Olen (lähes) aina vihannut hiuksiani, koska ne ovat niin hankalat. Ne ovat hyvin paksut, karkeat ja jäykät, mikä tarkoittaa, ettei niihin saa mitään erikoista kampausta millään. Pidän hiuksiani lyhyinä, koska pitkät eivät sovi minulle lainkaan, mutta lyhyt tukka tuo tullessaan monia hankaluuksia. Jotta jonkinlainen malli pysyisi, olisi käytävä kerran kuussa kampaajalla. Joka päivä pitää käyttää muotoilutuotteita. Ja kun hiukseni ovat mitä ovat, ne eivät pysy kunnolla kurissa edes laadukkailla muotoilutuotteilla. Teen yleensä sellaisen sekaisen pörrökampauksen, mutta usein hiukseni -varsinkin juuri pestyinä- laskeutuvat typeräksi kypäräksi pitkin päätä. Paremmin hiukset pysyisivät kurissa, jos niitä todellakin kävisi leikkuuttamassa vähintään kerran kuussa (minun tapauksessani niiden paksuutta pitää harventaa lähes enemmän kuin itse pituutta pitää ottaa pois), mutta en pidä kampaajalla istumisesta, ja kyllä jatkuva kampaajalla käynti tulee maksamaankin.
Olen jonkin aikaa käynyt Helsinkiläisittäin melko halvassa paikassa, jossa leikkaus on 18 euroa, mutta en ole ollut kovin tyytyväinen siellä tehtyyn työhön. Parhaat kampaajat osaavat ottaa huomioon hiuslaadun ja leikkaavat sen mukaan, niin, että leikkaus näyttäisi hyvältä vielä myöhemminkin, kun hiukset ovat jo jonkin verran kasvaneet, eivätkä ainoastaan ensimmäistä viikkoa. Paikassa, jossa olen käynyt, ei tätä osata huomioida. Lisäksi kampaaja ottaa hiuksistani toistuvista pyynnöistäni huolimatta liian vähän pois. Siksi hiukseni ovat aina melkein heti ylikasvaneet.
Viimeksi sitten kävin eri paikassa, jossa leikkauksen hinnaksi tuli 35 euroa. Hinta on mielestäni suuri, mutta työn laatu myös yllätti minut. Kampaaja leikkasi hiukseni hetkessä, mutta varmaan paremmin kuin kukaan ikinä. Hän osasi myös leikata hiukseni siten, ettei uudelle käynnille ole aivan pikaista tarvetta. Tekisi mieli alkaa käydä tuossa paikassa, mutta 35 euroa kuukausittain leikkauksesta on mielestäni aika paljon...kun lisää rahaa menee vielä muotoilutuotteisiin ja shampooseen.
Hiusteni värikin on aiheuttanut minulle harmistusta. Ne ovat tavalliset suomalaiset "ei minkään väriset". Ne eivät ole vaaleat mutta eivät tummatkaan, eikä tarkempaa kuvausta voi oikeastaan tehdä. Sana "tylsä" ehkä kuvaisi väriä parhaiten. Värjäsin niitä useita vuosia (itse, kampaajalla en ole koskaan värjännyt), kunnes noin vuosi sitten kyllästyin jatkuvaan värjäyskehään ja päätin kasvattaa kaikki värit ulos. Ajattelin, että mitä hittoa! Jos on tylsän väriset hiukset niin olkoon! Eipä se minua oikeastaan haittaakaan, stressaavampaa olisi jatkuva juurikasvun kyttäys.