Kirjoittaja Aihe: Muslimielämää  (Luettu 532 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
  • Tupa: Luihuinen
Muslimielämää
« : Syyskuu 27, 2010, 16:21:13 »
Aloin seurata tätä seitsemän osaista sarjaa ET-opettajamme käskystä. No, myönnän että ensimmäisen jakson jälkeen kiinnostuin sarjasta enemmänkin. Muslimielämässä on vain seitsemän jaksoa ja viimeinen taitaa tulla jopa jo ensi viikon perjantaina. Ohjelman ideana on, että viisi suomalaista eritaustaista aikuista laitetaan elämään muslimeina kuusi viikkoa. Ryhmällä on omat mentorinsa, eli opettajat. Ryhmällä on videopäiväkirja jossain Ylen sivuilla, mutta niitä en ole katsellut.

Minusta tuntuu että nämä viisi henkilöä (strippari, homo baarinomistaja, kristitty teologi, sijaisopettaja ja ateisti) ovat valittu juuri sen islamiin sopimattomuutensa takia. No, kyllä joku noista viidestä ihan hyvin pystyi elämään muslimina, mutta minusta ainakin oli naurettavaa että suurin osa näistä ihmisistä kieltäytyi esim. rukoilusta, paastosta yms. ja käyttäytyivät ohjelmassa muutenkin kuin lapset. Olisihan tuota muslimielämää nyt voinut sen kuuden viikon ajan elää ihan sopuisasti. No, ehkä ohjelma herättää omanlaistaan mielenkiintoa ja keskustelua juuri siksi, että "oppilaat", eli nämä viisi suomalaista kritisoivat jatkuvasti kaikkia tapoja, joita muslimiopettajat yrittävät saada heidän noudattamaan. Ehkä hankalimpana tapauksena oli tuo ateisti Pasi, joka ei oikein antautunut ohjelmalle vaan kieltäytyi kaikesta eikä noudattanut edes noita pieniä muslimien tapoja, kuten vaikka sitä, että sianlihan syöminen on kiellettyä ja alkoholia ei juoda.

Sarja herätti ainakin minulla hirveästi erilaisia mielipiteitä näiden viiden oppilaan sanomisista ja tekemisistä. Itse olin suurimmaksi osaksi muslimiopettajien "puolella", sillä he osasivat selvästi perustella mielipiteensä paremmin kuin nuo oppilaat, jotka heittivät perustelemattomia "kaikki itsemurhapommittajat ovat muslimeja"-kommenttejaan. Olisin odottanut ohjelmalta enemmän sitä, että nämä viisi aikuista olisivat enemmän antautuneet ohjelmalle ja saaneet jotain erittäin mielenkiintoisia rakentavia keskusteluja kaikista aiheista. Itse ainakin näytin tämän ohjelman isälleni ihan vain siksi että saisin keskustella jonkun kanssa kunnolla kaikesta ohjelmaan liittyvästä. Onko kukaan teistä seurannut tätä ohjelmaa? Olisi kiva kuulla muidenkin mielipiteitä.
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts

Hidarico

• Ankeuttaja
Vs: Muslimielämää
« Vastaus #1 : Lokakuu 04, 2010, 02:03:20 »
Sarja oli pettymys. Siis itse sarja ei ollut pettymys vaan siinä esiintyvät suomalaiset. Jos tuota sarjaa näytettäisiin vaikka ulkomailla,
niin no - saisiko meistä tuon perusteella mitään hyvää kuvaa? Mielestäni siitä saisi rasistisen ja lapsellisen kuvan suomalaisista, jotka eivät pysty elämään kuutta viikkoa muslimeina. Odotin kyllä että joitain tapoja ei noudateta, mutta että melkein mitään ei noudateta. *pudistaa päätään*

Olen katsonut sarjasta neljä jaksoa, mutta sen jälkeen lopahtikin se into. En enään todellakaan kestänyt katsoa sitä. Tein ainetta ET-opettajalle ja ohjelman aihe oli juur isopiva käytettäväksi. aineesta tuli pitkä ja kiihkeä täynnä arvostelua suomalaisista, rasisimista ja niin edespäin. Mielessäni on pyörinyt kauheasti erilaisia ristiriitaisia ajatuksia sarjassa esiintyvien ihmisten naurettavista tekosista.

Kuten sinäkin, minä odotin ohjelmaa jossa keskustellaan ilman rasisimia, naurettavia kommentteja ja riitelyä 'kaikista aiheista.' Oli erittäin mielenkiintoista seurata muslimiopettajien yritystä opettaa näille jääräpäisille rasistisille ihmisille jotain muslimielämästä. Aika paljon keskeytyksiä siihen väliin tungettiin. Sarja on täysin musta. Mustapurppura. Täysin ei-ymmärrettävä.

Lisää mielipiteitä. Nyt on aika myöhä, ei pää toimi ja kohta pitää mennä nukkumaan. Tulen tänne kirjoittamaan vielä jotain viestiä joskus. :/

- Betaé.