Kirjoittaja Aihe: Kyllä Jeeves hoitaa  (Luettu 883 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Hamish

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: DustSand65
  • Tupa: Puuskupuh
Kyllä Jeeves hoitaa
« : Heinäkuu 25, 2008, 13:01:40 »
Enpäs tästä löytänykää topicia, joten päätin tehdä..

Maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 18:30, yle1:ltä tuleva brittiläinen komediasarja.

Sarja kertoo yläluokkaisesta poikamiespäiviään elelevästä Bertram "Bertie" Woosterista, joka tuntuu törmäävän hankaluuksin
joko itse tai ystäviensä avulla. Onneksi Woosterilla on uskollinen palvelijansa Reginald Jeeves, joka kerta toisensa jälkeen
tasoittaa tietä isäntänsä edeltä ja korjaa jäljet hänen perässään silloin, kun tämän kiivaus tai hajamielisyys muuten auttamatta
sotkisivat suunnitelmat.

Sarja perustuu brittikirjailijan P.G. Wodehousen klassikkokirjoihin, sekä sen päätähtinä nähdään brittikoomikot Hugh Laurie (Wooster)
sekä Stephen Fry (Jeeves). Nyt televisiossa sarja on valitettavasti edennyt jo kolmannen kauden jaksoihin, mutta vielä kerkee
mukaan hillittömiin tapahtumiin. Voihan sarjaa aina ostaa netistä tai jostai muualta. Eipä ole hinnat edes korkealla.

Siis, onko kukaan sattumoisin eksynyt katsomaan tätä sarjaa? Keskustelua kehiin :>.

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Kyllä Jeeves hoitaa
« Vastaus #1 : Heinäkuu 25, 2008, 15:29:51 »
Minusta kyseinen sarja on yksi kaikkien aikojen parhaista komediasarjoista. Koska en enää omista tv:tä, tämänkertaista uusintakierrosta en ole tullut katsooneeksi, mutta tutustuin sarjaan jo lapsena kun sitä esitettiin ensimmäistä kertaa tv:ssä. Pitkä tuttavuus siis, ja siksikin suhtaudun sarjaan suurella lämmöllä :)

Sarjassa on oikeastaan kaikki kohdallaan. Olen ylipäätään äärettömän ihastunut kirjoihin, sarjoihin etc., jotka kuvaavat 1900-luvun alkupuoliskon brittiylimystön elämää. Siinä on jotain äärettömän kiehtovaa, vaikka luokkajaottelu onkin syvältä. Ja tässä sarjassahan nimenomaan kuvataan yläluokan elämää, vieläpä huvittavasti irvaillen. Lisäksi näyttelijöiden valinta on osunut täysin nappiin. Woosterin ja Jeevesin rooleihin olisi mielestäni täysin mahdotonta edes kuvitella keitään muita kuin Laurie ja Fry, mutta myös sivuhahmojen näyttelijät ovat erinomaisia (ainut miinuspuoli, että joidenkin hahmojen näyttelijät vaihtuvat eri kausina).

Ainakin minuun sarjan huumori kolahtaa täysin, ja vaikka juoni on melko samankaltainen joka jaksossa, ei sarja kuitenkaan toista itseään, vaan juoni rönsyilee kuitenkin joka jaksossa eri suuntiin sen verran, että jokainen jakso vaikuttaa tuoreelta...tätä sarjaa ei yksinkertaisesti voi ylistää liikaa!!

Ja muuten, jos pitää tästä sarjasta, kannattaa ehdottomasti lukea myös Wodehousen kirjoja. Sarjan jaksot eivät seuraa tarkasti Wodehousen Jeeves ja Wooster -tarinoiden juonta, sillä useimmiten sarjan yksittäiset jaksot on koottu useampia tarinoita sekoittaen, mutta tarinat ovat aivan yhtä hulvattomia kuin sarjakin!
-Non unde possim sed unde volo-

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #2 : Heinäkuu 26, 2008, 12:42:17 »
Joo, tää on mun suosikkeja myös. Itse asiassa mä oon aikas lailla sitä mieltä, että tää on yksi niistä harvoista kirjafilmatisoinneista (ellei ainoa), jotka ovat suorastaan parempia kuin alkuperäinen kirja/t. Hugh Laurie ja Stephen Fry ovat yksinkertaisesti niin mielettömän hyviä, eikä kirjoista löydy niitä ilmeitä, äänensävyjä ja sen sellaisia. Sivuhenkilöt ovat myös tosiaan kivoja (Agatha-täti ja Tuppy ovat mun suosikkeja).

Ja mä tykkään myös vanhasta brittikulttuurista. Kielenkäyttö on kohdallaan (joskus täytyisi ottaa tarkemmin selvää näistä Bertien käyttämistä tervehdyksistä/hyvästelyistä :D), tavat ovat asiallisia ja yläluokan elämä mukavan huoletonta. Emmä nyt tarkoita liikoja ihannoida, olihan tuolloin monia ongelmia enkä mä oikeasti haluaisikaan elää tuona aikana, mutta Jeeveseissä on näkösällä kuitenkin sellaistakin hienoa kulttuuria, mikä loistaa poissaolollaan tästä päivästä.

Mä oon hankkinut dvd:nä ekan tuotantokauden, ja aion jossain vaiheessa hankkia loputkin. Jaksot kyllä musta hivenen toistavat itseään, ainakin jos katsoo useamman lyhyen ajan sisällä, mutta sopivasti annosteltuna ei tätä ongelmaa tule.

