Kirjoittaja Aihe: Musiikin (meta)genret  (Luettu 562 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa koipen

• Scififisti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
Musiikin (meta)genret
« : Toukokuu 30, 2010, 02:59:43 »
Monet tuntemani ihmiset ovat kerrassaan tarkkoja musiikista mitä kuuntelevat - he määrittelevät musiikkinsa tarkasti genreiden mukaan erottavat tarkasti death- ja doommetallin.

Miten itse seuraat - tai olet tietoinen eri genreistä. Jaatko musiikkia genreihin, vaiko ovatko ne sinulle merkityksettömiä, eli kuuntelet sitä mihin törmäät ja kuulostaa hyvältä.

Itse olen yrittänyt saada tehtyä jakoa musiikista, joskin listasta jää taatusti oitakin asioita pois. Koko lista perustuu 5 juureen josita genret laskeutuvat. 5 metagenreä ovat Klassinen musiikki, Kevyt musiikki, raskas musiikki ja perinteinen musiikki. Klassiseen luen kuuluvan kaiken klassisen musiikin - korva kertoo melko tehokkaasti mitä tähän kuuluu. Kevyt jakautuu kahteen haaraan - Pop-musiikki ja klubmusiikki - tähän lukeutuen Jazz ja Blues sun muut. Raskaasen luen kaiken Rockin ja metallin. Perinteinen musiikki on läyhin haara, mutta siihen kuulunee hiemomusiikki, improvisaatio sekä ehkä joissain määrin reggae. Viides haara koostuu yksin kaupallisesta tunnus ja mainosmusiikista, sekä esim. urheilujoukkuiden kannustusmusiikista.

Nyt jo(t)ku(t) kysyvät varmasti: miksi? Ihmisten musiikkimaku kertoo usein paljon muutakin heistä. Esimerkiksi tuntemani klassisen kuuntelijat ovat usein yleensäkin kriittisempiä ja ajattelevampia ihmisiä kuin useat muut tuntemani.

Discuss.
nr: Douglas Adams / Linnunradan käsikirja liftareille

Poissa Nefseregiel

• Vuotislainen
Vs: Musiikin (meta)genret
« Vastaus #1 : Kesäkuu 01, 2010, 13:03:11 »
On se jännä tämä ihmisen tarve määritellä, analysoida ja luokittaa kaikki mahdolliset asiat, jopa sellaiset taidemuodot kuin musiikki joka liikkuu ihan toisenlaisella todellisuudentasolla kuin suurin osa muusta käsityskykyyn yltävästä maailmasta...

Mä koen genret lähinnä hyödyllisiksi suuntaviitoiksi siinä vaiheessa, kun yrittää etsiä itselleen uutta kuunneltavaa. Mutta koska jokaikisestä genrestä löytyy täyttä kuraa ja ihan loistavia poikkeuksia, niin ei sekään nyt niin hirveästi auta. Suuntaviivoina ne toimii myös esim. klubien linjauksissa. Toisaalta esim. goth ja metal - genret nyt on aikoja sitten sekoittuneet sen verran pahasti, että aina löytyy sitä porukkaa joka tulee ainakin kun itse dj'tän goottiklubilla niin toivomaan Mokomaa ja Viikatetta.

Esille tuoduista metagenreistä taas... No, klassisen musiikin tosiaan kuvittelee tunnistavansa korvakuulolta, mutta johtuuko se nyt sitten siitä että sävellys on niin klassinen vai siitä, että näitä enimmäkseen soitetaan kokonaisen orkesterin voimin, ja vielä perinteisillä soittimilla.

Kevyen musiikin kohdalla on pakko nyt kysyä, että sisältääkö klubimusiikki tässä Jazzin ja Bluesin lisäksi myös esim. Trancen ja EBM:n, ja millä perusteella ne on kevyitä - entäs muut konepuolen musiikkityylit, joista esim. vaikka Industrial on kyllä sen lajin klubijytkettä että sen on pakko olla raskasta musiikkia. Toisaalta osa rockista ja metallista on niin nössöjen juttuja että miten ne voi laittaa raskaaseen musiikkiin? Ylipäätään mun mielestä metagenreissä on vielä isompana se ongelma, että hyvin erilaista musiikkia luokitellaan yhden, samanlaisen termin alle.

Ja sitten pop-musiikki. Mä en vieläkään oikein käsitä tätä pop-termiä, koska olen jäänyt käsitykseen että se olisi lähtöisin sanasta populäärimusiikki, eli suosittu musiikki, eli se mikä just nyt on in. Eli esimerkiksi Suomessa pari vuotta sitten metalli oli pop-musiikkia. Ja erityisesti tämän termin kanssa mulle on täysin hämärän peitossa millä perusteella mikäkin bändi luokitellaan popiksi - Britney Spears on poppia, Suede on brittipoppia, suomalaiset naislaulajat on poppia elleivät ole tangoa ja kyllä musta joku Nine Inch Nailskin menee konepopista koska tahansa.

Metagenret on liian laajoja, mutta tietysti niillä on helpompi antaa vaan sellaista summittaista suuntaa että millä tyylillä musiikkia on tehty. Mutta punk, pop, rock, metal, industrial, post-punk, goth rock, ebm, trance, hardcore, idm... (No mun oman viitekehyksen kyllä näkee tästä listauksesta :D) En mä tiedä mitä noin tarkoilla genreillä oikeasti tekee. Onhan niillä hauska leikkiä, ja jos ne ottaa sellaisina "kuulostaa vähän niin kuin punk popilta" juttuina enemmän kuin tarkkarajaisina laatikoina, nekin on ihan jees.

Mä väittäisin, että tästä kirjoituksesta voi tehdä päätelmän, että genret on monimutkaisia ja hämmentäviä ja kantsii kuunnella vaan sitä musiikkia!

Joo. Genret on vaikeita. Toimivinta ois ehkä siirtyä vaan puhumaan, että tykkään semmosesta pirteän kuplivasta, älykkään kierosta, haamumaisen räjähtävästä