Kirjoittaja Aihe: Nomen Est Omen #9 - Alastor Vauhkomieli  (Luettu 3831 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Mirzam

• Henkihörhö
Nomen Est Omen #9 - Alastor Vauhkomieli
« : Lokakuu 28, 2002, 22:40:46 »
NEO#9 Alastor "Mad-Eye" Moody, Alastor "Villi-Silmä" Vauhkomieli

Moody, Alastor (Mad-Eye) -> Alastor "kostaja" kreikk. mytologiassa demoni -> kosti isien synnit lapsiaan kohtaan (verisynti) -> tunnustus -> kuolevainen -> murhattu -> demoniksi
-> Moody -> temperamenttinen -> ailahtelevainen

Meidän Villi-Silmällekin hänen aito etunimensä Alastor sopii kuin varvas jalkaan, eli täydellisesti (ilman varpaita ei pysy kovinkaan hyvin pystyssä). Alastor on alunperin demonin nimi. Kreikkalaisessa mytologiassa Alastor oli kuolevainen, Pylosin kuninkaan Neleuksen poika, jonka Herakles murhasi. Neleus menetti kaikki poikansa Herakleelle. Alastorista tuli demoni, jonka pääasiallisena tehtävänä oli kostaa isien synnit lapsiaan kohtaan. Alastor oli niin hämmentävä demoni, että hän sai syntisen tunnustamaan teon kuin teon. Demonin tie päättyi Helvettiin, sillä siellä hän toimii teloittajana.

Toistaiseksi me emme ole tutustuneet originaaliin Alastor Moodyyn, vaan Kyyryn poikaan, joka oli naamioitunut Alastoriksi, mutta tiedämme, että Alastorilla on puinen jalka ja silmä, joka näkee kaiken. Alastor on myös tunnettu omituisista, taikaministeriötä stressaavista, tempauksistaan, mikä tulee selkeästi ilmi hänen sukunimessään. Moody on selkeä johdos sanasta mood, mieliala ja moody itsessään tarkoittaa oikukasta, synkkää, apeaa ja pahantuulista. Minä aikanaan neljättä kirjaa lukiessani kuvittelin Alastorin varsin verta hyytäväksi tapaukseksi, vaikka en vielä tiennyt mitä hänen nimensä tarkoittaa. Nyt tuo kuvitelma tuntuu hyvin osuvalta, sillä tuolle kuvitelmalleni minä olisin tunnustanut vaikka Olof Palmen murhan, jota taatusti en voinut tehdä.

Ei ole sanottua, että Alastor olisi hyvän soturi meidän pottersagoissamme, mutta niin minä haluaisin olettaa, kun kyseessä kuitenkin on aurori. Oikein mukavan teorianhan saisi, kun löytäisi Voldemortille jostakin lapsen (huomioikaa teoriani Petuniasta), jolle Voldemort olisi tehnyt syntiä ja Alastor saisi tuon kostaa. Tietysti sehän nyt toimisi keneen tahansa, vaikkapa Luciukseen ja Dracoon. Tietysti voisi olla niinkin, että kun Sirius toimii tuomarina nimensä mukaisesti niin Alastor on se, joka saa nuo pahantekijät tuomarin eteen. Ja niinhän se taitaa mennäkin. Alastorin kanssa olen vähän vaiheessa, mutta tässä on kaikki mitä olen tähän mennessä irti saanut.

Taiteilija Adriennen näkemys Alastorista -> galleria