Tykkäsin hirmu paljon siitä, että ihmisten kanssa Lisko oli vähän hämillään, mutta eläinten kanssa heti aivan omalla maaperällään. Lisäksi se elekieli, siis ai että <3 Liskohan vältteli koko ajan katsekontaktia kaikkien kanssa ja oli tavallaan vähän kyyryssä tosi epäuhkaavasti, mikä mun mielestä sopi tosi hyvin, koska niin varmasti juuri eläinten kanssa pitää käyttäytyä.
Joo, tuo on hyvä pointti. Minunkin mielestäni Liskon näyttelijä oli tosiaan sympaattinen ja hyvä roolissaan, mutta en osannut huomioida hänen elekieltään ja kuinka sopiva se oli Liskon kaltaiselle hahmolle :)
Mutta olen myös aika tavalla eri mieltä siitä, mitä monet ovat sanoneet Graven käytöksestä. Itse voin hyvin kuvitella Grinden sellaiseksi, vähän hätäiseksi ja uhkarohkeaksi, koska hän on niin varma omista voimistaan. Ja hyvinhän näytti pärjäävän! Olisi kyllä varmaan pitänyt tajuta hänen henkilöllisyytensä jo siitä, kuinka vahvaa taikuutta hän käytti - ei tainnut käyttää sauvaa muutamaan kertaan lainkaan. Ihan ensiesiintymisestä hänet kyllä jo arvasi pahikseksi, oli jotenkin niin luihun (huom! ei luihuisen) oloinen :D
Hyviä pointteja nuokin! Mä itse asiassa ehdin jo käydä katsomassa Ihmeotukset toisenkin kerran ja luonnollisesti kiinnitin Gravesin hahmoon nyt ihan eri tavalla huomiota. Otan sen verran aikaisempia puheitani takaisin, että ei hän enää vaikuttanut minusta aivan OOC-Grindelwaldilta. Se, minkä aiemmin tulkitsin hermostuneisuudeksi, näyttikin nyt enemmän jatkuvalta ympäristön tarkkailulta ja tietynlaiselta varuillaan ololta, mikä on tietysti luontevaa käyttäytymistä valeasussa olevalta lainsuojattomalta. Olin itse asiassa varsin vaikuttunut näyttelijän suoriutumisesta. Ja aloin myös toivoa hartaasti, että hänet olisi roolitettu Grindelwaldiksi Johnny Deppin sijaan - jälkimmäisen esiintyminen tuntui toisella katsomisella oikeastaan entistäkin surkeammalta överiksi vedettyine teatraalisine kähinöineen ja järkyttävine ulkonäköineen (senkin puoleen että se oli aikamoinen kontrasti siihen, miten Graves/Grindelwald oli aiemmin käyttäytynyt). Parissa sekunnissa Grindelwald muuttui lähinnä vain vitsiksi - ihmiset ihan oikeasti naurahtelivat ympärilläni ja olen melko varma, ettei se ollut tarkoitettu reaktio. Grindyssä olisi mahdollisuuksia hyvin moniulotteiseen hahmoon ja on sääli, että Deppin kynsissä hänestä tulee kuitenkin todennäköisesti jälleen vain yksi uusi oudon näköinen ja oudosti puhuva friikki.
No joo, ennen kuin lämpenen liikaa Deppin dissaamiselle, niin sanon Graves/Grindelwald-kuviosta vielä sen, että se olisi voinut toimia paremmin, jos katsoja olisi tiennyt alusta alkaen Gravesin olevan Grindy. Oma suhtautumiseni tosiaan muuttui paljon kun katsoin leffan toisen kerran tietoisena tästä. Elokuvan olisi voinut rakentaa siten, että katsoja olisi seurannut, kuinka Grindelwald ajaa omaa agendaansa ja luovii taikaministeriössä pyrkien olemaan paljastumatta. Niin ikään oikean Gravesin tilanne oltaisiin voitu käydä läpi myös (miksi Grindelwald valitsi hänet ja kuinka hän onnistui teeskentelemään Gravesia niin uskottavasti ettei kukaan huomannut mitään, jne.) sen sijaan että se jätettiin aivan auki. Nyt jäi sellainen fiilis, että kyseisen tarinankaaren pääasiallinen tarkoitus oli vain laittaa leffan loppuun ylllätyyyyys-käänne, joka kuitenkin on aiemmin nähty twist potter-maailmassakin. Niin ikään "Graves" olisi herättänyt enemmän kiinnostusta ja saanut hahmona ryhtiä, koska nyt yhdellä katsomisella hän vaikutti tosiaan epämääräiseltä pahishahmolta, josta ei oikein tiennyt, mitä hän oikein oli touhuamassa ja miksi. Ei elokuvan pitäisi vaatia useampaa katsomista, että sen keskeisistä elementeistä saisi kunnolla kiinni.
