Kirjoittaja Aihe: Nomen Est Omen #5 - Sirius Musta  (Luettu 9166 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Mirzam

• Henkihörhö
Nomen Est Omen #5 - Sirius Musta
« : Lokakuu 28, 2002, 22:35:59 »
NEO#5 Sirius Musta

Sirius -> koirantähti, alpha Canis majoris, taivaan kirkkain tähti, Ison koiran kuviossa; ennusti egyptiläisille Niilin tulvan
-> egyptil. jumala Osiris -> manalan tuomari, kasvillisuus, hyvyys

Sirius Mustan (Black) nimen taustalla on siis tähtikuvio, ja sen yksi tähdistä, joka taas on saanut nimensä niin erään kreikkalaisen myytin sotakoirasta, kuin Osiris -jumalalta Egyptistä. Sirius, Harryn kummisetä, oli 13(?) vuotta vangittuna Azkabaniin rikoksesta jota hän ei ollut tehnyt. Azkabanhan on tunnettu tehokkuudestaan, sillä yleensä sinne mennään kuolemaan, mutta Sirius ollessaan viaton ei menettänytkään elämäänsä ankeuttajien katseen alla. Siriuksen vankilaan joutuminen oli kuin kuolema Osirikselle, sillä yrittäessään antaa pahalle ansionsa mukaan joutui Sirius syyttä suotta vankilaan. Tässä tapauksessa arvelen Matohännän esittävän mustasukkaisen Seth -veljen roolia. Veljeys jopa kulkee juonessa mukana, sillä Matohäntä ja Sirius olivat nuoruuden ystäviä Tylypahkasta.

Sirius kuitenkin pakenee, saa toisen mahdollisuuden kuin Osiris konsanaan. Kostoa toistaiseksi odotamme, mutta eiköhän se sieltä ainakin teorian mukaan tule. Siriuskaan ei periaatteessa teorian mukaan päässyt takaisin tähän maailmaan, sillä hänen täytyy piilotella ettei joutuisi takaisin Azkabaniin. Hänen mainettaan ei ole vielä tyystin puhdistettu, mutta huhu ja olettamus kertovat, että näin tulee tapahtumaan. Sirius tulee niin sanotusti toimimaan tuomarina, kun pahaa viedään. Sirius on nimensä mukaisesti oleellinen voima Hyvien joukossa.

Sirius on Harryn isän ja heidän entisen ystävänsä Matohännän ohella animaagi, ja hänen hahmonsa koira ei ole mikään yllätys kenellekään. Siriuksen koti taivaalla kertoo kyllä, että kyseessä on suunnattoman suuri koira. Musta sekä sukunimenä että värinä tulee varmastikin Tuonelan koirasta, Kerberoksesta. Kerberos voidaan liittää myös Siriustähden historiaan, sillä roomalaiset ovat käyttäneet Siriuksesta nimitys Janitor Lethasus, helvetin portinvartija eli toisin sanoen Kerberos.. Kiinalaisille Sirius on Taivaallinen susi, mikä on todella mielenkiintoista ystäväämme Lupinia ajatellen. Tähden on sanottu vaikuttavan niin, että se antaa hyvyyttä, anteliaisuutta ja uskollisen sydämen, mutta myös vaarallisia ja väkivaltaisia himoja. Samankaltainen tähti on myös Mirzam, Canis Majoriksen betatähti.. Siitä minun päässäni on syntynyt teoria Siriuksen puolison nimestä Mirzam.. Sirius on kaksoistähti, eli toisin sanoen kyse on kahdesta, toisiaan kiertävästä tähdestä. Tämä takaa teorian Siriuksen kaksoiselämästä.

(Osiriskultti: Osiriksessa yhtyi elämän ja kuoleman vastakohta: hän oli sekä manalan hallitsija että elämää antavan kasvun jumala, ja hänen ympärilleen on kehittynyt lukemattomia taruja. Yhdessä niistä Osiris alunperin on kuningas, joka loi järjestystä ja valisti kansaa, mutta jonka mustasukkainen Seth -veli sitten murhasi. Osiriksen kuoltua hänen vaimonsa Isis synnytti hänelle pojan, Horuksen, joka myöhemmin kosti isänsä kuoleman. Osiris herätettiin myöhemmin uudelleen henkiin, ei tähän maailmaan, vaan manalan hallitsijaksi. Ajatus kuolemasta tässä maailmassa ja uudelleen syntymisestä toisessa oli erityisen läheinen niiden yhtymäkohtien vuoksi, joita sillä oli kasvillisuuden kukoistukseen ja kuoleman kevättulvaa seuranneen kuivuuden aikana. Vanhassa valtakunnassa uskottiin, että faaraosta kuoltuaan tuli Osiris, ja vasta Keskivaltakunnan aikana Osiriskultti tuli vallitsevaksi. Jokainen Osirista palvova muuttui itse kuoltuaan Osirikseksi.)

