Miten te muut abit valmistaudutte kirjoituksiin? Mikä on aikataulunne ja mitä opiskelumetodeita käytätte?
Minä valmistaudun ajattelemalla "noo onhan täs vielä aikaa" ja "menee miten menee". Viimeisenä iltana sitten panikoin ihan hirveästi kaikkea kokeeseen liittymätöntä, kuten riittääkö ruoka, tuleeko hirveä kahvinhimo, mitä jos sitä ja mitä jos tätä. Yöllä pyöriskelen sängyssä, jotta seuraavana päivänä olisi mahdollisimman hyvät todennäköisyydet nukahtaa hiljaiseen saliin tai luokkaan tai missä kirjoitukset sitten ovatkin.
Itse kirjoituksissa taasen tulen panikoimaan sitä, mitenhän vaikeita tehtävät ovat.
:)
Joo eli kirjoitan B-matikan ja A-ruotsin. Kuuntelu ei vielä huoleta, koska se nyt menee miten menee. Ongelmia tuottanee erinomainen taitoni unohtua pulpetin ääreen - huomaan yht'äkkiä passanneeni kolme kohtaa vain katsomalla seinää ja pohtimalla jotain ihan muuta. Ehkä yo-versiossa olen sitten niin jännittynyt, että en ala haaveilemaan muuta :D
Tosin avokysymykset pelottaa.
Itse ruotsin kirjoitukset taasen.. Luetunymmärtäminen kaiketi menee ihan hyvin, sen kohdalta pitäisi treenata vain sanastoa. Ord och strukturer on erittäin epämiellyttävä kohta. Saan siitä vain reilut puolet oikein D: Joskus ne vaihtoehdot ovat niin naurettavan samanlaisia, tai sitten en ymmärrä kuin yhden vaihtoehdoista, ja tiedän, että ainakin se on väärin. Arvauspeliä siis, ja tuurihan ei koskaan ole tällaisissa tilanteissa puolellani.
Kielien kokeissa ei tainnutkaan olla valinnanvaraa yhtään tehtävissä? Tarkoitan, että joka kohtaan on vastattava ja sillä selvä. Skippaisin mieluusti pari vaikeinta tehtävää :D
Matematiikka taas huolettaa hieman. Olen suorastaan mestari laskemaan pieleen! Vaikeimmat tehtävät eivät tuota ongelmia, mutta mitä yksinkertaisempaa, sen varmemmin lasken jotain tyyliin 3+2=1. Tuo taito on seurannut minua jo ala-asteelta, enkä vieläkään ole onnistunut pääsemään siitä eroon. Pitänee tarkistaa joka lasku neljä kertaa.
Lisäksi olen aina ihan paniikissa, jos vastaukseksi tulee desimaaleja. Se on useimmiten merkki siitä, että pieleen meni :D Kuitenkin joistain laskuista tulee desimaalejakin vastaukseen, ja sitten siinä saa arvailla, onko laskenut oikein vai ei.
Toinen ongelma matematiikassa on tehtävänannot. Osaan laskut kyllä ja pystyn soveltamaankin (tosin muutama kurssi kuten Mab5 ei vain mennyt perille), mutta sitten en ymmärrä, mitä kaikista vaihtoehdoista pitää käyttää.
Onneksi matikan kokeeseen saa ottaa MAOLin henkiseksi tueksi ja apuneuvoksi. Jos ei tiedetä, katsotaan MAOLista :D
Ruotsin kokeista vielä sen verran, että harjoittelu on nostattanut uuden huolen minulle: aihepiiri. Mitä, jos minun kohdalleni osuu jokin tappavan tylsä aihe luetunymmärtämisiin tai kuunteluihin? Jos en jaksaisi lukea tekstiä suomeksi, niin miten sitten ruotsiksi?
Kesälomalla harjoittelin jonkin verran heinäkuussa. Laskin joitain laskuja, tein vanhoja ruotsin ord och strukturer -osioita ja luin kielioppia. Nyt suunnittelin lukevani viikonloppuisin minkä jaksan. Harjoitusta saan myös valitsemistani kursseista.
Aikatauluja en ole tehnyt, koska kokemuksesta tiedän, etteivät ne pidä.
Tällä hetkellä olen lähinnä aivan sama -asenteella matkassa. Osaan minkä osaan. Osittain tähän vaikuttaa arvosanani, joissa toisessa aineessa keskiarvo on kymmenen ja toisessa yhdeksän. Matematiikassa tarvitsen lähinnä mieleenpalautusta ja ruotsissa sanastoa. Eli kaiketi tästä selvitään :D
Loppujen lopuksi kummankaan aineen kokeet, joita olen katsellut, eivät ole vaikuttaneet kovin pahoilta. Matematiikassa on pitkälti tuuripeliä, onko kuinka helppoja tehtäviä paljon, mutta minun pitäisi selviytyä ihan hyvin. Ruotsissa taasen ainoat suuremmat haasteet ovat kuuntelut (ja sieltä erikseen avokysymykset), ord och strukturer ja kirjoitelma.
Kuitenkin molemmat aineet ovat tähän menessä sujuneet ihan kivasti, joten ellei minun kohdalleni osu suuri määrä uskomattoman taitavia matemaatikkoja ja sujuvasti ruotsia puhuvia yo-kokelaita, minun pitäisi pärjätä.
Hiukan vain hirvittää se, ettei numeroa enää saakaan suoraan pisteitten perusteella :S
Keväällä olisikin sitten edessä psykologia, äidinkieli ja A-englanti. Niistä sittemmin :D
//Oho, mites tämä näin venyi!