Kirjoittaja Aihe: Cornelia Funke: Mustesydän & Musteloitsu  (Luettu 9988 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Celestial

• killing loneliness
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • love is right now
Vs: Cornelia Funke: Mustesydän & Musteloitsu
« Vastaus #50 : Lokakuu 18, 2008, 14:15:44 »
Aloitin vastikään Mustesydämen lukemisen, mutta olen edes sen verran nopea, että ollaan menossa jo luvussa 22, Turvassa. Ihastuin Funken kirjoitustyyliin heti, hän osaa kertoa kaiken niin taianomaisesti ja ihanasti!^^ Yksi lempi kirjailijoistani!^^ Hahmotkin ovat tietysti upeita.

Kolmanteen osaan on vielä aikaa, mutta ei se haittaa, sillä ehdin ainakin lukea Mustesydämen ja Musteloitsun sillä välin. :)) Pääasia, että kirja on sentään tulossa suomeksi.

Mietinkin jo, että tehdäänkö tästä elokuva. Toivon todellakin, että kirjan taianomaisuus ei katoa minnekään! Kirjat ovat aina elokuvia parempia, kun voi kuvitella kaiken itse, ja varsinkin Mustesydän sopii paremmin kirjaksi. ;)) Minun on kuitenkin ihan pakko nähdä se elokuva, ja tietääkö kukaan koska se on tulossa? :)

//Nyyh, Musteloitsu loppuu kyllä sellaiseen kohtaan, että en voi jaksaa odottaa kolmatta osaa... :') Ai leffasta on trailerikin! o.O *menee katsomaan* ^^
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 24, 2008, 20:17:19 kirjoittanut Celestial »
Friendship doesn't see through the eyes,
it sees through the heart.

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #51 : Joulukuu 13, 2008, 12:44:41 »
Aargh, luin tämän! :DD

Mutta tämä oli ihana<3 olin lukenut jo Mustesydämen, ja Musteloitsun lukemista kyllä odotinkin. ^^ Ja tästä tuli aivan yhtä hyvä kuin oli odottanut.

Tiesin, ettei kirja tule loppumaan onnellisesti, koska muutenhan tämä olisi kaksiosainen kirjasarja, ei trilogia. ^^ Se kuitenkin tässä häiritsee, että, mitä nyt? Tässä toisessa kirjassa selvisi niin paljon uutta, ja niin paljon selvisi, niin paljon jäi epäselväksi. Jotkut uusista hahmoista olivat todella paljon mieleeni, ja niin olivat myös vanhat, heitä oli toteutettu hyvin. Capricorn-pahista ei tässä tosin näy enää, ja olen ihan iloinen siitä. Capricorn ei ollut mieleiseni pahis, vähän liian voldumainen.

Uusista hahmoista... Roxane oli mielestäni mukava, ja oli hauskaa lukea tästä ja Fenoglion ajatuksista x) Pidin myös paljon siitä ihmetyypistä, Musta Prinssikö se oli. Olen aina kuvitellut Tomusormen ystävät juuri sellaisiksi! Ja myös Tulikettu oli mieleeni, vaikka häntä esitettiin kovin vähän, mutta siinä oli yksi inhimillisimmistä pahiksista joita olen koskaan nähnyt. Tällä ei ollut edes mitään ärsyttäviä piirteitä (nauratti, kun se joku parantaja-eukko sanoi tälle "Sinä juot liikaa!" ja tämä alkoi heti huolehtimaan että mitämitä :D) mutta harmi, että
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Mutta, nyt minun täytyy kommentoida erästä asiaa, joka liittyy toisessa kirjassa erääseen asiaan, jonka Käärmekallo omistaa. Laitan tämän kuitenkin spoileritageihin, ja toivon, että ne, jotka ovat lukeneet kirjan kommentoivat tätä näkemystä :D

// AIV-rehu;
Musteloitsu on trilogian toinen osa. Kolmas osa on nimeltään Mustekuolema.
Mutta siis, ensimmäinen osa on todella huono toiseen osaan verrattuna, ainakin minun mielestäni. Toinen osa liittyy melko paljon ensimmäiseen osaan, jatkuu heti ensimmäisestä, jonka vuoksi suosittelen, että ensimmäisen osan lukisi ensin. Mutta voihan tietty lukea ensimmäisen osan juonen jostain wikipediasta tms. :D Toinen osa on parempi, mutta siinä voi olla joissain kohdissa pihalla, jos ei ole Mustesydäntä lukenut.

