Kirjoittaja Aihe: Manga  (Luettu 67449 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Zhenoa

• Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
    • http://r2.missalie.net
Manga
« Vastaus #50 : Joulukuu 25, 2004, 23:14:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Kenshi"
Näytin hänelle sitten mangan sisäpuolta, siitä kohdasta, mihin olin jäänyt (se oli joku pienimuotoinen shounen-aikohtaus). Poika tuijotti hetken, ja sanoi jotain sen suuntaista kuin: "Ai, toi on taas joku homosarjis? Mä en koskis tollaseen tikullakaan!"

Tuli tuosta mieleen ja pakko on kertoa: sain kaverilta joululahjaksi saksankielistä yaoimangaa (Kizunan neljäs osa). Voiko olla mitään irstaampaa kun rumat miehet hässimässä saksaksi?

Pitää muuten suositella, Dailymanga on todella kiva nettikauppa. Maksaminen onnistuu ihan tilisiirrolla eli luottokorttia ei tarvita, varsinkin ranskan- ja englanninkielinen manga on todella edullista, paketit eivät jää tulliin sillä ne tulevat EU-maasta ja lisäksi postimaksut ovat ilmaiset jos ostos ylittää 250 euron arvon. Jeah! Tein parin kamun kanssa tuonne ryhmätilauksen (kannattaa, niin saa hinnan nousemaan yli ilmainenpostitus-rajan), ja koko hoidon pitäisi saapua ensi viikolla. 17 albumia ihanaa materiaalia minulle siis, nams~~

Ezp

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #51 : Joulukuu 26, 2004, 10:18:40 »
Minä en jaksa välittää noista "muotivillitysihmisistä", eikä minun tarvitse todistella, että olisin harrastanut kauemmin. Mutta ei voi oikeastaan tuomita, jos joku ihminen vasta ns. muodin takia kuuli mangasta ja vasta silloin tutustui, koska se vaikutti mielenkiintoiselta, ei siis itse sen "muodin" takia. Ne ovat asia erikseen, jos juttu on in vain koska se on muodissa.

Ja kyllä sekin on huomattu, että niitä mangoja ja animeita on alkanut ilmestyä enemmän, mikä ei toki huono asia ole, mutta kun ne eivät ole mitään hyviä edes :'D. Vähän laatua hei, vai maksaako jo liikaa?
Sama juttu telkkaritarjonnan kanssa. Surkuhupaisaa, kun jotkut sitten kertovat katselleensa hurjan paljon erilaisia animesarjoja Subilta XD. Voi lapset, ettekö te tiedä paremmasta? Mutta minkäpä sille tosiaan voi, jos ei tiedä tai ei ole mahdollisuuksia tutustua muuta kuin siihen, mitä on.

Kummallista muuten, miten suojelevaista sorttia me animen, mangan ja j-musiikin harrastajat olemmekaan. Harrastuksien lajeja nuo ovat siinä, missä muutkin, mutta silti ne yritetään pitää mahdollisimman salassa ja itsellä. Ei, kukaan muu ei saa niistä tietää, ne ovat minun, uusia faneja tai harrastajia ei saa tulla. Tämä on MINUN juttuni.

Saor

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #52 : Joulukuu 26, 2004, 12:55:29 »
Minusta on kummallista, kun monet tuntuvat ajattelevan mangan olevan jotain täysin muuta kuin muiden sarjakuvien. Jollain foorumilla luinkin, kun joku sanoi "mä tykkään enemmän mangasta kuin tavallisista sarjakuvista". Mistä hiton tavallisista sarjakuvista? Ihan yhtä tavallista se mangakin on. *jupin* On totta, että Japanista tulevien sarjakuvien tyyli poikkeaa länsimaisesta. Mutta on minusta esim. amerikkalaisissa animaatioissa se tietty piirrostyyli, joka toistuu kaikissa niissä. Sinänsä on vähän kummallista, kun ihmiset valittavat, kuinka mangassa on aina se sama tyyli. Ehkä se on heidän tapansa piirtää - sitäpaitsi, ei kaikki manga suinkaan näytä samanlaiselta. Hmm, hukkasin punaisen langan. Kuitenkin, ei manga ole mitenkään erityistä, alkuperämaa vain on se Japani. :)

Suhtautumiseni mangaan on ihan samanlainen kuin vaikkapa eurooppalaisiin sarjakuviin - luen sitä, minkä ajattelen olevan laadukasta. Inhoan yhtä paljon tyhjänpäiväisiä sanomalehtistrippejä kuin homomiehistä kertovaa hömppämangaa. Jos taas tarina on kunnollinen ja piirrosjälki jollakin tavalla erottuvaa ja taidokasta, pidän sarjakuvasta - oli se sitten peräisin Ranskasta, USAsta tai Japanista. Joskus tuntuu kyllä, että kaikki manga on hirveetä roskaa, mutta se taas voi johtua siitä, että mangaa on niin käsittämättömän paljon - jos sitä on paljon, on sen roskankin määrä suhteellisesti suurempi. ;)

Onneksi minun ei tarvitse kahlata sarjakuvameriä läpi löytääkseni hyvää mangaa, kun poikaystäväni on anime- ja mangaharrastaja. ^^ Voin lukea sitä mitä se löytää, ainakin tiedän että saan hyvää tavaraa.