Ylläolevasta huolimatta olen edelleen sitä mieltä, että silti olisi ollut parempi, jos Graves olisi ollut ihan vain Graves (ja Grindelwaldin seuraaja). Kenties johtuu taipumuksestani nillittää, mutta en vain pääse sen yli, miksei kukaan ministeriössä huomannut hänen oletettavasti jollain tapaa muuttunutta käytöstään tai paljon suurempia taikavoimiaan (HP:ssä oli sentään perusteet, miksi Barty Kyyry jr:n petos toimi). Uskottavuus kärsii, kun tällaisia asioita ei millään tavalla noteerata. Ja jos leffassa ei ole aikaa tai mahdollisuuksia käsitellä niitä, niin kannattaisi ehkä miettiä, mitä pointtia on sellaisella juonenkäänteellä, mitä ei voida tai haluta toteuttaa kunnolla.
Hämmentävää, että leffa oli niin yhtenäinen tarina. Etukäteen arvelin, että leffa loppuisi tosi "kesken". Esimerkiksi, että viimeisessä kohtauksessa oltaisiin näytetty, kuinka Grindelwald saapuu New Yorkiin rymyämään. Nyt kuitenkin monen hahmon tarina sai päätöksen: Jacob sai leipomonsa (ja ilmeisesti unelmiensa naisen), Lisko lähti laukkuineen New Yorkista, Tina pääsi taas töihin.. Miten seuraavat osat jatkuvat, voivatko päähenkilöt mitenkään olla samat..?
Mietin myös, mahtaakohan Dumbledore esiintyä seuraavissa osissa..? Yleensä leffasarjat päättyvät pääpahiksen = Grindelwaldin tuhoutumiseen ja sehän tulee tapahtumaan Dumbledoren toimesta. Olisi aika mälsää, jos tätä taistelua ei nähtäisi. Dumbledore on kuitenkin selkeästi haluttu liittää näihin leffoihin (nimi mainittiin jo ensimmäisessä osassa).
Mun mielestä leffa ei oikeastaan toiminut kovin hyvin omana kokonaisuutenaan, vaikka Liskon karanneisiin taikaeläimiin liittyvät juonenkäänteet solmittiinkin lopussa yhteen. Enemmän tämä vaikutti tulevien leffojen pohjustukselta kuin omalta tarinaltaan, jolle nyt vain sattuu tulemaan jatkoa. Hirveän paljon asioita jätettiin keskeneräisiksi tai muuten epätyydyttävästi käsitellyiksi (esim. edellä paasaamani Graves/Grindy-kysymykset, miksi Valio onnistui pysymään hengissä niin pitkään, ministeriön toiminta hänen tappamiseensa liittyen, Vienon ja muiden toissalemilaislasten kohtalo). Ei kaikkea tarvitse tietenkään selittää puhki. Kotitontuilla näytti esimerkiksi olevan erilainen asema rapakon toisella puolella kuin mitä Isossa-Britanniassa, ja on ihan ok olla avaamatta sitä sen enempää tässä vaiheessa (tai välttämättä missään vaiheessa - moni yksityiskohta voi jäädä vain yksityiskohdaksi ja yksinkertaisesti antamaan taikamaailman ja erilaisen kulttuurin tuntua). Sama koskee myös Leta Lestrangen ja Dumbledoren nimien mainitsemista. Heistä kuullaan varmasti lisää myöhemmin, mutta koska he eivät olleet tämän elokuvan kannalta olennaisia, niin pelkkä maininta riittää hyvin.
Joo niin, käsittääkseni Dumbledore tulee esiintymään seuraavassa leffassa ja jostain olen saanut sellaisen kuvan, että viimeisessä elokuvassa olisi tarkoitus olla hänen ja Grindelwaldin kaksintaistelu.
Kauheasti taas vain valitan, vaikka elokuvassa oli paljon hyvääkin :P Nyt toisella katsomiskerralla nautin erityisesti monien yksityiskohtien ihastelusta, lavasteista ja puvustuksesta, hienosta musiikista (sellaista mukavaa jazz-tunnelmaa aina välillä) ja ylipäätään jonkun verran totutusta poikkeavaan mutta silti täysin tunnistettavaan taikamaailmaan sukeltamisesta :)