Mutta siis juu, tässä minun mielipiteeni.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2008, 22:40:36 kirjoittanut Azura »
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #52 : Joulukuu 29, 2008, 22:38:01 »
Sain joululahjaksi Cornelia Funken Musteloitsu kirjan. Nyt pyydän teidän apua ja mielipidettä. Ainakin takatekstin mukaan se on Mustesydän-trilogian kolmas osa. En ole lukenut trilogian ensimmäistä osaa ja kysynkin menetänkö paljon, jos luen tuon Musteloitsun ennen ensimmäistä osaa? Toimiiko Musteloitsu itsenäisenä kirjana? Vai pitäisikö mun metsästää ko. trilogian ensimmäinen osa käsiini ennen kuin luen tuon kirjahyllystä löytyvän kirjan? En uskaltanut lukea tätä topicia, koska en halunnut spoilaantua. Älkää siis purko, jos aiheesta on ollut puhetta aikaisemmin...

// Kiitos Yesterday ja Azura. Taidan kipittää kirjastoon ja lainata Mustesydämmen (sitten kun joskus ehdin).
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2008, 14:28:48 kirjoittanut AIV rehu »
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

yesterday

• Ankeuttaja
« Vastaus #53 : Joulukuu 30, 2008, 13:52:48 »
Musteloitsu on trilogian toinen osa, ensimmäinen osa on Mustesydän ja kolmas, 'Inkdeath', ei ole ilmestynyt vielä.
Tottakai kannattaisi lukea ensin ensimmäinen osa, sillä muistaakseni Musteloitsussa ei kerrota kovin tarkasti edellisen kirjan tapahtumia ja asiat voivat jäädä mietittymään. Kyllä Mustesydän varmasti löytyy jokaisesta kirjastosta, eli ei paljon joudu vaivaa näkemään sen saadakseen. Se löytyy myös pokkarina, n. 7-9 e, ja on kyllä ostamisen arvoinen kirja =)

Poissa Elva

• Vuotislainen
« Vastaus #54 : Maaliskuu 30, 2009, 16:38:39 »
Luin nämä molemmat juuri tuossa viime viikolla, kun viimeinkin sain ne käsiini. Itseasiassa vuosi sitten yritinkin tätä jo lukea, mutten jonkun takia jaksanut loppuun. Sen sata kertaa olen tätäkin viestiä yrittänyt kirjoittaa jotenkin vähän paremmin kuin näin, mutta koska en osaa, niin antaa olla sitten sekava.

Sanoisin melkein että Mustesydän oli parempi. Juoni oli yksinkertaisempi kuin Musteloitsussa, sillä siinä se oli mielestäni vähän sekava tai jtn. Minusta oli myös kivempaa kun tyypit viettivät aikaansa tässä maailmassa. Minua myös hieman häiritsi se että Capricorn kuoli. Hän tottavie oli aika surkea henkilö, mutta koska kaikki loppui niin Mustesydämessä onnellisesti jne., tuntui vähän siltä kuin Funke ei olisi suunnittellut edes kirjaansa jatko-osia. Tai jtn.

Hahmoista suoskkini on Tomusormi. Hauska tyyppi ja
Myös Meggie ja Farid ovat ihan kivoja. Samoin Resa. Bastasta minä pidin, mutta tuntui että hänessä olisi saanut olla jotain ikäänkuin enemmän. Hänestä puuttui jotain. Sen sijaan Mosta en pitänyt, enkä sen puoleen Fenogliosta - hänest tuli suunnattoman raivostuttava toisessa osassa - tai Roxanesta. Roxane on mielestäni täysi ääliö, kerrassaan sieluton törppö. Toivoin että voisin pitää hänestä, mutta ei.

Odotan innolla niin kolmatta kirjaa kuin elokuvaakin. On se vaan harmi että siihen Mustekuoleman ilmestymiseen on niin hiiskatin kauan aikaa... Mutta, täten päätän tämän sekavan selostukseni.

Poissa Azura

• ENFJ
  • Vuotislainen
  • do not go gentle
    • parasomnia
« Vastaus #55 : Elokuu 12, 2009, 22:50:29 »
Hei, älkääs jooko kiltit antako tämän topan tippua! Kolmas osahan ilmestyy nimittäin kuukauden ja kolmen päivän kuluttua, tiesittekö sen? Eikä nimellä Mustekuolema, jolla se niin monella kielellä tunnetaan: Inkdeath, Bläckdöd, Tintentod... vaan joku hitsin Mustemaailma. Onhan tuo nyt ihan mukava nimi, mutta yhä kannattaen sydän-veri-kuolema-koodia ja tietäen, että Mustemaailma on sen trilogian nimi, ei se sovi viimeisen kirjan nimeksi. Noh, tekevät nyt mitä tekevät tuolle viimeiselle kirjalle, mutta kyllä minä sen silti joka tapauksessa luen. Suomeksi. Englanniksi olen lukenut sen jo kaksi kertaa.