Ehkä voisin laittaa tähän vielä lempimangani. :) Tai oikeastaan ne, mitkä on jääny mieleen ja jotka muistan tähän hätään. Vaikea tarkistaa, kun kaikki taitavat olla poikaystävän varastoista. :P

Nausicaä of the Valley of Wind - ensimmäinen lukemani manga, josta aidosti pidin. Teknologia ja maailma ovat hyvin mielenkiintoisia.
Shadow Star - piirrostyyli ei todellakaan vastaa sitä "isot silmät, lyhyet hameet"-stereotyyppiä.
What's Michael - hauska sarjakuva, etenkin kissanomistajan mieleen. ;) Samalta tekijältä on myös toinen aika kiva sarjakuva Club 9.
Joan - kertoo tytöstä, joka näkee näkyjä Jeanne D'Arcista. Upeasti vesiväreillä tehty, paikat, vaatteet jne näyttävät myös hyvin aidoilta. Sijoittuu siis keskiaikaiseen Ranskaan.
Black&White - tämä ei ehkä näytä mangalta, mutta ainakin se tekijä oli japanilainen. Nih! Järjettömällä tavalla väkivaltainen, mutta on siinäkin joku logiikka takana. Oikeastaan hyvin surullinen tarina, joka kertoo kahdesta orvosta katulapsesta, jotka ovat melkein yliluonnollisen vahvoja ja "hallitsevat" kaupunkiaan - siinä mielessä siis, että jos kaupunkiin tulee pahiksia, he häätävät ne pois.
Short Cuts - pikkuinen albumi, joka sisältää täysin älyvapaata huumoria. :P

Jotain vielä oli mutta olenpas unohtanut, tralala. No tuskinpa se haittaa. :)

Hailie Jade

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #53 : Joulukuu 26, 2004, 16:31:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Ezp"
Ja kyllä sekin on huomattu, että niitä mangoja ja animeita on alkanut ilmestyä enemmän, mikä ei toki huono asia ole, mutta kun ne eivät ole mitään hyviä edes :'D. Vähän laatua hei, vai maksaako jo liikaa?
Sama juttu telkkaritarjonnan kanssa. Surkuhupaisaa, kun jotkut sitten kertovat katselleensa hurjan paljon erilaisia animesarjoja Subilta XD. Voi lapset, ettekö te tiedä paremmasta? Mutta minkäpä sille tosiaan voi, jos ei tiedä tai ei ole mahdollisuuksia tutustua muuta kuin siihen, mitä on.

Kummallista muuten, miten suojelevaista sorttia me animen, mangan ja j-musiikin harrastajat olemmekaan. Harrastuksien lajeja nuo ovat siinä, missä muutkin, mutta silti ne yritetään pitää mahdollisimman salassa ja itsellä. Ei, kukaan muu ei saa niistä tietää, ne ovat minun, uusia faneja tai harrastajia ei saa tulla. Tämä on MINUN juttuni.

Voe kyllä, kiitos kun kirjoitit asiaa, Ezp. =D Olen ajatellut tuota, että miten jotkut kertovat katsoneensa "paljon" animea ja kuitenkin vain Subilta. Niin siis, tietenkin, jos ei ole mahdollista esim. ladata animea netistä, minkäs sille voi, mutta enpä kehuisi Subin animetarjontaa mihinkään taivaisiin asti. Minusta DBZ ei ole minkään suuren ylistyksen arvoinen (varsinkaan kun dubbauksen äänet kuulostavat melkein kaikilla samalta jne.), enkä suoraan sanoen pitänyt Sailor Moonistakaan, kun sitä katselin kerran yhden jakson. Tämä "Annie" selitti jaksossa, kuinka "läski" hernekeppi oli, ja meni kuntosalille, jossa joku pahis imi laihdutuskaappien avulla tyttöjen energian ja Sailor Moon pelasti tilanteen. Hoh-hoijakkaa. Jotkut ovat joskus sanoneet sitä joksikin animeklassikoksi, mutta vissiin olen sitten harvinaisen sivistymätön.

Pakko myöntää, että olen jo suojelevainen anime/manga-harrastukseni kanssa, vaikka en ole harrastanut sitä edes kovin pitkään. Vähän itsekästä ja ehkä lapsellistakin se on, mutta en vain voi sille mitään. Hävettää myöntää, mutta toisinaan minua alkaa tosissaan hermostuttaa, kun jotkut meuhkaavat netissä, että ovat lukeneet yhden suomennetun Ranman ja katsoneet töllöstä Pokémonin ja DBZn, "piirtävät animea" ja ovat niin polleaa anime/manga-fania että. Silloin tekisi mieleni todella mennä huomauttamaan, että oletteko ikinä edes harkinneet katsovanne jotain laadukkaampaa, ennen kuin vaahtoatte noin, mutta olen kyllä yrittänyt hokea itselleni, että kaikki ovat joskus aloittelijoita ja tietämättömiä, enkä saisi ns. tuomita ketään... mutta juu, se jotenkin häiritsee minua, ei maha mittään. No offence, anybody.

BTW, eivätkös ne neljä animeleffaa tule nyt Yle Teemalta tammikuussa? Harmi kun taitavat vain tulla keskellä viikkoa ja minun pitäisi tunkea olohuoneeseen katsomaan niitä. Isä ei taida oikein tykätä. =D

Ezp

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #54 : Joulukuu 26, 2004, 20:34:35 »
NGE onkin se ainoa hyvä siirto, minkä Sub tv on tehnyt. Pisteet siitä, mutta ei kyllä mistään muusta. Ei edes säälistä.

Ja kyllä minä ne Teeman vuodenvaihteessa esitettävät animeleffat tiedän, vaikka kukkaruukussa olenkin kasvanut XD. No huono huumori sikseen, FAKE on kyllä varmaan ainoa hyvä niistäkin elokuvista (no paha tosin sanoa, kun en oikeastaan muista ole pahemmin kuullutkaan). Mutta katsoa aion, että sitten nähdään, kuinka saan sanojani syödä :D.

Se muuten todellakin on outoa, että mangaa ei pidetä yleisesti sarjakuvana, vaikka nimikin sen jo sanoo. Kyllä minä ymmärrän, jos sanoo harrastuksekseen pelkän mangan, koska käsitän sen pienissä aivoissani niin, että japanilaista sarjakuvaa. Jos taas puhuu sarjakuvista harrastuksenaan, niin aivoni kertovat, että ei välttämättä ole mitään "maarajoituksia". Mutta pitää toki muistaa, ettei henkilö välttämättä tiedä mangasta kuitenkaan mitään, vaikka sarjakuvia harrastaisikin. Monimutkaista on se. Pointtini oli siis kyllä ihan tuo ensimmäinen lause, muusta paskasta ei tarvitse välittää x3.