Niin, ja vielä sellainen pikku yksityiskohta, että mä tykkään kamalasti tän alkunäytöksestä. Se virittää niin hyvin sarjan tunnelmaan ja heti tulee nostalginen olo (mä katsoin myös tätä silloin aikoja sitten, ja se musiikki jäi hyvin mieleen).
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan

Poissa Steelsheen

• Narsissisti
  • Vuotislainen
  • not your girl
    • Imaginary
« Vastaus #3 : Heinäkuu 28, 2008, 23:25:19 »
En ollut aikaisemmin nähnyt sarjaa, ja jossain vaiheessa kevättä vain tajusin, että Jeeves&Woosterit pitäisi joskus todellakin nähdä, varsinkin kun olin jo valmiiksi Fryn ja Laurien fani erinäisistä yhteyksistä. Epäilemättä olisin saanut sarjan hyppysiini muutenkin, mutta olin vallan tyytyväinen kun luin että uusitaan tänä kesänä. Niinpä olen uskollisesti liimautunut tv:n ääreen (sikäli kun en siinä ole jo valmiiksi ollut) maanantaisin ja keskiviikkoisin.

Oikeastaan ainoa ärsyttävä asia koko sarjassa on se ainainen sivuhahmojen näyttelijöiden vaihtuminen. Tosin mulle tuottaa aina suurta huvia bongailla tuttuja näyttelijöitä ja näistä sivuosatyypeistä on löytynyt muutamia. Muuten sarja on aivan erinomainen, huumori puree, kieli on ihanaa ja Fry ja Laurie ovat loistavia.

Wodehousen kirjoihin en ole ainakaan vielä tutustunut. Ehkä pitää jossain vaiheessa etsiä niitä käsiini, vaikka voi olla että ainakin tässä järjestyksessä tv-versio vie voiton. Laurien ilmeitä kun ei muutenkaan voita oikein mikään :D
"If people don't know what you're doing, they don't know what you're doing wrong."

Poissa Hamish

• Vuotislainen
  • Pottermore: DustSand65
« Vastaus #4 : Heinäkuu 28, 2008, 23:52:49 »
Ihanaa, että tästä sarjasta tykätään :DD. Tein nimittäin tälläsen topicin yhdelle toiselle foorumille, eikä saanu todellakaa ees minkäälaisia vastaanottoja, ei kylmiä eikä edes hiukan lämpimiä.. Mut joo, oon niin iloisesti yllättyny kyllä joo..

Mä luin just ennen koulun loppumista, yhen Jooster-kirjan. Tais olla Pulmallinen viikonloppu. Jotenkin tossa sarjassa Jeevestistä on tehty paljon fiksumpi mitä se on kirjoissa, ainaki mä sain sellasen käsityksen. Tossa sarjassa Jeeves on koko ajan köhimässä ja kertomassa kaikille mitä tehdä, ku taas kirjoissa ei Jeeves ihan kaikkialla ollu edes, et siis tyyppiä on joihinki kohtauksiin lisäilty aika lailla. Oli se silti kiehtova elämys. Ehkä silti pidän tästä tvsarjasta enemmän..

Laurien ilmeitä kun ei muutenkaan voita oikein mikään :D

Mä puolestani tykkään ehkä Fry'n ilmeistä enemmä :D. Jotenki nii hyvii sellasii "hei, äly hoi, älä jätä"-ilmeitä. Ah, ne kulmakarvojen nostelut<3. Jotenkin niin mainioita. Lauriella on kyllä just Woostermaiset "mitä ihmettä"-ilmeet n__n. Todellaki he suorastaan syntyivät näitä rooleja varten. Ja vitsi A Bit of Fry & Laurie-sarjan ihan vikassa jaksossa oli vieraana Tuppyn näyttelijä! *hurray*

Poissa Helena T

• Keijukaismuori
  • Vuotislainen
  • Pottermore: AccioQuill137
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #5 : Heinäkuu 29, 2008, 08:35:16 »
Tykästyin sarjaan jo sen ensimmäisellä esityskerralla joskus viime vuosituhannella. Nykysin katselen jaksoja DVD:ltä, koska en omista sitä laitetta, jolla TV-ohjelmat saa näkymään. Laurien ja Fryn näytteleminen tuntuu  sopivan hyvin yhteen - innokkaan tyhmää yrittämistä ja hiljaisen vakaata tietoa. (Itseasiassa minulla oli aluksi vaikeuksia suhtauta Houseen = Laurien viisaana lääkärinä juuri tämän Woosterin roolin takia.) Mukavaa on myös sarjan ajanhenkeen kuluvat asiat: autot, vaatteet, kirjallisuusviitteet, tanssit, Woosterin harjoittelemat "päivän hitit".

Ja muuten, jos pitää tästä sarjasta, kannattaa ehdottomasti lukea myös Wodehousen kirjoja. Sarjan jaksot eivät seuraa tarkasti Wodehousen Jeeves ja Wooster -tarinoiden juonta, sillä useimmiten sarjan yksittäiset jaksot on koottu useampia tarinoita sekoittaen, mutta tarinat ovat aivan yhtä hulvattomia kuin sarjakin!
Olen täysin samaa mieltä, myös kirjat ovat tutustumisen arvoisia.