Onko kukaan muu täältä lukenut sitä? Sehän siis jatkaa Musteloitsun lopun tarinaa, ja odoteltavissa on comebackejä, kuolemia ja odottamattomia käänteitä. Tämän kirjan myötä olen saanut myös uusia suosikkihahmoja, ja ennen Tuliketun, Tomusormen, Bastan ja yllätys-en-tiedä-miksi Käärmekallon ollessa suosikkejani, nykyiset suosikkini ovat itseasiassa Pillipiipari, Tulikettu, Orfeus, Tomusormi ja Basta. Käärmekallo on alkanut ällöttää minua viimeisen kirjan myötä, mutta onhan hänessä vielä kyllä jonkin verran hauskuutta. Minusta hän on parempi pahis kuin Capricorn-the-sekunda, mutta ei ikinä parempi kuin Tulikettu tai Pillipiipari. Pillipiipari on ehdoton suosikkini tällä hetkellä, ja ne, jotka jo Musteloitsua lukiessaan huomaavat pitävänsä kyseisestä hahmosta, tämä viimeinen osa kyllä tarjoaa teille kaikkea mukavaa :)

*kröh capslock* Tykkäsin itse kovasti viimeisestä kirjasta. Tykkäsin siitä kovasti, paitsi lopusta, sillä minusta tuntuu, ettei Cornelia oikein typerämmin sitä olisi voinut lopettaa.

Mutta joka tapauksessa, suosittelen tätä. Toivottavasti sitten, kun tämä suomeksi ilmestyy, niin topankin nimeksi muutetaan Mustemaailma-trilogia. :D (Älköös koskeko spoilereihin, ellette ole Inkdeathia lukenut.) Ei ollut yhtä hyvä kuin Musteloitsu, mutta parempi kuin Mustekuolema. Sen verran voin sanoa, että tuo on hieman raaka. Ei ehkä sovi lapsille niin hyvin kuin ykkösosa. :D

« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2009, 16:10:30 kirjoittanut Azura »
"For if you're not afraid, how can you be really brave?"

- The Exploits of Moominpappa

Sonija

• Ankeuttaja
« Vastaus #56 : Lokakuu 15, 2009, 20:36:48 »
Hihii, minä olen lukenut Mustemaailman suomeksi!!

Paikallinen kirjasto hankkii _todella_ nopeasti aina kaikki uutuuskirjat niistä sarjoista, joita sieltä entuudestaan löytyy. Ihana juttu meidän täällä asuvien lukutoukkien kannalta (tosin meitä taitaa olla harvassa... Sivistymättömiä maalaisbarbaareja. ;D)

Pidin koko trilogiasta melko lailla, mukavaa luettavaa. Viimeinen osa oli myös ihan onnistunut, ainakin minun mielestäni. Ei jäänyt tökkimään liikaa mihinkään kohtaan, vaan lukeminen sujui kuin vettä vain. Joidenkin kirjojen kohdalla näin ei kerta kaikkiaan ole, mutta Funke osaa kirjoittaa. (Kukaan minun lisäkseni lukenut Rosvoruhtinasta?)

Olisi mukavaa lukaista kirjat englanniksi, mutta niitä ei ihan helpolla taida löytää mistään. Pitäisi tilata, uskoisin. Jos olisin lukenut saksaa pidempään (aloitin tänä syksynä), yrittäisin saksaksi. Ehkä jonakin päivänä sitten. Joskus. Jos jaksaa. :D

Lempparihahmoihini sarjassa kuului ehdottomasti (yllätyys...) Tomusormi,

Orfeus oli ärsyttävä, Rumilus kiinnostava... Muita henkilöitä ei tule mitenkään erikoisesti mieleen.

Mukava lukukokemus kaiken kaikkiaan... Suosittelen!

