Kirjoittaja Aihe: Lastenlaulut. (+ muut sen tyyliset)  (Luettu 9212 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Erlkönig

• Ankeuttaja
Lastenlaulut. (+ muut sen tyyliset)
« : Maaliskuu 25, 2004, 17:10:07 »
Pitäisikö sinun mielestäsi Radio Novassa soittaa Lohikäärme Puffia Mamban Vielä on kesää jäljellä sijaan? Tai pitäisikö ihmisten unohtaa listahitit ja vaipua jälleen kuuntelemaan Pikku-Matin autoa ja Piiri pieni pyöriitä? Entä pohditko joskus mitä järkeä kuunnella Brahmsin Wiegenliediä jos tarjolla on Tapio Rautavaaran Sininen hetki?
Noh, siinä tapauksessa tämä on juuri Sinun topikkisi!

Mitä mieltä olette lastenlauluista? Mitä teille laulettiin että sulkisitte  vauvana rääväsuunne ja nukkuisitte ainaisen huutamisen ja itkemisen sijaan? Tai mitkä kappaleet ovat syöpyneet mieleenne tarhaiältä? Kuulostaako "Siunaa Isä taivaan Afrikkaa..." tutulta (vaikkei se mikään lastenlaulu olekaan mutta sitä silti lauletaan aina ala-asteella:p)?

Minun henk. koht. lempi lastenlauluni on juuri tuo Lohikäärme Puff, ikävä kyllä en löydä sen suomenkielisiä sanoja mistään, osaankin sen sitten enkuksi ulkoa:p Lastenlaulut ovat jotenkin rauhoittavia ja turvallisia, tulee mieleen tarhaikä jolloin ei vielä tiennyt mitään maailman pahuudesta ja ihmisten julmuudesta. Ja unilaulut toimivat oikeasti ainakin minulla, ne on mukavaa iltakuunneltavaa..

Tuolla + muut sen tyyliset tarkoitan juuri niitä sellaisia koulusta tuttuja kuten Siunaa Isä taivaan, tai äänenavausharjoitus Muu muu mummoni.
ne soivat yhä edelleen välillä päässä ja mieleen tulee heti aamunavaukset joissa istuttiit kovalla liikkasalin lattialla.:)
Kertokaa toki, ja jos jollain sattuisi olemaan tiedossa nuo Puffin sanat niin olisin kiitollinen.

Riio-Kola

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Maaliskuu 25, 2004, 17:32:03 »
Kyllähän lastenlauluja välillä kuunteleekin, nyt olen lähinnä kuunnellut Benny Törnroosin ja M.A Nummisen lastenlauluja. Niitä olen oikeastaan aina kuunnellutkin.

Parhaiten mieleen on jäänyt mainitsemasi Lohikäärme Puff, Nummisen Kookospähkinä ja Törnroosin Fiksu vekoitin, laulut. Myös Päivänsäde ja Menninkäinen on syöpynyt (harmi vain) mieleeni, en tiedä onko tämä niin lastenlaulu, mutta pienempänä sitä kuulin, enkä pidä siitä ollenkaan.

vanssi

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Maaliskuu 25, 2004, 18:30:05 »
tässä olisi Lohikäärme Puffin sanat.. :)

Puff on lohikäärme niin iloinen.
Nyt vaalenneet ja haalennet on vanhat suomut sen.
Paperista tehtiin Puff kai aikoinaan, ja tuhat vuotta sitten Puff jo lähti maailmaan.

Ja Puff, tuo lohikäärme niin iloinen,
kai eksyi kerran kaupunkiin; oli sumu hirmuinen.
Puff ei lentää voinut, niin löysi sen
tuo pihan poika pikkuinen, joka myös on iloinen.

Hän vanhan lohikäärmeen korjas kumiliimallaan:
langat laittoi paikoilleen ja sai sen nauramaan.
Ja ilmaan sitä noustiin, tie kulki seikkailuun.
Kumpainenkin unohti jo aivan kaiken muun.

