Polven korkuisena en tykännyt yhtään kauhuelokuvista, koska ne olivat liian pelottavia (tosin tuolloin jopa Jurassic Park 2 oli minusta pelottava). Nykyään pidän niistä, vaikkei se suosikki genreni olekkaan.
Omasta kokoelmastani löytyvät tällä hetkellä:
Saw
Cujo
Ihmissusi Lontoossa
Howling - Ulvonta
Dog Soldiers (se tosin on kai ennemminkin toimintaleffa)
Halloween (alkuperäinen)
The Thing (John Carpenterin versio)
I Am Legend (onko se kauhuleffa?)
28 Päivää Myöhemmin
28 Viikkoa Myöhemmin
Re-Animator
Evil Dead
Evil Dead 2
Army of Darkness
George A. Romeron Night of the Living Dead, Dawn of the Dead, Day of the Dead ja Land of the Dead
Hämärästä aamunkoittoon
Creepshow
The Cabin in the Woods
The Blob (uudempi)
Kärpänen (David Cronenbergin versio)
Texsasin Moottorisahamurhat (alkuperäinen)
Scream
Scream 2
Scream 4
Gremlins - leffat (taitavat tosin olla vähän siinnä rajalla)
Painajainen Elm Streetillä osat 1-7
Friday the 13th osat 1-8
Freddy vs Jason
Ginger Snaps
Braindead
The Descent
The Hills Have Eyes (alkuperäinen)
Cube - trilogia
Hellraiser
Kuoleman Kilpajuoksu
Wolfman (Joe Johnsonin remake)
Faust (tätä en kyllä laskisi kauhuleffaksi, jollei takakannessa niin lukisi)
Alien - leffat (jatko-osat ovat enenmmänkin toimintaleffoja, mutta eka ainakin ajoittain pyrki kauhuun)
Olen katsonut kuitenkin paaaaljon enemmänkin kauhuleffoja.
Mielestäni 80-luvun kauhuleffat ovat parhaimpia, koska nykyään tyydytään pelkkiin aivottomiin verikekkereihin joiden taustalla soi jokin hittibiisi, kun taas sen ajan leffoissa luotettiin enemmän tunnelman luomiseen ja hyytävään musiikkiin. Toki tässäkin on poikkeuksia.
Mielestäni paras kauhuelokuva ohjaaja on John Carpenter vaikka olenkin nähnyt vain kolme miehen leffaa (Halloween, Thing ja Christine), koska tämä osaa luoda hyvin tunnelmaa ja tämän elokuvien teemamusiikki on aina selkäpiitä karmiva.
Pidän eniten kaikista selviytymiskamppailu-leffoista, kuten esim. sellaisista joissa joukko ihmisiä joutuu esim. hirviölauman saartamaksi (johonkin huteraan hökkeliin tms.) vähäisellä varustuksella tai sitten sellaisissa joissa pyritään selviämään jostain loukusta (luola, valtameri, metsä...) takaisin kotiin (edelleenkin olemattomalla varustuksella). Myös zombie-leffat ovat mieleeni vaikka ne harvemmin ovatkaan järin pelottavia. Sillä ei ole minulla väliä, kuinka realistinen leffa on niin kauan kuin homma ei mene liian naurettavaksi.
Täytyy myöntää, että en ole pitkään aikaan kunnolla pelännyt kauhuleffaa katsoessa, mutta olen kyllä ollut jännittänyt ja hätkähdellyt kaikkissa "pöö" kohtauksissa. Ehkä olen vain katsonut leffoja väärässä tilanteessa/mielentilassa/paikassa/ajassa tms.