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #57 : Huhtikuu 21, 2010, 20:21:33 »
Koko trilogia löytyy tätä nykyä kirjahyllystäni luettuna. Musteloitsun sain joululahjaksi, minkä takia piti sitten hankkia Mustesydänkin ja lukea molemmat. Olivat sen verran hyviä, että pyysin vielä Mustemaailmankin joululahjaksi. Pitää jossain välissä lukea nuo uudestaan, kun en muista kunnolla varsinkaan ensimmäisten kirjojen tapahtumia.

Pidän kovasti koko sarjasta. En osaa päättää mistä osasta pidän eniten. Toisessa ja kolmannessa osassa ollaan mustemaailmassa, mikä on mielestäni suuri plussa. Maailmaa on kuvailtu hyvin ja kaikki se "maagisuus" ja fantasiaolennot kuten tulikeijut ja lasimiehet on kiehtovia. Toisaalta nuo kaksi häviävät jostain itsellenikin tuntemattomasta syystä ensimmäiselle. Syynä saattaa olla tarinan synkkeneminen, Mon muutokset (jotka toisaalta ovat myös hyvä asia) ja Meggien rakkauselämä. Ensimmäisessä osassa Meggien on vasta lapsi, mutta toisessa ja kolmannessa se vaikuttaa enemmän nuorelta - kolmannessa lähes aikuiselta. Onhan se hienoa, että hahmot kasvavat ja kehittyvät tarinan edetessä, mutta jokin fiilispohjainen tuossa silti mättää. Ensimmäisen kirjan loppu töksähti. Se oli jotenkin liian äitelä. Sellainen, että parilla muutoksella olisi samantien voinut kirjoittaa loppuun "ja he elivät elämänsä onnellisina loppuun asti". Jotenkin myös se tökkii, kun tavallaan kierretään kehää. Sankarimme ovat vankeina -> pahis kuolee -> vaihdetaan maisemaa -> kymmenen uutta pahista tulee ilmi -> sankarit jälleen vankeina. Tomusormi on yksi lempihahmoistani. Faridkin oli aluksi, mutta menetti kolmannessa kirjassa hohtoaan. Spoilereissa mielipiteitä viimeisestä kirjasta...
Tämä viesti taitaa olla aika sekavaa "tästä pidän ja tästä en" listausta. :D Koontina: Kirjat on hyviä ja juoni sekä maailma oli mukaansatempaavia. Jotkin asiat kuitenkin tökkii. Ei siis ihan parhaimmasta päästä, mutta kyllin hyviä kuitenkin ettei harmita että tuli hankittua ja luen uudelleen, kun joskus ehkä ehdin.
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Vajoaja

• Kuplatila & Mössöttäjät Oy
  • Vuotislainen
  • Mitä emme näe, sitä pelkäämme.
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #58 : Kesäkuu 16, 2010, 17:07:48 »
Aloitin lukemaan Mustesydäntä kesällä -o8 mutta jostain syystä jätin sen kesken, en vissiin kerennyt lukea sitä loppuun asti. Vähän myöhemmin luin sen kokonaan. Hyva kirja, kuuluu suosikkeihin! Sen lisäksihän on myös Musteloitsu ja Mustemaailma, tosi hyviä nekin, mutta eniten pidän Mustesydämestä. Juoni on erikoinen, en itse keksisi koskaan mitään noin hienoa! Ne lainatut tekstit aina lukujen alussa ovat hieno idea.
    Pidän siitä, miten kirjailija on osannut luoda hahmoista aidon tuntuisia. Voin jo kuvitella Bastan heiluttelemassa veistään ja Mon lukemassa eläviä kuvia kirjoista :D Lempihenkilöitä ovat varmaankin Tomusormi, Elinor ja Fenoglio. Elinor osaa naurattaa monesti suustaan päästämillään sutkautuksilla :D En tykkää yhtään Orfeuksesta, Jacoposta, Käärmekallosta ja Mortolasta. Eihän esim. Jacopolla kovin suurta osaa ole mutta tarpeeksi suuri ollakseen ärsyttävä.
   Mutta sarja itse, juu, mahtava on :) Tulee luettua moneen kertaan.

Poissa Omppu

• potterpore
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PumpkinWitch94
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #59 : Maaliskuu 11, 2011, 18:52:35 »
Luin Mustesydämen n. puoli vuotta sitten, ja pidin siitä tosi paljon. Jotenkin se miten kirjoista kerrottiin oli niin ihanaa... Itse luen PALJON ja rakastan kirjoja melkein yhtä paljon kuin Meggie. Myös joka luvun alussa oleva lainaus jostain kirjasta oli hauska. Ja kuvituksesta pidin.
 Tänään sain luettua Musteloitsun, ja se oli melkein Mustesydäntä parempi. Harmitti hirmu paljon kun kirja loppui. Onneksi on se kolmas osa... Lempihahmoni on Farid <3 Se on vaan jotenkin niin suloinen ja hauska hahmo. Lisäksi pidän esim. Tomusormesta ja Meggiestä. 
Should I sink or swim or simply disappear?