Prinsessat ja prinssit vain linnoistaan
nyt katselivat kummissaan, kuka lentää matkallaan.
Laiva merirosvon myös kauhistui
kun tulta syösten kidastaan sille Puff vain huusi: HUI!

Näin lohikäärmeet lentää, mutta pojat varttuvat:
leikin aika loppuu, työhön pojat tarttuvat.
Vanhan lohikäärmeen joku saattaa unohtaa;
se aivan yksin rannalla vain poikaa odottaa.

Vaan Puff nyt lohikäärme on entinen.
On pudonneet ja kadonneet kaikki suuret suomut sen.
Puff nyt piilossansa sua odottaa.
Jos löydät sen ja korjaat sen, joku jälleen lentää saa.

Pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä :)
Minusta lastenlaulut, varsinkin TV:n lastenohjelmien tunnarit, ovat ihania. Niiden avulla selvisin läpi aika yksinäisen lapsuuteni. Oli mukava laulaa/soittaa/lukea lastenlauluja, jotka kertovat ihmeellisistä maista, ihmisistä ja tapahtumista.
Nykypäivänä ei tahdo lastenlauluja oikein enää kuulla, mitä nyt em. tunnareita tulee joskus koulussa laulettua (siis yläasteella). Ala-asteella lauletaan tietääkseni edelleen "satulauluja", ja se on minusta hyvä. Kasvava lapsi tarvitsee lauluja tuekseen. Eritoten lastenlauluja.

ayu

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Maaliskuu 26, 2004, 17:13:01 »
Minä olen aina tykännyt ja tulen varmaan aina tykkäämään tuosta Puff lohikäärme laulusta. Meille yksi enkntunti annettiin "Puff the Magic dragon" laulun sanat englanninkielisinä, ja eikös meidän luokan poikien suusta ei kuulunut kuin tuo kappale!

Ja toinen on Taotao. Se on niin ihuna biisi ja Guavan laulamana se tuntuu niin mukavalta kuuntelemisen arvoiselta! Ihanat on sanatkin:

Missä salo sinertää, ja nurmi on kauniin vihreää
ja kaikki on niin rauhaisaa.
Hiljaa puro solisee ja kauniit kukat kuiskailee
ja elämä on leppoisa, siellä Taotao! Pieni Taotao!
Pieni pandakarhu on.

Siellä Taotao! Pieni Taotao! Pieni pandakarhu on.
Missä salo sinertää, ja luonto on kauniin vihreää
ja kaikki on niin rauhaisaa.
Hiljaa puro solisee ja kauniit tytöt kuiskailee
ja elämä on leppoisa.

Lastenlaulu tunnarit ovat mukavia ja niitä on kiva itsekkin laulaa! :D

Poissa kaappimörkö

• Vuotislainen
« Vastaus #4 : Maaliskuu 27, 2004, 02:32:33 »
Mie rakastan kaikkia lastenlauluja! Vieläkin niitä 15 vuoden iästä huolimatta saatan sattumalta laulaa tai hyräillä välillä. Miulle jää aina erityisesti piirrettyjen tunnarit mieleen. Mm. Tao Tao, Maija Mehiläinen jne.
Pienenä miun äiti lauloi aina semmosta "pieni tyttö"-lauluu, joka meni jotenki "Pieni tyttö sinisilmä, punaposki ruususuu. Istu tuohon polvelleni, siinä on sulle laulupuu" . Se on jäänyt mieleen, sillä joka ilta kuulin sen ja se oli ns. rauhoittumislaulu minulle.
Vaikka en hirmu uskonnollisesta perheestä olekkaan, nii mie kuiteski kävin aina seurakunnan kaikissa kerhoissa ahkeraan jolloin kaikki tutuimmat "lastenvirret", jäivät mieleen. Mm. "Jumalan Kämmenellä" , "Kuule isä taivaan pyyntö tää" jne.
Mutta kyllä mie nyttenkin osaan suurimman osan uusista, ja vanhoista lastenlauluista, vähemmän tai enemmän ulkoa.  :wink:
It´s over.