Kuulostan näissä kahdessa aiemmassa viestissä jotenkin oudolta, en itseltäni ollenkaan o__O'. En ole oikeasti noin.. Ihminen. Ää, no ehkä olen jo vähän sekaisin kun olen putkeen perjantaista asti vuorotellut tietokoneen ja pleikkarin välillä XD.

chutora

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #55 : Tammikuu 06, 2005, 21:14:18 »
Itse pidän mangasta todella paljon. :) Hmm, ehkä se voi nyt olla jokin 'muotivillitys', mutta itse en sitä niinkään ole ajatellut. Pienenä katsoin Pokémonia. Se oli kivaa.Ja sitten tässä jokusen aikaa sitten katsoin taas sen; sehän oli loistavaa :D. Mahtavan hauskoja kohtia ja mukava piirrustustyyli. Sitten katsoin pari Pokémonia seuraavilla viikoilla... Mutta siihen se sitten taas jäi.

Piirtelin aina isosilmäisiä kissoja ja koiria, joilla oli aika lailla ihmisen vartalo. Veli sanoi minulle, että sehän on aivan kuin Japanilaista mangaa. Itselleni sana manga ei vielä viime vuonna siis tuonut muuta mieleen kuin Hopeanuolen.  Ja Hopsusta olen aina pitänyt. Sitten yritin vähän niitä opetella piirtämään. Ja semmoista. Mutta sitten kun sain 'oikeamman' käsityksen mangasta niin piti sitten kokeilla piirtää sitä itsekin. Ei oikein onnistunut, kun ei ollut mallia eikä mitään! Mutta sitten sain joululahjaksi mangan piirtämiskirjan, ja se on aivan ihana. Siitä opettelin piirtämään ja osaan jo ihan kohtalaisesti. Innostuin aiheesta vielä enemmän ja nyt olen tässä lainannut vanhoja Ranma ½:ta kirjastosta ja käyn Divareita ahkerasti läpi saadakseni kaikki mahdolliset vanhemmatkin Ranmat. Ne on niin ihania :).

Oon siis jo kaemminkin tykännyt siitä, mutta nyt olen päässyt jo enemmän japanilaiseen maailmaan mukaan :).

Henkien Kätkemä-elokuvan ostin ennen joulua. Se on huippu.
Minä fanitan mangaa ja animea!! :D

Hailie Jade

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #56 : Maaliskuu 26, 2005, 22:47:23 »
Noh, jokos joku on ostanut One Piecen ykkösosan? Minun oli pakko kokeilla sen ostamista, kun olen animen jonkinasteinen fani ja lukenut vähän mangaa netissä...

Vaihdetaanko Zoron nimi siis kakkososassa Roronoa Zoroksi? Luojan kiitos. Ehdin jo haukkua nimen ihan täysin, ennen kuin tiesin tuota. Reneferin tietoiskut pelastavat päivän. =D Ei mutta oikeasti, sain kyllä shokin kun näin Zoron nimen vääntyneen sillä tavalla (amerikkalaisessa animessakin se sentään oli vain Roronoa Zolo) kun itse olen tottunut Roronoa Zoro-versioon.

Minua vain kyrsii että hahmot (ainakin Luffy ja Zoro) puhuvat puhekieltä. Minusta olisivat voineet edes pistää vuorosanat kirjakielelle ja kääntää ne vähän toisella tavalla; Luffy puhuu suoraan sanoen kuin mikäkin latvakakkonen. "No oho, voihan kökkö! Jopas sattui kun toi ihme kihveli paukahti suoraan nuppiin!" Tai siis, ihan kuin siitä olisi yritetty jotenkin pakolla vääntää hauskaa. Minua ei hirveästi huvittanut. (Kuka huutaa voihan kökkö kun on kuolema lähellä?)

Ja sitten Luffyn gumi gumi raketti oli vähän nyyh, vaikka se kai on vaikea kääntää mitenkään järkevästi suomeksi. Mietin myös että miksi Luffy-san oli korvattu herra Luffylla siinä missä katanat ja Namin nimen merkitykset oli selitetty sivun reunoissa. Kyllä -san päätteen olisi voinut yhtä hyvin jättää ja myös selittää lyhyesti jossain.

Äh, olen kauhea nirppanokka nyt, mutta en voi mitään. En vain ole tyytyväinen joihinkin käännösseikkoihin. Plussaa tosin oli se että hinta ei ollut hirveä (5,50 €) ja kansikuva oli hieno (pidän Eichiro Odan tyylistä, so sue me).

Hailie Jade

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #57 : Maaliskuu 27, 2005, 18:56:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Renefer"
En ole lukenut sarjaa kovin innokaasti muilla kiellä, mutta Ruffyyn ehdin jo mieltyä. Nyt se on Luffy *maistelee* Tottuuhan tähänkin. tarvitaan vain paljon aikaa. Erittäin paljon aikaa...

Niih, kai se voisi olla Ruffykin yhtä hyvin... veikkaisin että se kirjoitettaisiin japanilaisittain jotenkin Rufi? En ole kyllä ihan sataprosenttisen varma. Olen kyllä itse tottunut/mieltynyt jo Luffyyn animea katsoessa ja mangaa jonkin verran lukiessa.

Olen varmaan sitten vain auttamattoman vanhanaikainen kun en jotenkin pidä siitä, että hahmot puhuvat puhekieltä. xD Äh, aivan sama. Ei makuasioista voi kiistellä. Kyllä periaatteessa tajuan puhekielen ehkä siinä mielessä, että One Piecehän on tarkoitettu jonkinlaiseksi huumorisarjaksi.