Tuulensisko

• Ankeuttaja
Nomen Est Omen #5 - Sirius Musta
« Vastaus #1 : Helmikuu 25, 2003, 21:53:20 »
Minä tulen täältä taas huomauttelemaan turhia kommenttejani, joita kukaan ei taida huomata...

Eräässä englantilaisessa TV-sarjassa käytettiin Kalmakoirasta (, joka oli suomennettu ihan Kalmakoiraksi) nimeä "Padfoot" ja sehän on Siriuksen lempinimi Anturajalka englanniksi. Kelmit siis taisivat huomata, mitä heidän ystävänsä muistutti.

Ei varsinaisesti liity Siriuksen nimeen, mutta ei sitä muuallekaan voinut kirjoittaa.

Poissa siilinpiikki

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Nomen Est Omen #5 - Sirius Musta
« Vastaus #2 : Tammikuu 02, 2008, 21:25:53 »
Siriusta on kutsuttu naistenmiehiksi, mutta 1-6 kirjoissa ei ole siitä mielestäni mitään mainittu. Minulle ehdotettiin että syy voisi olla ficcien, mutta Sirius naistenmiehenä käsitys vaikuttaa levinneen laajemmalle. Eli kysyn: onko 1-6 kirjoissa mainittu Siriusta naistenmiehenä, vai onko tämä käsitys syntynyt ficeistä tai jostain muusta?
Voldemort menee kauppaan.

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
« Vastaus #3 : Tammikuu 02, 2008, 23:27:14 »
siilinpiikki: taitaa olla ficeistä peräisin.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
« Vastaus #4 : Toukokuu 13, 2008, 13:30:46 »
Ja vielä yksi maininta naistenmieheydestä Order of the Phoenixista:

"What people don't realise is that Sirius Black is a false name, says Mrs Purkiss. The man people believe to be Sirius Black is actually Stubby Boardman, lead singer of popular singing group The Hobgoblins...Now, Stubby couldn't possibly have committed those crimes, because on the day in question he happened to be enjoying a romantic candlelit dinner with me."

Kyseessähän oli The Quibblerin hölynpölyjuttu, mutta tuollaiset saattaa vaikuttaa mielikuvan syntymiseen. Ja joka käänteessähän sitä on korostettu, että Sirius oli tosi komea ja suosittu.
-Non unde possim sed unde volo-

Poissa Joku

• Vuotislainen
  • Pottermore: MarauderIce16727
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #5 : Toukokuu 14, 2008, 17:06:10 »
Siriuksen naismiehisyys syntyi jo ennen kuin OotP ilmestyi ja oli varsin laajalle levinnyt käsitys jo silloin. Minä luulen siihen eniten vaikuttaneen se, että Siriuksen sanottiin olleen komea nuorena, ja se, että Siriuksella oli pitkät mustat hiukset (= monen teinitytön unelma) - vaikkakin ne olivat hänellä sen jälkeen kun hän oli istunut 12 vuotta vankilassa hiuksiaan leikkaamatta, mutta siis tietenkin hänellä oli ne sitten nuorenakin. Ja koska Sirius siis täytti näin useimmat tyttöjen ihannemiehen kriteerit, ulkoisesti ja hieman kapinallisella luonteellaan, piti hänen olla myöskin naistenmies; naisethan rakastuvat aina renttuihin. Renttuuteen sopi myös moottoripyörä ja kirjoissa mainitsematon nahkatakki (daa, tietenkin sellainen piti olla myös!) Ja näin yhtälöstä tuli täydellinen.

Scrooge

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Tammikuu 01, 2010, 22:53:08 »
Siriusta on kutsuttu naistenmiehiksi, mutta 1-6 kirjoissa ei ole siitä mielestäni mitään mainittu. Minulle ehdotettiin että syy voisi olla ficcien, mutta Sirius naistenmiehenä käsitys vaikuttaa levinneen laajemmalle. Eli kysyn: onko 1-6 kirjoissa mainittu Siriusta naistenmiehenä, vai onko tämä käsitys syntynyt ficeistä tai jostain muusta?