Poissa Amy Angel

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #5 : Maaliskuu 27, 2004, 11:18:24 »
uih! lastenlaulut! varmaan parasta mitä tiedän. Ne on niin rauhoittavia. ^^
TaoTao ja Hei muumit on ihan parhaita.
Joskus lauleskelen lastenluluja, koska musiikkina en niitä kamalasti omista. Mistä niitä saisi musiikkina? koska levykaupoissa ei lasten musiikki kohdassa ole juurikaan mitään muuta kuin Fröbelin palikoita.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #6 : Maaliskuu 27, 2004, 12:31:56 »
En tiedä mitä minulle laulettiin vauvana, mutta omalle lapselleni laulan Aa aa allin lasta silloin kun hysteerinen raivokohtaus pitää saada laantumaan ja Nuku nuku lapsi kulta nukkumaanmenoaikaan. Ja toki lapselle tulee lauleltua kaikenlaista muutakin, lastenlauluista aina italiankielisiin aarioihin asti.

Varhaisimmat laulut jotka muistan ovat niitä, joita pienenä lauloin laulukirjoistani äitini säestäessä, ja niihin kuuluvat mm. Kanootin kapean vesille työnsin, Mokkasiinit on jo vanhat, Miska soutaa joella ja Sakura, vain muutamia rakkaimpia mainitakseni. Lisäksi osaan edelleen nipun seurakunnan kerhossa laulettuja lauluja, joista eniten renkutettuja taisivat olla Me istuudumme piiriin ja Pieni päivänkukka kerrothan. Eikä tietenkään pidä unohtaa sellaisia klassikoita kuin Hämä-hämä-häkki ja Tuiki, tuiki tähtönen, joista en edes muista, mistä ne opin. Tai Pikku Marjan eläinkirjan lauluja, jotka osaan vieläkin melkein kaikki ulkoa.

Mitä tulee lastenohjelmien tunnuslauluihin, en ole koskaan oikein osannut hahmottaa niitä oikeiksi lastenlauluiksi. Nehän on tehty nimenomaan tiettyjen ohjelmien puffaamiseen, joten minun mentaalisella kartallani ne sijoittuvat jokseenkin samaan luokkaan kuin mainokset. Mutta se on kai makukysymys.

Levytettyjen lastenlaulujen metsästys taas kannattaa varmaan aloittaa kirjaston tietokannasta, kuunnella mielenkiintoisilta vaikuttavat ja marssia sitten hyvään levykauppaan mukanaan lista niistä levyistä jotka haluaa. Monet levykaupat pystyvät tilaamaan sellaisiakin levyjä, joita niiden vakivalikoimassa ei ole.
Constantem decorat honor

Poissa Ulputti

• harmaan loputon tihku
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #7 : Huhtikuu 01, 2004, 10:26:12 »
Hei.

Pidän määrättömästi seuraavasta virrestä (611?):
Käyn aina kohti kuolemaa
jos minne tieni kulkee
Se maahan meidät kahlitsee
ja hautaan minut sulkee
Yhdessä hetkessä
voi matka päättyä
Maan riemu, murhe katoaa
Käyn aina kohti kuolemaa

Ikävä kyllä, hyviä lastenlaululevyjä ei tahdo löytää. Ne tahtovat olla sellaisia yli-söpö-pikku-pikku-ipana-vinkuu-nuotin-vierestä-kyynelehtivien-vanhapiikojen-riemuksi -levytyksiä, joissa mainittu vekara laulaa nuotin vierestä, äärettömän epävarmalla äänellä, täydellisen säestyksen kera, nasaalikorostuksella, ja lisäksi ohjelmaan on valittu sellaisia äärettömän korneja kappaleita kuin Mä olen niin pienoinen, pienoinen aivan / Sä suuri ja voimakas, Isäni taivaan... tai Mä silmät luon ylös taivaaseen: Oi kiitos kaikesta, minkä soi / sun armos armosta mulle / ja siitä myös, mitä en nyt voi / mä tyystin lausua sulle
pecc@QuakeNet