Lainaus
Piirrustusjälki nyt on omatakeisen karmivaa, mutta minä pidin tarinasta jollain tasolla. Hillitöntä fanittajaa sarjalle minusta tuskin koskaan saa, mutta joskus voisin albumin ostaa. Aina, kun joku toinen suostuu kustantamaan minulle moista :P

Aina Eiichiro Odan tyylistä tunnutaan joko pitävän tai ei. xD No joo, ei One Piece nyt mikään maailman kaunein sarja kyllä ole, mutta minusta ihan okei. Kyllä pidän Eiichiro Odasta ainakin enemmän kuin Rumiko Takahashista jossei muuten. Mutta joo, en kyllä ehkä aio itsekään ryhtyä vakituisesti ostamaan. Se on kuitenkin aika järjettömän pitkäkin ja niin päin pois.

Kenshi

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #58 : Maaliskuu 27, 2005, 22:23:55 »
Äiti oli ihanana ihmisenä tuon One Piecen ostanut, kun kaupassa kävi (kannattaa tehdä lumitöitä :D). Pidin juu, eihän tuo mikään maailman kaunein ole, mutta hauska sitten senkin puolesta. Oikeastaan pidän tuosta piirrostyylistä, se on kiva. Aion ostaa (siis ostattaa) One Piecen, aina kun uusi alppa ilmestyy. Tuon ensimmäisen osan perusteella sarja vaikuttaa todella hyvältä, vauhdikkaalta ja hauskalta ja kaikelta kivalta. (Huomasin muuten, miten paljon olin ymmärtänyt väärin tai jättänyt ymmärtämättä, kun ruotsiksi sen 1. osan luin..)

Suomennoksista valitan, kärsikää. Luffy häiritsee minua, kun joka paikassa olen nähnyt sen Ruffyna, kaikki aina puhuvat Ruffysta, mutta eiköhän tuohon totu.. Zolo samoin, koska siihenkin olen tottunut Zorona. Tuo l'Ollonois on oikeastaan ihan hyvä ratkaisu tuohon ensimmäiseen osaan, koska kaikkihan tietää Francis L'Ollonoisin, eikö juu? Mutta se on oikeastaan minulle sitten ihan sama, että onko se myöhemmissä osissa l'Ollonois vai Roronoa, (Roronoa on kyllä paljon helpompi sanoa..)
Jostain syystä en ole ikinä tyytyväinen minkään mangan suomennoksiin, minusta ne ovat kaikki todella kökköjä, ainakin ne, mitä olen nähnyt. Kirjakieli olisi mielestäni sopinut tuohon kuitenkin paremmin, kuin puhekieli, vaikka tuo muuten aika karu manga onkin. Tietysti tuo johtuu siitäkin, etten ole tottunut lukemaan oikein mitään puhekielellä, mutta kun englannissakin puhekieli kuulostaa järkevältä. Sain joululahjaksi suomenkielisen Dragonball vol. 1, ja siinäkin tuo suomennos häiritsee (tosin Dragonballissa minua häiritsee kaikki muukin). Puhekieli ei mielestäni vain sovi niihin suomennoksiin, se on liian karkeaa. Pakko tuohjon varmaan on tottua, mutta valitan silti. Tuon puhekielen takia minulle tuli Luffystakin mieleen se häntäheikki DB:ssa, mikä ärsyttää suunnattomasti.
Egmontin mangoissa ei muistaakseni puhekieltä käytetä niin paljoa, mutta suomennos on sitten muuten vaan kökkö. Olen kauhea nipottaja tuon suhteen, mutta en voi sille mitään. Sain kaikki ystävänikin hermoraunioiksi silloin, kun YleTeemalta tulivat ne anime-elokuvat, kun valitin yllätys, yllätys, taas suomenkielisen tekstityksen kökköydestä. (Mielestäni esim. "En pidä sen tyylistä" kuulostaa todella tyhmältä. Ja tuo on vain lievä esimerkki, kun en tähän hätään parempaakaan muista.)

Ja nyt minut hakataan, kun seuraavan kerran näyttäydyn, jeejee. Mutta tuo oli vain minun mielipiteeni, ei saa hirttää sen takia, eihän..? Sitten, jos tapatte minut tämän takia, lupaan huutaa "Voi kökkö!"
Kiitos.

Hailie Jade

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #59 : Maaliskuu 28, 2005, 14:09:00 »
Voisin veikata, että japanilainen kirjoitusmuoto olisi Raffi? R äännetään l:nä, joten tulisi Laffi (eli englanninkielen kirjoitusmuodon mukaan Luffy). Muistaakseni siinä olikin juuri joku tuollainen kikka, miksi jotkut sen muunsivat Ruffyksi (Raffi, jos r äännettäisiin r:nä :D).

Totta muuten, ei huono ehdotus. En tiedä, mistä keksin sen "rufi"-muodon... eikun nyt muistin, minulla on vain jotain omituisia mielikuvia Namista, joka kuulosti animessa huutaneen "Rufi". Hmm... Tai sitten muistan taas väärin. xD

Lainaus
Ja nyt minut hakataan, kun seuraavan kerran näyttäydyn, jeejee. Mutta tuo oli vain minun mielipiteeni, ei saa hirttää sen takia, eihän..? Sitten, jos tapatte minut tämän takia, lupaan huutaa "Voi kökkö!"
Kiitos.

Haha. xD Vedetään kaikki joukolla sellainen "voi kökkö". Äsh, en minä ainakaan hakkaisi, koska olin aika samaa mieltä. Minullekin tuli mieleen muuten Luffyn puhetyylistä suomalaisen DB:n Goku (mikä ei miellyttänyt hirveästi, koska en pidä DB:stä).

Hailie Jade

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #60 : Maaliskuu 28, 2005, 15:36:48 »
Luffyn nimeen vielä kerran palatakseni, en minäkään siitä hiuksiani ala repimään että onko sen tolvanan nimi Luffy, Ruffy, Rufi vai Raffi, kunhan omaksi ilokseni mietin. Kun en usko että tulen edes niin vakituisesti sitä suomenkielistä mangaa ostamaan. Olkoon aihe loppuun käsitelty meikäläisen osalta siis...