Uskoakseni suurimmaksi osaksi ficeistä peräisin, mutta kyllähän Feeniksin killassa oli jonkin sorttisia viitteitä asiaan. Nimittäin siinä kohtaa, kun Harry pääsee käsiksi Kalkaroksen muistoihin kesäisistä VIP-kokeista, niin muistaakseni siinä mainittiin jotain Siriuksen naistenmies-piirteistä. En jaksa kaivaa kohtaa, mutta siellä oli jotain viitaten juuri Siriuksen hiuksiin ja siihen, että joku tyttö katseli häntä. Minulle tuli siitä jonkinsortin olo, että Sirius olisi hirveä machoilija XD

Poissa Odoshi

• Merikallio
  • Vuotislainen
« Vastaus #7 : Tammikuu 16, 2010, 22:18:06 »
Luultavasti käsitys naistenmiehestä on tullut osittain ficeistä, mutta kirjoissa kuitenkaan mainitaan useampaan otteeseen Siriuksen olleen hyvin komea ja suosittu. Komeus ja suosio ovat käsitteitä, jotka helposti yhdistää siihen, että hän on naistenmies. Luultavasti näistä asioista on tullut se käsitys.

Poissa Lauren

• Vuotislainen
  • Well hello there!
« Vastaus #8 : Maaliskuu 28, 2010, 16:28:28 »
off// On ehkä vähän offia keskustella siitä, oliko Sirius kirjojen mukaan naistenmies, koska ainakin minun käsitykseni mukaan tässä topicissa kuuluu keskustella ko. henkilön nimestä //off

Mutta koska aihe (oliko Sirius kirjojen mukaan naistenmies) on kiinnostava, niin pakkohan minun on omakin mielipiteeni tulla kirjoittamaan:)

Azkabanin vanki:
"...oi että he saivat minut nauramaan. Aikamoinen parivaljakko, Sirius Musta ja James Potter!" (Rosmerta, s. 215)
"Musta ja Potter. Pääpukareita pikku jengissän. Älykkäitä poikia kumpikin totta kai - poikkeuksellisen älykkäitä itse asiassa..." (McGarmiwa, s. 215)
Mustan posket eivät olleet kuopalla eivätkä vahamaiset, vaan komeat ja nauravaiset. (s. 223)
Sitten oli vielä esim. animaagius ja Kelmien kartta yms. ja varsinkin luvut Kissa, rotta ja koira ja Voldemortin käskyläinen, jotka toivat Kelmeille hohdokkuutta (sitä kautta siis myös Siriukselle yksistään)

Eli jo Azkabanin vangissa luotiin sellainen kuva, että Kelmit (varsinkin Sirius, Remus ja James) olivat suosittuja, Sirius komea, he saivat ihmiset (mitä ilmeisemmin myös tytöt:)) nauramaan ym. Eli jo pelkästään kolmannen kirjojen tietojen perusteella saisi helposti kirjoitettua sellaisen peruskelmificin:)

Feeniksin kilta:
(Kuvaus nuoresta Siriuksesta luvussa Kalkaroksen kauhein muisto): Hän oli tosi hyvännäköinen, hänen tumma tukkansa valui silmille sellaisella huolettomalla tyylikkyydellä, jota sen paremmin James kuin Harrykaan ei voisi koskaan saavuttaa, ja hänen takanaan istuva tyttö silmäili häntä toiveikkaan näköisenä, mutta Sirius ei näyttänyt huomaavan sitä. Ja ylipäätänsä koko luku oli kuin jokin suuri riemuvoitto kelmi-faneille ja ficcareille.

Juu, eli eiköhän se Sirius = naistenmies lähtenyt pääasiassa noista jutuista liikkeelle. Olen myös erittäin samaa mieltä Odoshin kanssa:)

Ja nyt on pakko kirjoittaa jotain Siriuksen nimeen liittyvää, koska näin vaivaa tuon edellisen tekstin eteen enkä halua, että tämä viesti poistetaan offaamisen takia:)

Luin äsken Mirzamin viestin ja ne huomiot ovat oikeasti uskomattoman osuvia (ehkä jopa liiankin osuvia ollakseen sattumaa?). Itse en ole tutkinut Siriuksen nimeä, mutta olen tutkinut tähtiä ym. taivaankappaleita ja sattumalta myös antiikin ja muinaisen Egyptin kulttuuria eli tiesin kyllä ennestään juuri esim. Osiriksen ja Siriuksen taustat. Kun Mirzam myös mainitsi siitä, että Siriuksen vaimo voisi olla Mirzam-niminen, niin voisihan hän myös olla Siriuksen ja Osiriksen yhteneväisyyden kautta esim. Isis-niminen ja heillähän voisi olla poika. Tai en kyllä todellakaan usko, että hänellä olisi poika, mutta mistä sitä tietää?:) Ja voi olla etten vain lukenut Mirzamin viestiä tarpeeksi tarkasti, mutta lisään vielä, että egyptiläiset tunsivät Orionin (mikä siis on Siriuksen toinen nimi) juuri Osiriksena.
Singing In The Rain Shower