Velvetti

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Huhtikuu 08, 2004, 08:12:58 »
Lastenlaulut on kyllä ihania, mutta en nyt välttämättä haluis jatkuvasti niitä radiosta kuulla. :)

Mun suosikkeja on Röllit. Pienestä pitäen olen niitä kuunnellut.
Oon tässä lataillut koneelleni joitakin lastenlauluja, niitä on ihan kiva kuunnella. :)

parempi-ananas

• Ankeuttaja
« Vastaus #9 : Huhtikuu 11, 2004, 17:11:18 »
Meiti RA-KAS-taa lastenlauluja!
Ne kuuluvat imagooni. Laulelen niitä aina välillä välitunneilla (kavereiden vastusteluista huolimatta) ja muutenkin itsekseen.
Henkilökohtainen lemppari on Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa varmaankin, koska olen itsekkin tällainen ihmettelijä.
Tässä sanat:

Auringossa aina varjo seuraa kulkijaa.
Kun päivä painuu pilveen, niin varjo katoaa.
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa
se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa.

Siilillä on piikit, linnulla on höyhenet
pupulla ja oravalla turkit pehmoiset.
Maailmassa...

Muurahaiset aina rakentaa ja rakentaa,
vaan eivätkö ne koskaan valmihiksi saa?
Maailmassa...

Matkamies käy rantaan lammen vettä juodakseen
niin peilikuva katsoo alta tyynen veen.
Maailmassa...

Mitenkähän lumpeet kelluu veden pinnalla
ja yhtä kevyt korento on niiden rinnalla?
Maailmassa...

Kalat asuu vedessä ja kuu ja tähdet taivaalla
mut lapset voivat purjehtia unilaivalla.
Maailmassa...

Poissa Sun Lee

• Ronnieponnie
  • Vuotislainen
    • Tarinamaa
« Vastaus #10 : Huhtikuu 11, 2004, 20:47:38 »
Minä pidän paljon lastenlauluista. Etenkin elokuvamusiikista. Katselin tänään Peter Pan II:n ja se oli valtavan suloinen edelleen, vaikka olen sen jo kolmesti nähnyt. Jäi vaan vaivaamaan, että kuka laulaa sen laulun "Jos voin". Se oli niin söötti.

Monissa muissakin lasten elokuvissa on valtavan hyviä sanotuksia. Sunnuntaina katselin Villi ja vapaa elokuvan, missä Bryan Adams lauloi ihania biisejä, joiden nimiä en valittevasti tiedä. Tietääkö joku muu? *toiveikas*. Mulanissakin on ihania kappaleita, ne sanat on joskus todella hassujakin. Muutenkin kaikki lastenlaulut on ihania. Niitä saisi soittaa vähän enemmän tai perustaa joku oma kanava pelkästään lastenlauluille *wirn*

ankkalaps

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Elokuu 15, 2005, 12:32:31 »
Minäkin rakastan lastenlauluja :) Ne ovat ihania. Mielummin kuuntelen niitä kuin vaikkapa sillaista musiikkia mitä soi nrj:llä. Laulellakkin tykkään niitä paljon :) Ihhahhaa ihhahhaa hepo hirnahtaa on kyllä yks mistä lapset aina tykkää. Mutta huolestuksen aiheina on se kun lapset eivät enää haluaisi kuunnella niitä :( Kun olin muutama kesä sitten päiväkodissa töissä ja valittavana oli Rölli ja Tiktak melkein kaikki lapset halusivat kuunnella Tiktakkia vaikka Rölli on paljon kivempi, mutta ei voi mitään. Lapset muuttuu maailman mukana

Katariina

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Elokuu 17, 2005, 00:08:53 »
Mulla ei oikeastaan lastenlauluista tule mitenkään erityisen nostalgista fiilistä. (en kyllä muutenkaan harrasta nostalgiointia.) Pidän niistä vain siksi, että ne ovat hyviä/hauskoja/kauniita. Fiksu vekotin on paras, siitä olen tykännyt AINA.
Pakko kysyä, tiedättekö mitään "kieroutuneita" lastenlauluja, jotka siis on nimenomaan lastenlauluja? Mulle ei oikeastaan tule mitään mieleen. Nukke Nieminen jaksaa naurattaa. "hahhahhaa, naurattaa, rikki meni pääni kokonaan!" O__O Ja Don Katti on tosi surullinen. Se on IMHO surullisempi kuin moni aikuisten laulu. Vaikka siinä onkin onnellinen loppu.

hupsunen

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Elokuu 17, 2005, 21:05:37 »
Kaappimörkö, et ole yhtään "vanha" lastenlauluja hyräilemään. Olen 19 enkä minäkään ole siihen "liian vanha" jos sinusta on siltä tuntunut.