Joku lyhyt mangasarja vai? No, vaikka en siitä muuta tiedäkään, niin ainakaan ei ole kerrankin megalomaanisen pitkä kuten vaikka se Ranma tai One Piece (joka ei vieläkään ole Japanissa loppu. Olisi kyllä aika ovelaa lopettaa ajoissa, mutta jaa, japanilaiset tuntuvat katsojalukujen sun muun perusteella tykkäävän). En ole kyllä noista muista kuin Mermaid sagasta kuullutkaan, mutta en minäkään enää Takahashin sarjoja kaipaisi suomennettavan. Ja jos Inuyashaa aletaan kääntää, niin alan pillittää hiljaisessa yksinäisyydessä. Tai siis, sekin on Takahashin sarja, päättymätön tarina ja muutenkin itseään toistava. Ainoa mikä sen omissa silmissäni pelastaa ovat ehkä jotkut hyvät fanficit/artit. xD  

Olen epäluuloinen sitä Näin piirrät mangaa-opasta kohtaan. En saisi olla ilkeä, mutta en kyllä oikeasti tiedä, että huolisinko oppeja sellaisesta kirjasta, jossa se kuvitus on samanlaista kuin siinä mainoksessa (jos on).

Kenshi

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #61 : Maaliskuu 28, 2005, 15:58:06 »
Tuosta "Näin piirrät mangaa" -oppaasta. Minä lainasin sen kerran kirjastosta, englanninkielisenä, kun se sattui vastaan tulemaan. Olen joskus lainannut niitä "How to draw manga" -opuksia muutaman, ja sattui tuon Coopen teoksen lisäksi olemaan lainassa "How to draw manga – Male characters", ja niitä vertailin. Hei, tottakai miehiä pitää osata piirtää. (Ei minulla ole mistään oppaista mitään erityisen hyviä kokemuksia, kun ei niistä mitään hyötyä ole minulle koskaan ollut, haittaa enemmänkin, vaikka vain mielenkiinnosta olen niitä kohdalle sattuessa lainannutkin. Pari ihan hyödyllistä pikkuvinkkiä olen löytänyt.) Mutta, joka tapauksessa, mielestäni tuo Coopen opas ei ole mikään maailman loistavin, asiat oli esitetty aika suppeasti, tulee mieleen lähinnä tuo One Piecessa ollut "Piirretään pääkallomerkki"
Lainaus
Mutta ainahan on toivoa ja kenenkään piirrustustaitoja haukkumatta toivon, ettei kirjan kuvitus ole samaa tasoa kuin mitä mainoksessa.
Renefer, itse asiassa kyllä, sen kuvitus on samaa luokkaa, kuin mainoksessa..
En sano tätä pahalla kenellekään, mutta jos välttämättä joku haluaa mangatyylillä oppia piirtämään, niin minä suosittelisin Zhenoan kurssia, ja jos välttämättä ihan "kunnollisia" oppaita haluaa, niin ne "How to draw manga" -oppaat ovat kyllä englanniksi, mutta ihan hyvin niistä ymmärtää, jos ei muuten, niin sanakirjan kanssa vaikka. Hikaru Hayashi on ainakin muutaman noista tehnyt, mutta suurin osa taitaa olla bishoujo-oppaita, jos tuo haku ei kauheasti valehtele. Sen Coopen oppaan nimi taitaa muuten olla englanniksi myös How to draw manga, jos oikein muistan..

Lisää Takahashia? En ole noista muista kuullut minäkään, mutta mieluummin sitten jotain muuta, kuin Mermaid Saga.. Jaajaa, tuo Egmontin uusi manga vähän epäilyttää, mutta en edes jaksa alkaa sitä enempää miettimään..

Poissa Zhenoa

• Hirnyrkki
Manga
« Vastaus #62 : Maaliskuu 28, 2005, 18:51:48 »
Kaikki tyyliin How to draw manga-kirjat ovat kyllä jotain kauheimpia ikinä. Kangistun jos vain kuulenkin niiden nimen jossain ja pyörryn jos näen. Ihan tosi, jokainen ihminen piirtää paremmin ilman niitä (ja tutoriaaleja yleensäkään. Tutoista ei ole muuta kuin haittaa; etenkin silloin, kun niitä alkaa noudattaa pilkuntarkasti ja kopioiden).

On niistä nyt sen verran hyötyä, että voi skipata vaiheen nimeltä Sokea Kokeileminen ja siirtyä suoraan vaiheeseen Kokeileminen Oikeilla Välineillä. Noista ihan virallisista HtDM-kirjoista saa ihan sopivasti sellaisia pikkuvinkkejä ja apua tekniikoiden kehittämiseen. Itse kyllä pysyisin mahdollisimman kaukana ei-japanilaisten tekemistä oppaista, esimerkiksi Hartin ja Coopen tyyli kyllä on sen verran jäykkää pseudoa että melkein inhottaa. (ja öhöhöö, elkää plz katsoko sitä wanhaa kurssiani, se on le ruma xD)

On muuten aika turha kertoa kenellekään, että mitä pitäisi ehdottomasti lukea ja mitä ei. Toki on olemassa ihan laadullisesti katsottuna hyvää ja huonoa mangaa, mutta kyllä sitä voi huonostakin sarjasta tykätä. Itsekin fanitan kuola valuen mm D.Gray-mania ja Hamelnia.