Poissa Salmiakki

• Tittelitön
  • Vuotislainen
« Vastaus #60 : Maaliskuu 30, 2011, 12:24:51 »
Oho, tästäkin löytyi keskustelu. Sattui aika hyvin, olen nyt koulussa ja tein äsken kirjaesitelmää Musteloitsusta. Olen lukenut Mustesydämen ja Musteloitsun. Mustesydän on parempi. Musteloitsu on ehkä vähän sekavakin, varsinkin jos ei ole lukenut ensimmäistä osaa. Tomusormi on aika mielenkiintoinen, jännä hahmo. Kirjoissa on hyvä idea. Pitäisikö vaivautua lukemaan Mustemaailma?:P
"Olisi kauheata, jos maapallo särkyisi. Se on niin kaunis."

Poissa Malicia

• holy fool
  • Vuotislainen
« Vastaus #61 : Huhtikuu 01, 2011, 16:28:15 »
Löysin kaupasta tällä viikolla Mustemaailman hintaan 2,95€, ja koska en ole sitä lukenut niin pitihän se sitten ostaa. Mustesydämen ja Musteloitsun luin reilut pari vuotta sitten, ja täytyikin vähän virkistää muistia kirjan takana olevalla hahmoluettelolla, että pääsin taas enemmän kiinni koko tarinaan. Yllättävän paljon olinkin unohtanut aiemmista kirjoista, ja mietin jopa että pitäisikö lukea joskus sarja uudelleen. Tomusormi on ehdoton lempparihahmo, mutta Briannaan samaistun eniten, en tiedä miksi. Ajatus kirjan maailmaan pääsemisestä on ihana (Arvatkaa, kuka olisi jo Tylypahkassa?), ja nimenomaan kirjojen kuvailu on kiehtovaa. Funkelta olen lukenut myös kirjan nimeltä Lohikäärmeellä ratsastaja, mutta se ei mielestäni ollut niin hyvä kuin Mustesydän-trilogia.
Watch your heart when we're together
Boys like you love me forever

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #62 : Tammikuu 31, 2012, 22:32:14 »
Tartuin Mustesydämeen kirjastossa ihan vain koska en löytänyt muutakaan, ja ajatus siitä että kirjahahmot heräävät henkiin  kuulosti kiinnostavalta. Ahmaisin parissa kuukaudessa koko trilogian, mutta jotenkin olen pettynyt, koska odotin jotain enemmän. Hahmot jäivät jotenkin etäisiksi ja juoni tuntui rämpivän paikka paikoin syvässä suossa. Vaara ja jännitys eivät pysyneet, kun ensin ollaan yhden hahmon kanssa vankina ja seuraavaksi toinen hahmo tuskailee omassa turvallisessa talossaan. Kirjojen yksi ongelma ehkä onkin kerronta monen henkilön näkökulmasta (ja henkilöitäkin on mukana yllin kyllin), koska silloin jää vähemmän lukijan arvattavaksi kun pääsee näkemään sekä hyvien että pahojen hahmojen ajatuksiin. Tämän myötä tarina myös hyppii melkoisesti ja tapahtumapaikkoja tulee hirveä kasa kun kaikki henkilöt juoksentelevat eri puolilla maailmaa.

Lukujen alussa olevat lainaukset oli ihan kivoja, mutta vain tutuista kirjoista otetut sykähdyttivät. Tässä topicissa on jo moneen kertaan moitittu suomentajaa, enkä kyllä minäkään voi kehuja antaa. Tuli sellainen kuva, että suomentajan äidinkielen taidot ovat hukassa. Lauserakenteet olivat tönkköjä ja tekstissä vilisi jotain ihmeen murresanoja (mitä tarkoittaa esim moljottaa? punakynää tulisi meidän äikänopelta, jos aineeseen tuon sanan laittaisi)

Vähän tarkemmin henkilöistä ja tapahtumista

No joo, tulipa vuodatettua. Ihan mielelläni minä suurimman osan aikaa näitä kirjoja luin, vaikka ei siltä ehkä ihan vaikutakaan.
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)