Lasten laulut ovat aivan yli suloisia. Kun olin pieni, äiti lauloi lapinäidin kehtolaulua. En varmaan vieläkään pysty kuulemaan sitä ilman liikutuksen kyyneleitä.

Sitten kun "suureksi vartuin" niin Tao Tao, ja Maija Mehiläinen olivat suosikkejani lastenohjelmien tunnareita. Siten päivänsäde ja menninkäinen on edelleen suloinen ja ihana laulu.

Sitten, pakko kertoa juttu kuluneelta kesältä. Ilosaaressa odoteltiin jotain keikkaa´ alkavaksi, niin me alettiin laulamaan Muumeja.. oli ihan koomista, hauskaa ja ihanaa kun isot äijänköriläätkin liittyivät kuoroomme.

ankkalaps

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Elokuu 20, 2005, 11:00:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Katariina"
Pakko kysyä, tiedättekö mitään "kieroutuneita" lastenlauluja, jotka siis on nimenomaan lastenlauluja?

Minä tiedän mutten tähän hätään muista :( mutta pistän heti kun muistan niin tänne :)

wikke

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Elokuu 21, 2005, 18:22:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Ulputti"

Ikävä kyllä, hyviä lastenlaululevyjä ei tahdo löytää. Ne tahtovat olla sellaisia yli-söpö-pikku-pikku-ipana-vinkuu-nuotin-vierestä-kyynelehtivien-vanhapiikojen-riemuksi -levytyksiä, joissa mainittu vekara laulaa nuotin vierestä, äärettömän epävarmalla äänellä, täydellisen säestyksen kera, nasaalikorostuksella, ja lisäksi ohjelmaan on valittu sellaisia äärettömän korneja kappaleita kuin Mä olen niin pienoinen, pienoinen aivan / Sä suuri ja voimakas, Isäni taivaan... tai Mä silmät luon ylös taivaaseen: Oi kiitos kaikesta, minkä soi / sun armos armosta mulle / ja siitä myös, mitä en nyt voi / mä tyystin lausua sulle

aivan pakko sanoa että ei pidä ihan paikkaansa. Tiedän hyvin paljon lastenlaululevyjä missä ei ole pelkästään näitä pikkuipanien nuotin vierestä vinkumista. Selvästikkin yleistit vaikka et kumminkaan ollut perehtynyt asiaan sen tarkemmin. Mutta totta on, että paljon kuulee just noita sun mainitsemiasi pikkulasten vinkumis-levytyksiä. Varsinkin jossain lastenaamu-toivekonserteissa yms.

Schoolboy

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Marraskuu 12, 2005, 22:57:05 »
Setä Luciferiuksen Lastenlaulut on älyttömän hyvä musaprojekti. Suosittelen kaikille naperoille ja vähän isommillekin. <3

PikkuLikka

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Marraskuu 13, 2005, 09:45:50 »
Lastenlaulut, niitä tulee vieläkin silloin tällöin kuunneltua, mutta vielä kivempaa niitä on laulaa lapsenmielisessä porukassa. Sitten on kasassa hieman epävireinen enkelikuoro laulamassa lastenlauluja. Itseäni harmitaa hieman kun ei ole mitää lastenlaulu-kirjaa.
Lempparilasten laulu on Jänöjussin mäenlasku. Oi mä siis rakastan sitä. Siitä tulee ihanat muistot mieleen, kun lailoimme sitä serkun kanssa hiihtohississä. Sitten lauloimme myös Ratiritirallaa. (miten lie kirjoitetaan, mutta uskon, että ymmärrätte mitä tarkoitan)