Ezp, juu tosiaan, POH on kyllä ihkuva manga. Kerrankin sarja, joka on sekä laadukas että siitä jopa voi tykätäkin :3

Poissa

• kAHVikuppisihteeri
  • Vuotislainen
  • jump, deliver me
Manga
« Vastaus #63 : Huhtikuu 11, 2005, 19:17:36 »
Mangaa, animea. Juu no kyllä, minäkin yleisesti ottaen pidän mangasta hyvin paljon, vaikka en sitä luekaan juuri koskaan, selailen joskus Dragon Balleja ja Ranmaa lähikioskeilla. Manga on mielestäni hyvin kaunis tapa piirtää, pidän hahmojen pikkuisista nykerönenistä ja hyvin suurista silmistä, sekä aina niin erikoisen värisistä tukkatyyleistä. Eli yleisesti ottaen tytoille suunnattu manga, shoujo, kiehtoo minua enemminkin. Siinähän on erityisesti niitä söpöi pikku nenii. ^_^

Ensimmäinen mangasarjis, minkä käsiini olen koskaan ottanut, on ollut Ranma. Ranma ja Ranma, sehän se. Ranma on todella hyvin piirrettyä, ja minua harmittaa, etten aikaisemmin ole tajunnut ostaa Ranmaa, nythän se on mennyt jo vaikka kuinka monta osaa eteen päin. Myös Dragon Balleja olen selaillut, mutta siitä en saanut mitään tolkkua. No ei, en edes lukenut kunnolla.
Animea en muista koskaan katsoneeni. Eipäs, olen katsonut Sailor Moonista yhden ainoan jakson, senkin serkkuni luona valtavan metelin keskellä! Ja täytyy sanoa, että parempaa anime on kuin ns. "tavallinen" ihmisen kädenjälki, mitä näkee vaikka Risto Reippaassa. *psykonaurua*

Juu no, asiani taisi olla tässä. Kivaa ja kaunista se manga, tykkään, ja haluan lukea enemmnkin. ^_^
"Seuraavaks me vedetään sellanen progepläjäys, että te saatanan kakarat ette löydä kotiinne."

Elewyn

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #64 : Huhtikuu 19, 2005, 13:12:54 »
Juu, minäkin tykkään paljon mangasta/animesta...^^ Kiinnostuin mangasta varmaan sen kautta kun surffailin eri manga-aiheisilla sivuilla ja näin ensimmäisen animeni, Hopeanuolen. Ja kyllähän minunkin täytyy myöntää että piirrän melko mangatyylisesti, tosin yritän aina muistaa välillä harjoitella realististakin puolta. Manga on mukavaa lukea, mutta kyllä nämä kotimaiset/eurooppalaisetkin sarjakuvat ovat melkeinpä ihan yhtä hyviä, riippuu sarjasta.

Piirrustustyyli ja useimpien mangataiteiljoiden hieno käden jälki uppoaa minuun, kai siitä sen takia kiinnostuinkin.
Itse luen yleensä Dragon Ballia ja salapoliisi Conania ja muita jos satun löytämään, enempiä mangoja en ole vielä kovinkaan paljon lukenut kun ne maksavatkin niin vietävästi... Mutta itseltäni löytyy peri Weediä sekä Narutoa. Inu Yashakin on ihan mukavaa luettavaa. Ja minä joudun häpeäkseni tunnustamaan että olen aika paljon kiinni tuossa "markettimangassa", kun ei ole varaa ostaa mitään hienouksia. Mutta suunnitelmissa olisi ostaa lisää Narutoa sekä Death Note-mangaa.

Ja jos nyt muutama sananen animestakin. Animea olen katsellut mieluiten Miyazakin töitä(mm. Henkien kätkemä) ja Neon genesistä sekä mitä nyt telkkarista tulee jotain typerää suomeksi dubattua, kuten Duel Mastersia(plaah), Pokemonia(kukakohan sitä ei olisi kertaakaan nähnyt), Battle b-damonia...joista en kyllä tykkää paljonkaan, huvikseen katson jos telkkari on päällä. NGE ja DBZ:tä jaksaa katsoa. kiitos subbarin.

Luftalarm

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #65 : Kesäkuu 09, 2005, 17:53:12 »
Tokihan minun täytyy saada mielipiteeni julki tästä ah-niin-muodikkaasta Japani-villityksestä, jonka osaksi manga ja animekin kuuluvat.

Minä fanitan mangaa ja animea. Muutamia vuosia sitten - olin korkeintaan 11-vuotias - päädyin nykyisen Purastikin sivuille. Siellä piirrustuksia selatessani ihastuin todella mangatyyliin. Aloin ottaa selvää mitä tämä outo magna oikein on ja sitä kautta on tähän pisteeseen tultu. Piirrustustyylinikin on muokkautunut jokseenkin mangan tyyppiseksi, mutta vain silmien osalta.

Saamattomuuteni ja huonon tietokoneen vuoksi en ole kuitenkaan lukenut kuin suomennettuja mangoja ( yhdestäkään en ole oikeasti pitänyt, mutku son mangaa!1+ ) eikä koneeltakaan löydy yhtään jaksoa animea. Tiedän kuitenkin aika paljon eri sarjoista arvosteluja ym. lukemalla, ja näiden pohjalta osaan nimetä suosikkini. Minulla olisi jonkin verran rahaa niiden tilaamiseen netistä/ulkomailta, mutta kun ei uskalla, niin ei uskalla. Enkä oikeastaan jaksaisi ottaa selvää mahdollisista tomituksista, sillä pelkään kielipääni olevan sen verta huono ( vaikka rakastankin kieliä ), että en saisi tilaamistani teoksista selvää hölkäsen pöläystä -> rahan tuhlausta. Rahan tuhlaus on muodostunut lähes fobiaksi kohdallani, kadun vielä kuukausia turhan ostoksen jälkeen. Siis möllötän suomennoksien kanssa, möö.

Tämän takia vetoankin ihmisiä mankumaan hyviä manga- ja animesarjoja, joita ei ole pakolla venytetty miljoonien chaptereiden mittaisiksi. Esim. Subtv on saanut minulta 'muutamia' viestejä koskien sarjoja, mutta sieltä päin on kuulunut pelkkää "katsotaan nyt, jos on kysyntää". Tasoa nostamaan, vaikka Sailormoonit ja hamtarot ovatkin jonkinlaisia klassikoita. Nääs!

Jaa että mitä? Meni offtopiciksi? Hyvin mahdollista.

