Rakastan sitä.
Näin elokuvan yli kymmenen vuotta sitten, vain muutaman vuoden valmistumisen jälkeen ja olin siis todella pieni. Pidin siitä silloin jo, mutta nimeä en muistanut vuosiin. Harmitti todella, koska muistin kaikki ihanat kohdat elokuvasta, mutta en voinut metsästää sitä mistään, koska en tiennyt nimeä. Sitten ah-niin-rakastettava veljeni muisti elokuvan ja hankki sen minulle. <3 Nyt vihdoin katsoin sen tänään, yli kymmenen vuoden päästä ensimmäisestä kerrasta, ja mikäli mahdollista pidän siitä vielä enemmän.
Hayao Miyazakin leffat ovat muutenkin lähellä sydäntäni ja tällä on tunnearvoakin. Tarina on ihana, ja hahmot ihan parhaita. Mei (kuulemma) muistuttaa paljon minua pienenä (niin hyvässä kuin pahassakin) ja pidän hänestä. Totoro on juuri niin suloinen, kuin muistinkin (sekä ne pikku-Totorot :D) ja kissabussi on vieläkin ihan paras. Se oli jäänyt mieleeni erityisen hyvin. ^^
Pelkkä tämän elokuvan ajatteleminen saa minut hyvälle tuulelle, ja katsominen varsinkin. Suosittelen lämpimästi. Tosin sitä ei oikein löydy mistään DVD:nä tai VHS:nä, mutta jos löytyy niin kannattaa kyllä ostaa.
Kaikki kunnia veljelleni. <3
Edit// Kävin katsomassa elokuvan ensi-illassa, kun se nyt vihdoin saatiin leffateattereihinkin. Ensin löysin vain suomen kielisiä versioita teattereiden sivuilta, mutta olimme silti kaverini kanssa menossa katsomaan sitä, Totoro kun on tärkein elokuva minulle, ja aika lailla ystävällenikin (joka katsoi sen about kuukausi sitten pitkien suostuttelujeni jälkeen). Torstaina, eli päivää ennen ensi-iltaa löysin anygays originaalinkin version ja varasin liputkin. Kyllä originaali aina dubatun voittaa, vaikka en uskokaan, että se voisi niin huono olla, mitä jotkut pelkäävät.
Oli kuitenkin mahtava ja ihana kokemus nähdä Totoro isolta kankaalta elokuvateattereissa, pääsi ihan eri fiiliksiin kuin kotisohvalta katsoessa. Ihmetystä kyllä aiheutti, teatterissa oli ystäväni ja minun lisäkseni vain neljä ihmistä (joista jopa tunsin kolme). Eivätkö ihmiset arvosta animaatioiden aatelia, vai ajateltiinko vain että ensi-ilta olisi liian täynnä? O.o Anyway, Totoro on pienempikuinkolme. Se on suosikkini, ja tulee ehkä aina olemaankin. *painuu kuuntelemaan soundtrackia*