Kirjoittaja Aihe: Hyviä fiilistelybiisejä?  (Luettu 592 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Lotttaa

• Ankeuttaja
Hyviä fiilistelybiisejä?
« : Elokuu 05, 2009, 02:13:27 »
Eli tähän aiheeseen voitte kirjoitella mielestänne hyviä fiilistelybiisejä. Kertokaa mitä teille tarkoittaa "fiilistelybiisi", onko se iloinen vai surullinen? Milloin kuuntelette niitä? Missä seurassa? Antakaa myös esimerkkejä. :) Voitte myös kirjoittaa pätkän sanoituksista. Mikä on tärkeää hyvässä fiilistelybiisissä? Mikä biisissä herättää huomionne? Kuuletteko sen yleensä radiosta, vai etsittekö lempibändinne nimellä? Jos näette sen jossain sivulla, kiinnitättekö huomiota bändiin, nimeen vai kenties sanoituksiin? Täällä voitte keskustella vapaasti kaikenlaisista "fiilistelybiiseistä" :)

Jotain hyviä fiilistelybiisejä, kuten esim.  Outkast - Hey ya, tai Black eyed peas - I've gotta feeling.

Pidän tuosta Hey ya - biisistä koska biisi alkaa heti vauhdikkaasti ja mulla alkaa heti hymyilyttää. Jos mulla masentaa nii kuuntelen vaan tämän biisin ja tuntuu heti paremmalta =)

Ja I've gotta feeling on hyvä koska se alkaa rauhallisesti, ja kun se tulee vauhdikkaammaksi, biitti on tasaista ja tekee automaatisesti mieli pomppia ympäri kämppää. Olen herättänyt monesti porukat kun pompin vaan kuulokkeet korvilla :D

//Surumielinen avasi aiheen valvovan silmänsä alle ja toivoo, että kaikki muistavat perustelut viestejä kirjoittaessaan. Näin säästymme monelta turhalta listalta. ^^
« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2009, 00:07:45 kirjoittanut Lotttaa »

Poissa Raitasukka

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Objection!
    • flavors.me
  • Tupa: Mary Sue
Vs: Hyviä fiilistelybiisejä?
« Vastaus #1 : Elokuu 07, 2009, 08:58:11 »
Fiilistelybiisissä ei ole pakko olla hyviä sanoja, kunhan tunnelma on huoleton ja mielialaa kohottava. Tosin silloin kyllä hoilottelee mukana, olivat sanat sitten surullisetkin. Biisin pitää olla tarttuva ja sen pitää kolahtaa yleensä jo ensimmäisellä kuuntelukerralla.

Jos ajattelen sanaa 'fiilistelybiisi', mieleen tulee ainakin se että kappaleessa pitää olla omaan mielialaan sopiva tunnelma. Jotkin Coldplayn surullisimmista biiseistäkin saattaisivat olla fiilisteltäviä, mutta sanoisin kyllä että biisin pitää ainakin ulkoisesti kuulostaa iloiselta ja kepeältä. Fiilistelybiisi saattaa löytyä jopa sellaiselta bändiltä tai artistilta, mistä ei muuten välittäisikään. Radiosta tällaisia kappaleita kuulee valitettavan harvoin, ne oikeat aarteet ovat aina kätkettyinä levykokonaisuuksille.

Oma suosikkini tällä hetkellä on Feistin I Feel It All. Biisissä on jo ensimmäisestä sekuntista lähtien hyvää, tarttuvaa soittoa. Sanoista en oikein osaa sanoa että ovatko ne iloiset vai surulliset tai siltä väliltä, mutta kyllä niitä tulee laulettua mukana.

Coldplayn Viva la Vida or Death and All His Friends-levy on sellainen fiilistelykokonaisuus, että huh huh. Valehtelematta jokaisessa biisissä tekee mieli hoilottaa Chris Martinin kanssa tunnelmasta toiseen. On se vain niin hyvä levy.

Florence and the Machinen Dog Days are Over-kappale täyttää myös minun asettamani kriteerit fiilistelybiisille: sanoja on kiva laulaa laulajan mukana, biisistä tulee hassulla tavalla hyvä olo. Leave all your loving, your longing behind/ you cant carry it with you if you want to survive...

Snouk

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Elokuu 30, 2009, 17:11:27 »
Minä olen sellainen itsekiduttaja, että minulle fiilistelybiisit ovat useimmiten hitaita ja sitten itken ja angstaan ikävääni niitä kuunnellessa. Ja aina, kun olen vähänkin maassa niin kuuntelen jotakin hidasta ja surullista biisiä, jotta varmasti tulee entistä huonompi olo. Olen viisas. Surullisissa kappaleissa kuuntelen eniten biittiä.

Parhaita hitaita fiilistelybiisejä ovat mielestäni esim:
Nothing else matters - Metallica
Sail away - The Rasmus
Pidä musta kii - Nelli (Tyttö sinä olet tähti)
Elton John - Can you feel the love tonight (The Lion king)

On myös joitakin biisejä, jotka ovat nopeita ja hauskoja ja saavat minut hyvälle tuulelle. Yleensä sellaiset biisit ovat minusta oikeasti älyttömän huonoja, mutta ne ovat samalla todella hassuja ja hyviä siinä mielessä, että niistä tulee hyvä mieli. Näihin lukeutuu esimerkiksi inhokkilaulajani Lady Gagan kappale Poker face. Monesti myös aivan tarkoitukselliset "läppäbiisit" tekevät huonoudellaan niistä hyviä, kuten Lissujen Pissikset -kappale ja Tean Tytöt tykkää. Ne ovat niin meneviä ja samalla tyhmiä. Sanat ratkaisevat paljon hölmöissä biiseissä, ei niistä muuten saa niin hauskoja.

Poissa puolipro

• Lapsellinen eli lapsi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • BANG
« Vastaus #3 : Syyskuu 05, 2009, 21:32:12 »
itse sanoisin fiilistelybiisiksi The Beatles - Here comes the sun, vieläpä jonkun naisen coverina. sopii hyvin kesäpäivään, tulee niin unelmoiva ja lentävä olo ettei pääse alas. sanat ovat ihanat, ja muutenkin sopivan rento ja raikas biisi päivään kuin päivään. paitsi aika ristiriitanen olisi kuunnella tätä ukkosella.

minä sanoisin, että fiilistelybiisi riippuu aina fiiliksestä, ekana kyllä tulisi mieleen iloinen ja riemukas kappale, ei surullinen ja angstaava.
- LAULETAAN SE YHESSÄ, "PIRATE'S LIFE FOR ME" !
- EI, MÄ OON VAMPYYRI. "VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN, VAMPYYRII MÄ METSÄSTÄN. TAHDON SAADA CULLENIN, TAHDON SAADA CULLENIN. ENKÄ PELKÄÄ BELLAAKAAN."