Poissa Zhenoa

• Hirnyrkki
Manga
« Vastaus #66 : Kesäkuu 09, 2005, 19:39:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Luftalarm"
Esim. Subtv on saanut minulta 'muutamia' viestejä koskien sarjoja, mutta sieltä päin on kuulunut pelkkää "katsotaan nyt, jos on kysyntää".

Sen verran nyt voisin sanoa, että kukin valtakunnallinen tv-kanava on saanut, ja saa edelleenkin, ihan kiitettävän määrän postia sarjoja mankuvilta faneilta. Tosiasia vain on se, että vaikka kanavalla olisikin halua näyttää suomalaisille japsianimaatiota, on hyvien sarjojen hankkiminen usein todella hankalaa johtuen monimutkaisista lisenssi- yms-asioista (ts, aina ei edes tiedetä kenelle jonkin sarjan näyttö- ja myyntioikeudet tietyllä puolella maailmaa kuuluvat). Sama koskee myös mangan julkaisemista Suomessa; kyllä ne kustantajatkin tekevät parhaansa tuodakseen mangaa tänne.

Poissa franzi

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
Manga
« Vastaus #67 : Kesäkuu 11, 2005, 22:40:46 »
Minä en lue mangaa, ja joskus minua ihmetyttää, että mitä niin ihanaa siinä koko hommassa on! Siis, onhan se kivasti piirretty ja silleen, mutta ei ne mitenkään erikoisia juoneltaan ole. En ole muuta kuin vähän lukenut mangaa, joten olen aika huono sanomaan, mutta se vähäinenkin riitti jo unohtamaan koko jutun.

Aika vasta olen itse huomannut, että minulla on tapa piirrellä jotain mangan tapaista. En todellakaan osaa piirtää oikean näköistä mangaa, mutta kyllä se sitä ainakin hiukan muistuttaa. En tiedä, miksi piirrän. Ehkä siksi, että muutkin piirtävät mangaa. Se on hienon näköistä.

Animea olen jonkun verran katsonut. Kukapa ei olisi joskus vähän nuorempana katsonut Pokemoneja? Minä ainakin seurasin ahkerasti jonkin aikaa. En sen erityisemmin kuitenkaan pidä animesta, saati mangasta. En ymmärrä, miksi ne ovat saaneet niin paljon suosiota, vaikka maailmassa on paljon muitakin hienoja ja erilaisia piirrustustyylejä. Eikä animesarjoissa ja mangasarjiksissa ole hyviä juonia. Suurin osa on minun mielestäni aika tyhjänpäiväistä tavaraa, siis sen juonen osalta.

Aware

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #68 : Kesäkuu 11, 2005, 22:50:09 »
Lainaus
(Tai, että olen aina inhonnut pokemonia :P) Mutta niillä on liian isot silmät ja outo nenä...

En toki minäkään koskaan ole Pokemonista tykännyt (okei, okei, myönnetään. Ehkä ekalla ja tokalla, siihen se sitten loppuikin) ja siitä ei tarvi tykätä, vaikka pitääkin mangasta/animesta.
Pidän mangasta ja animesta juuri sen takia, koska niillä on niin ihanat silmät, kasvonpiirteet, hiukset, jne. Ja minä tykkään itsekin piirtää sillä tyylillä.
Pieni miinuspuoli tottakai on se, että kun on aloittanut mangatyylillä piirtämisen, ei voi sitä lopettaa, ja pian ei voi/pysty piirtämään oikean näköisiä.
Minä silti tykkään paljon mangasta ja animestä. Katson usein miten Sailor Moonia, Neon Genesis Evangelionia, ja useita muita (kuten Hamtaroa, jne).

Poissa Zhenoa

• Hirnyrkki
Manga
« Vastaus #69 : Kesäkuu 12, 2005, 13:33:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Jónsì"
Tosin mangafaniystäväni ovat sitä mieltä että Akira ei ole kunnon mangaa. Sitä luetaankin väärinpäin. Ja sen piirrostyyli on ehkä vähän omintakeista, mutta on se silti loistavaa luettavaa. Ehkä hieman väkivaltaistakin...

Jaa, että siis Akira ei ole "kunnon mangaa"? Eihän sarjaakaan ole luonut Otomo, joka on tunnettu myös Metropolis- ja Cannon Fodder -elokuvista ja joka on yksi vaikutusvaltaisimpia henkilöitä alallaan. Mm, niinpä niin.

Miten niin "väärinpäin"?

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
Manga
« Vastaus #70 : Kesäkuu 12, 2005, 21:19:51 »
Time Strangereita on tulossa siis kolme? Wow. Kerrankin ne tajuavat tuoda Suomeen jotain ei-hehtaari-sarjoja. Ja vielä shoujoa! En ole ikinä koskenut shoujoon pitkällä kukkakepilläkään, mutta kerta se on ensimmäinenkin (: Time Strangerit aion joka tapauksessa hyllyyni saada.

Ranmassa kun on se vika, että olen kyseiseen sarjaan totaalisesti koukussa, ja se jos mikä tekee hallaa kukkarolle. Tällä hetkellä hyllyssä on kaikki 19 suomeksi käännettyä pokkaria, ja joka ainoan olen joutunut itse maksamaan :D Kalliiksi on käynyt, juu, ja sarja on vasta puolivälissä. Sitä paitsi Ranmojen juoni (mikä juoni? xD) etenee puuduttavan hitaasti, ja vaikka olisin jättänyt väliin kirjat 6-12 (täytejuttua täytejutun perään), en olisi kyllä menettänyt yhtään mitään. Onneksi viimeisimmät (17-19) ovat olleet vähän laadukkaampaa lukemista.

