Ihan näin ensi alkuun: Jos et ole lukenut kirjoja tai nähnyt kyseistä elokuvaa, niin teksti tulee sisältämään spoilereita!
Rakkaus lainassa on yksi huonoimpia elokuvia, joita olen nähnyt. No okei, jos en olisi lukenut kirjaa (ja sen jatko-osaa Rakkauden pudotuspeliä), johon elokuva perustu, olisin saattanut niellä elokuvan, pitää sitä ihan hyvänä. Mutta koska olen lukenut Rakkaus lainassa- ja Rakkauden pudotuspeli-kirjan (joista jälkimmäinen on ehdoton suosikkini, koska Ethanilla on siinä huomattavasti isompi rooli), niin elokuva ärsytti minua suunnattomasti - onneksi olin kaukaa viisas ja odotin, että elokuva tulisi alennusmyyntiin...
Elokuvana Rakkaus lainassa veti aikalailla omiaan ja oli täynnä asiavirheitä. Niiden lisäksi en pitänyt roolivalinnoistakaan. Ne eivät osuneet yksiin mielikuvieni kanssa (mutta sillehän ei tietenkään voi mitään), esimerkkinä nyt vaikka Ethan. Olen aina kuvitellut Ethanin näyttävän etäisesti Paul Ruddilta vaaleimmilla hiuksilla, hivenen pitempänä ja hontelompana.
Ainoa, joka osui hitusen lähelle, oli Kate Hudson Darcynä (vaikkakin Darce on brunetti eikä blondi, mutta ihan miten vaan...).
Kaikkein eniten elokuvassa häiritsi se, että Ethan oli laitettu asumaan muiden kanssa New Yorkiin ja oli mukana reissuilla Hamptonsiin. Siis ei! Ethan asui Lontoossa (jo kahden vuoden ajan) eikä muuttanut sinne vatsa yli puolen välin tarinaa!
Suurimman osan ajasta, jonka Ethan elokuvassa vietti New Yorkissa, hän toimi jonkinlaisena korvaajana Rachelin (työ)kaverille Hillarylle. Esimerkkinä nyt vaikkapa sitten sulkapallon pelaamiskohtaus.
Eikä Ethan kirjassa ollut maannut missään vaiheessa Clairen kanssa eikä väittänyt itseään homoksi. Kirjassa Darce mietti useaan otteeseen, että Ethan saattaisi olla homo ja vain sen takia, ettei Ethan ollut halunnut luokkakokouksessa maata humalaisen Darcen kanssa.
Ethan ei myöskään missään vaiheessa ollut ihastunut Racheliin. Tai no, ala-aste ikäisenä, muttei aikuisiällä. Myös Rachelkin oli ala-aste aikoinaan ollut ihastunut Ethaniin.
Dexin vanhemmat eivät (muistaakseni) olleet mukana kirjassa. Mainintoja heistä kyllä oli, mutta Rachel ja Dex eivät tavanneet heitä Itsenäisyyspäivänä (tai sen jälkeisenä päivänä...).
Kirjassa Darce hukkaa kihlasormuksensa, mutta sitä ei tapahdu elokuvassa. Kihlasormuksen kadotessa Darce paljastaa Rachelille pettäneensä Dexiä.
Dexin kerrottua Rachelille häidensä perumisesta he ovat juuri päätymässä sänkyyn, kun Darce saapuu paikalle. Dex piiloutuu kaappiin, josta Darce hänet lopulta löytää äkättyään Dexille ostamansa rannekellon Rachelin yöpöydältä ja tajuttuaan totuuden - tai ainakin osan siitä. Elokuvassa Darce huomaa Dexin puvuntakin ja tämä tulee itse pois piilopaikasta.
Marcus ei odota Darce ulkona, niin kuin elokuvassa on. Kirjassa Darce motkottaa Rachelin ja Dexin petoksesta ovimiehelle ja hyppää sen jälkeen taksiin (mikä käy ilmi Rakkauden pudotuspelistä).
Darce ja Rachel eivät tapaa toisiaan kirjan lopussa sen jälkeen, kun Darce on lähtenyt paikalta ovet paukkuen. Eikä Darce anna Rachelille petosta anteeksi ennen kuin vasta hieman ennen kaksostensa synnytyksen käynnistymistä.
Myös sekin ottaa päähän, ettei Annalisea edes mainita elokuvassa. Onhan se ihan ymmärrettävää, ettei kaikkia hahmoja voi ottaa konkreettisesti mukaan parin tunnin elokuvaan, mutta olisi Annalisen voinut edes mainita. Olihan hän sentään yksi Rachelin (ja Darcen) lähimmistä ystävistä - jo lapsuudesta asti.
Niin ja lopputekstien aikana näytetty pätkä, joka lupaa jatkoa tarinalle (eli että Rakkauden pudotuspelistäkin tehtäisiin elokuva), oli häiritsevä. Darce ei mennyt Ethanin luo Lontooseen ilmoittamatta. Hän mankui Ethanilta luvan "lyhyeen" vierailuun. Eli Ethan ei juossut Darcea pakoon. Siisus, olivathan he kaksi kuitenkin kavereita, vaikkei (ensi alkuun) niin läheisiä kuin Ethan ja Rachel.
Tiedän kyllä, ettei elokuvaa voi tehdä kaikkia yksityiskohtia myöten niin kuin tarina kirjoissa on vaan sitä täytyy muokata niin, että se sopii elokuvaksi. Mutta ei sitä silti tarvitsisi veistellä omiaan. Liika on liikaa.
Juuri se, että on otettu liikaa vapauksia juonen suhteen, oli syy siihen, etten pitänyt Himoshoppaaja- ja Prinsessapäiväkirjat-elokuvistakaan. Mutta Rakkaus lainassa-elokuvaan verrattuna ne ovat melkeinpä hyviä elokuvia.
Voisin moittia elokuvaa vielä paljonkin lisää, mutta en viitsi. Se on vain ihan yksinkertaisesti huono ja ärsyttävä.
Kauhulla tulen odottamaan Rakkauden pudotuspelistä tehtävää elokuvaa (niin, jos ne nyt sitä sitten tekevätkään). Sillä se on ehdoton suosikkini näistä kahdesta kirjasta. Ja koska Ethan ja Darce ovat yksi OTP:ni , niin en halua, että elokuvassa heidän suhteensa pilattaisiin jollain lailla.
//Zenz muokkasi pois ison fonttikoon :)