Ninna

• Ankeuttaja
Re: Lastenlaulut. (+ muut sen tyyliset)
« Vastaus #18 : Marraskuu 13, 2005, 14:45:21 »
`Jooh, musta ainakin lastenlaulut on todella mukavii, etenkin nämä vähän uudemmat, joita tuli laulettua joskus viidennellä luokalla mm. Riisu hapan ilme pois
Ìhanhan nuo virretkin on joskus mukavia. Toki tietenkin  pidän erittäin paljon myös popista, rockista, hiphopista yms... Mutta joskus on erittäin mukava vaan kuunnella ja lauleskella muistoja mieleen tuovia lastenlauluja...

Lana Laney

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Marraskuu 13, 2005, 23:41:42 »
Lastenlaulut. :D
Itse saan opetella lastelauluja uudelleen, koska 1v & 8kk pikkusiskoni saa erittäin helposti rauhalliseksi laulamalla jotain mukavaa lastenlaulua. :D Olen vasta 14 ja kun yritin keksiä laulettavaa pikkusiskolleni, niin huomasin, että olen unohtanut kaikki.

Itse olen kehittänyt sisarelleni 'varman nakki'-laulun (jos alan laulaa sitä se rauhottuu heti xD):
Hippuulaa hei,
Hippuulaa hei,
hipititi hipuulaa heei

(Tuo tulee 'Hummani hei'-laulusta xD)

En tiedä mistä tuo silloin pulpahti mieleeni, mutta ainakin se on todettu hyödylliseksi kun vahdin häntä.

Lisäksi olen saanut lisää lastenlauluja Nallepuh ja Möhköfantti-elokuvasta, joista osa on 'todettu' hyödylliseksi.
(Mikäli joku on nähnyt elokuvan, itse näen tai kuulen sitä pakostakin kun se on pikkusiskon lemppari :), niin olen havainnut jos laulan Ruun&Möhköfantin nimilaulua niin tyttö on niin innoissaan, että alkaa heilua holtittomasti. Vai johtuikohan se siitä, että hän oli väsynyt? Outoa kuitenkin.) Taisi mennä hieman offiksi, mutta takaisin asiaan..

Omia lemppareita lapsena oli juuri tuo Puff Lohikäärme, muuta ei nyt lähinnä tule mieleen, kun kaikki on jo unohdettu.
Kyllä niitä on välillä kivaa kuunnella.

Mukavaa kun kirjoitatte joitan sanoja tänne, voin opetella niitä ja laulella niitä taas laulujenkipeälle sisarelleni. xD

//muoks.

Känkäränkkä kuului myös suosikkehini. Muistaako joku sanat? Jos joku kiltti viitsisi 'ikuistaa' ne tänne?

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #20 : Marraskuu 14, 2005, 08:53:40 »
Täältä löytyy nippu koululaisten eri lastenlauluihin tekemiä musavideoita (imo aika mainioita sellaisia), joukossa myös Känkkäränkkä. Tämä on yksi niistä lukuisista sivustoista, joilla oma kolmivuotiaani säännöllisesti vierailee =)
Constantem decorat honor

Suski

• Ankeuttaja
Vs: Lastenlaulut. (+ muut sen tyyliset)
« Vastaus #21 : Maaliskuu 06, 2007, 18:46:48 »
Itse löysin about viikko sitten kaapistamme levyn, jonka kannessa luki Lasten hittiparaati. Aloin kuuntelemaan, ja sieltä kuului joukko lasten lauluja, joita olen n. 7.vuotiaana kuunnellut...Ne ei ollut mitään tyylin: Tuiki tuiki tähtönen...vaan sellasii jotain vähän rokimpia?? Joka tapauksessa pidän myös rokista, popista, hip hopista yms.

