamisen varaa. Hänen kirjansa koostuvat usein lähinnä dialogeista ja tapahtumien kuvailusta, ja esimerkiksi tapahtumapaikkojen saati henkilöiden luonteiden ja ulkonäköjen kuvaileminen on jätetty lukijan mielikuvituksen tehtäväksi. Minua ei kuitenkaan olisi haitannut, jos Christie olisi hetkeksi hellittänyt otteensa dialogeista ja kuvaillut vaikkapa ympäristöä ja luontoa. En voi väittää, että vauhti kirjoissa olisi liian kova, mutta minua ei haittaisi, vaikka se olisi toisinaan hieman hitaampikin.

Olen lukenut Christien dekkareita todella paljon, en jaksa enää edes muistaa, mitä kaikkea on tullut luettua. Yksi teos on kuitenkin ehdottomasti noussut muiden yli: Eikä yksikään pelastunut (Kymmenen pientä neekeripoikaa), joka on juonen ja ylipäänsä ideansa puolesta nerokas. Romaanin hienous piilee hahmojen välisissä suhteissa, kun he yksi toisensa perään kuolevat, neekerinpojat katoavat hyllyltä ja vaihtoehdot vähenevät sen suhteen, kuka paljastuu murhaajaksi. Koska kirjan tapahtumat sijoittuvat saarelle, on hahmoissa selkeästi nähtävissä vainoharhaisuutta, luottamuksen puutetta ja pelkoa, koska jokainen tietää, ettei paluuta pois saarelta enää ole ja koska varma kuolema on lähestymässä. Se on ainutlaatuista Agathan muihin teoksiin nähden, missä sen kauneus piileekin. Koska tykkään lukea etenkin Hercule Poirot – kirjoja, oli virkistävää lukea vaihteeksi ainutlaatuinen Christien romaani, jossa kaikki ovat sekä salapoliiseja että uhreja.