Tänään erehdyin ystäväni yllyttämänä katsomaan pari jaksoa Sailor Moonia (ruotsiduppi x_X yäk yäk...) ja heti sen jälkeen oli rynnättävä suomalaisen nettikauppaan katsomaan, löytyisikö sieltä kyseistä mangaa. Yleensä kun manga lyö minusta animen 3-1. Suomalaisen ja Akateemisen nettikaupat ovat muuten suositeltavia paikkoja, mitä englanninkielisen mangan ostamiseen tulee :) Varsinkin Suomalaisella on melko laaja valikoima, kun taas Akateemisen postimaksukäytöntö on erittäin kukkaroystävällinen eivätkä hinnat hirveästi päätä huimaa.
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Marsupieni

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #71 : Kesäkuu 15, 2005, 20:43:06 »
Minä en erityisemmin ole hullaantunut animeen ja mangaan... tai miten sen nyt selittäisin... Eräs rakas ystäväni pisti minut katsomaan Gravitationin. Siihen hullaannuin, enkä ole irti päässyt. Olen minä muita mangoja ja animeja kyllä katsellut, mutta ei ole suuremmin iskenyt.

En piirrä mangatyylillä. En piirrä paljon muutenkaan tosin.

Hieman ärsyttää että mangasta on tullut sellainen muotijuttu, itsekin olin aluksi sitä mieltä etten koske siihen pitkällä tikullakaan. Tällähetkellä luen Mangaa siinä missä muutakin sen enempää fanittamatta. Tosin Graveja ei lasketa, ne mulla on kaikki, niin animet, OVA:t kuin mangatkin (paitsi se viimeinen joka ilmestyy kuukauden sisällä...) Mutta en minä niihin hurahtanut sen takia että se on mangaa, tai muotia. Se tarina on vaan niin hyvä... Surullinen ja hauska yhtäaikaa...

Okei, nyt meni hehkutukseksi. Mutta hyvä se on.

(luin tekstini uudelleen ja tajusin ristiriidan: en fanita mangaa, mutta fanitan gravitationia...duh...)

Hailie Jade

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #72 : Elokuu 01, 2005, 16:39:56 »
Moi taas. Koko topic on nyt ilmeisesti kuollut kuin kala, mutta kuitenkin. Kävin tässä Anime-lehden sivuilla, ja löysin sieltä seuraavan uutisen:

"Maailmalla huippusuosioon noussut Rumiko Takahashin Inuyasha-manga tulee Suomeen. Egmont-kustannus aloittaa sarjan julkaisemisen marraskuussa. Julkaisun yksityiskohdat selviävät ajankohdan lähestyessä, mutta alustavien tietojen mukaan Inuyasha julkaistaan peilaamattomassa muodossa, eli luetaan oikealta vasemmalle."

Noh, mitä mieltä olette? Itse voisin lähinnä sanoa tähän voi hitto, koska Ranma ½ on jo markkinoilla, eikä mielestäni enää tarvita Takahashin tekeleitä suomeksi yhtään enempää. Millä meinaan vain sitä, että suomeksi käännettyä mangaa ei vieläkään kovin paljon ole, niin miksi on pakko kääntää vielä lisää Takahashia, joka ei nyt, hmm, ole edes mikään parhaimpia piirtäjiäkään. Puhumattakaan siitä, että meillä on jo One Piece ja Ranma, joille kummallekaan ei näy loppua. Ranmaahan tietenkin on "vain" 38 pokkaria ja sarja on kumma kyllä jopa saatu loppuunkin joskus, mutta One Piecehän jatkuu vieläkin. Ja niin tekee Inuyashakin japanissa, eikä Takahashi näytä olevan kiinnostunut hidastamaan tahtia, vaikka juoni jauhaa ihan paikallaan ja mangaa on olemassa jotain 40 pokkaria.

Että niiskis. Oli vain pakko tulla ruikuttamaan, sori jos olette Takahashin faneja ja silleen, mutta ihan rehellisesti sanoen omasta mielestäni pahemmin ei melkein olisi voinut käydä suomennettavaa mangaa valittaessa. Niin no, Inuyashahan on överisuosittu, joten kaipa se sitten on osasyynä asiaan.

Poissa Myy

• Vuotislainen
Manga
« Vastaus #73 : Elokuu 01, 2005, 19:37:09 »
ÏnuYasha suomeksi? Nöyyy.... On InuYasha ihan ookoo (noh, omistan peräti yhden pokkarin), mutta miksi he suomentavat lisää Takahashia? Varmaan vain sen takia, että InuYasha on sen verran suosittu ja tunnettu, että se myy hyvin. Mielestäni he voisivat kokeilla jotain harvinaisempaa, mitä ei esim. fantasiapeleistä tai kirjakaupoista englanninkielisenä löydy. Esim. Conanin tullessa, sarja oli täysin uusi minulle. Sellaista lisää pliis....

Ja lyhyemmät sarjat olisivat ihan tervetulleita, sillä kun Ranma tuli ja aloitin sen keräämisen, se on nyt vain pakko kerätä loppuun kun yli puolet sarjasta jo omistan, vaikkei mikään erityisen hyvä sarja mielestäni olekaan..

Hailie Jade

• Ankeuttaja
Manga
« Vastaus #74 : Elokuu 01, 2005, 20:20:35 »
Sorry nyt suuresti tämä vikinämollaamiseni, pisti vain kummastuttamaan että miksi Egmont tahtoo välttämättä julkaista vielä lisää Takahashia kun maailma on mangaa täys muutenkin. Tuohon Urusei Yatsuraan en osaa kyllä sanoa ihan rehellisesti mitään, koska en ole siihen tutustunut.

Eipä sillä, vaikka olen saanut Takahashia tuutin täydeltä, en meinannut tietenkään etten aio koskea sarjaan pitkällä tikullakaan. Voisin ostaa pari halpaa pokkaria suomeksi. Esmes jotain joissa Kikyou ja Sesshoumaru esiintyvät, koska pidän molemmista henkilöistä edelleen jonkin verran... ja täytyyhän se suomennos kai tsekata läpi vain siksi, että olin muinoin sarjan intohimoinen fani. Har har. =D

EDIT; Pöö, Renefer, en suuttunut. Totesin vain vikinämollaamisen tosi käyttökelpoiseksi sanaksi omaan ruikutukseeni, heh-heh~ Like peace, dyyds. =D