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #22 : Maaliskuu 11, 2007, 12:15:48 »
Hiihaa mikä ihana topic! Rakastan lasten lauluja, pidän tosi paljon. ^^ En muista mitä vanhempani minulle ovat laulanee, mutta muistan mummoni aina laulaneen minulle Lapin äidin kehtolaulua tai semmoista vihanneslaulua, jonka nimeä en nyt satu muistamaan "Lanttu se parkas ja nurkkahan karkas, porkkana paineli perässä..." Kumminkin meillä on kotona joitain videoita, missä lauleskelen Ihahhaata ja Oravan pesää kameralle, muistan omistaneeni myös rölli-vinyylin, karvakuonokasetteja ja meillä on sellainen Lasten ikivihreät levy, jota kuuntelen vieläkin.

Joskus Eskari ikäisenä mää olin uskomaton Fröbelin palikat-fani. Meillä oli sellainen videokin, jossa oli niillle lauluille laululeikit. Laululeikit tosiaankin kerrassaan ihania ja tykkäsin niistäkin pienenä todella ja olen huomannut, että lapset pitävät vieläkin.

Viimeisin huudatukseni on Rölli. Erään kaverin autossa kuunneltiin Rölliä ja sitten minun oli pakko hankkia kirjastosta itselleni levy, jossa on 40 röllin laulua. Ne on kerrassaan mahtavia, ne ovat opettavaisia, hassuja, surullisia, jännittäviä, niitä on kerrassaan joka lähtöön. Oma suosikkini on ehdottomasti laulu nimeltä Lothar. ^^

Mp3 soittimestani löytyy näitä Röllin lauluja, sekä Pentti Rasinkankaan lasten lauluja. Pentti Rasinkankaan lasten laulut ovat kerrassaan rempseitä, niissä on sellainen pelimannimeininki, mutta löytyyhän sieltä kauniita unilaulujakin, kuten suosikkini Mennään Hiljaa. Sillä voisi kuvitella nukuttavansa lapsen uneen. ^^

Poissa Larten

• Anarkisti tarhatäti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: Nimbuspumpkin12006
« Vastaus #23 : Maaliskuu 30, 2007, 22:45:27 »
Vaikka nyt yleensä kuuntelenkin aivan muuta kuin lastenlauluja, rakastan niitä silti! Aivan ihana kuulla vanhoja tuttuja lastenlauluja joista tulee muistoja, missä ne opittiin ja paljonko niitä on laulettu. :)

Minun suun tukkimiseksi laulettiin "tuu tuu tupakkirullaa" (myöhemmin olenkin ihmetellyt tämän ihmeellisiä sanoja :D). Esikoulussa ja koulun ensimmäisillä luokilla jäi mieleen niitä iloisia virsiä ja muitakin lauluja.
En nyt lukenut kaikkia viestejä tästä topicista (laiskuus..) mutta onko kellekkään muulle tuttu laulu "Skidimandinkke", tai miten se nyt kirjotetaan? "Mä susta paljon tykkään, mä vuokses unelmoin, läksyt syrjään lykkään, jotta sinut nähdä voin" :D Meidän koulussa sitä laulettiin aina 1.,2. ja 3.-luokilla, tosin englannissa hyvät pojat (+minä) laulettiin kertosäkeessä "i love you"n kohdalla "i hate you." Se laulu on todellakin jäänyt mieleen!

Onhan niitä muitakin, esim Davy Crocket (kirjoitinkohan mahdollisesti väärin). Olin juuri muutama viikko sitten TETissä kolmosluokassa, ja siellä laulettiinkin tuo, olinpa onnellinen :D ja yksi tuttu on myös Meksikon pikajuna.
Näitä meillä päin :)
Jos sanon että taivas on musta
se on niin musta kuin tahdon sen olevan ja
jos sanon että maailma ei pyöri
se ei silloin pyöri, jumalauta

Katariina

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Huhtikuu 03, 2007, 21:27:36 »
Tuosta "+ muut sen tyyliset" tuli mieleen Nypyköiden Lastenlaulu :) Kuuntelin sitä just. Vaikka eihän se mikään lastenlaulu ole.
Venäjänmaa toi lapsille vanhoja mummoja
ja niiden sisällä on uusia mummoja